2008-07-15, 07:17
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yupyup
Sorry att jag dumpar denna tråd men det är så att jag ska söka data- och systemvetenskaplig till hösten nu och har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

DSV KTH verkar leverera vettigt folk "ut", SVP GU 15-20% riktigt duktiga och användbara, övriga hoppar av eller passar bättre som hamburgervändare. De har på något sätt lyckats positionera sin linje helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av yupyup
2. Behöver man äga en dator eller står unviersitet för det? Har försökt läsa på hemsidan men jag hittar ingeting om det. Jag har en mbp men det verkar bara som de jobbar med win och linux.

En del universitet låter studenterna "hyrlåna" laptops mycket billigt men du kommer att kunna göra 95% av arbetet på din Mac utan problem, kör ut rapporter och presentationer som PDF och lyft över och kompilera/testa all kod i skolans labbmiljö i slutfasen före inlämning.
Citera
2008-07-15, 18:57
Medlem
DSV/informatik

Jag läser själv en informatik/systemvetarutbildning + företagsekonomi i Sverige och i dagsläget ser IT-arbetsmarknaden dyster ut som redan nämnts i tråden. Läser till DataEkonom så jag kommer ha två olika arbetsmarknader att vända mig till som tur är om nu arbetsmarknaden för IT-folk är dyster när man väl är nyutexad. Man undrar själv hur många som är kompetenta av dessa 500 sökanden till en och samma tjänst!
Citera
2008-07-15, 19:46
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas86
Jag läser själv en informatik/systemvetarutbildning + företagsekonomi i Sverige och i dagsläget ser IT-arbetsmarknaden dyster ut som redan nämnts i tråden.]

Detta fick mig och vrålgarva!!!

Citat:
Man undrar själv hur många som är kompetenta av dessa 500 sökanden till en och samma tjänst!

Tråden är från 2004... din kompetens e inte den vassaste va?
Senast redigerad av Blackwolf 2008-07-15 kl. 19:49.
Citera
2008-07-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwolf
Detta fick mig och vrålgarva!!!

Tråden är från 2004... din kompetens e inte den vassaste va?

Har du inget konkret att bidra med så behöver du inte göra dig själv till besvär

Du visar bara på hur "seriös" du är!
Citera
2008-07-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas86
Har du inget konkret att bidra med så behöver du inte göra dig själv till besvär

Du visar bara på hur "seriös" du är!

Arbetsmarknaden för IT-folk är fortfarande kanon här nere i Skåne. Dock är det förstås så att ingenjörer med "IT"-inriktning (oftast någon som läst E, F, D eller någon liknande inriktning) är betydligt mer eftertraktade än samhällsvetarna. Vi får se hur länge det varar, får vi kass konjunktur är nog snart det roliga slut (nästa år?).

Det är inte direkt några 500 ansökningar per jobb, om man säger så. Det finns jobb som har nära noll sökande, trots att de är intressanta och ger helt ok lön. Däremot vet jag inte om konsultbolagen snart får börja svettas, de brukar ryka först när det blir tveksamma tider.

Se ex http://www.sverigesingenjorer.se/NR/rdonlyres/68B26A3C-65EB-4F3B-A6F3-1222CF26CD70/0/Arbetsmarknadsinformationapril_08.pdf

...
Andelen medlemmar med ersättning från AEA1 föll från 1,2 procent i april 2007
till 0,7 procent i april 2008. I antal innebar det en minskning från 1067 till 645
medlemmar med ersättning från a-kassan. Andelen har legat på nivåer strax under
en procent sedan december 2007, och kröp i mars och april nätt och jämnt under
de hittills lägsta nivåer som noterats under decenniet.
...

Se särskilt diagrammet på sid 5.

Det ser inte heller så illa ut för Jusek, som brukar samla bland annat systemvetare:

http://www.jusek.se/upload/PDF/press/Arbetsmarknadsrapport%202008-1.pdf

... sjunkit från 2.1 till 1.3 procent. Man ser också att det sjunker snabbast för de som pluggat data.
Senast redigerad av Signalspanaren 2008-07-15 kl. 20:33.
Citera
2008-07-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Arbetsmarknaden för IT-folk är fortfarande kanon här nere i Skåne. Dock är det förstås så att ingenjörer med "IT"-inriktning (oftast någon som läst E, F, D eller någon liknande inriktning) är betydligt mer eftertraktade än samhällsvetarna. Vi får se hur länge det varar, får vi kass konjunktur är nog snart det roliga slut (nästa år?).

Jag som utbildar mig till Dataekonom ser en klar och tydlig konkurrens vad gäller IT-jobb då på en praktisk utvecklingsnivå då IT-ingenjörerna har företräde, helt klart. Syftet är ju att vi samhällsvetare inom IT inte ska jobba som hacker på bitnivå utan mer på verksamhetssidan men det kommer ändå förekomma konkurrens med ingenjörerna. Jag tror det råder en viss förvirring när det kommer till vad en systemvetare/informatiker jobbar med då många ser det som ett "IT-ingenjörsyrke" när man i själva verket får en Filosofie examen och inte en Teknologie kandidat eller högskoleing. Har dock inga vetenskapliga belägg för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren

Det ser inte heller så illa ut för Jusek, som brukar samla bland annat systemvetare:

http://www.jusek.se/upload/PDF/press/Arbetsmarknadsrapport%202008-1.pdf

... sjunkit från 2.1 till 1.3 procent. Man ser också att det sjunker snabbast för de som pluggat data.

Tack, som Jusekmedlem blev jag mindre deprimerad av att få mottaga denna informationen. Förhoppningsvis så ser situationen bättre ut när jag är nyutexaminerad men jag ska inte sia om framtiden.
Citera
2008-08-03, 11:46
Medlem
mqas avatar
Data- och Systemvetenskap

Jag har sökt, men inte hittat någon tråd där detta tas upp. Jag har funderat på att gå civilingenjörsprogrammet i Datateknik, men eftersom jag är mycket dålig på matematik, faller det bort.
Finns det någon här som går Data- och Systemvetenskap, som kan berätta lite om utbildningen?
Citera
2008-08-03, 11:48
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
..men eftersom jag är mycket dålig på matematik, faller det bort.
Det är en hel del matematik ändå och du bör dessutom ha intresse/fallenhet för programmering.
Citera
2008-08-03, 12:21
Medlem
sepebarns avatar
Stockholms Universitet har en helt okej Data- och systemvetenskapsutbildning. Jag läste första läsåret för ett par sedan, för att få en bra grund att stå på inför vidare studier. Jag sökte den bara en vecka före terminsstart, så platser bör finnas kvar. En hel del av utbildningen tror jag även kan läsas på distans om så önskas. I alla fall var det möjligt tidigare.

Innehåll - delkurser

De har ett par mycket skickliga lärare som ansvarar för programmerings- och databaskurserna. Överlag är de duktiga (med ett par undantag), men dessa lärare blev jag extra imponerad utav. Även de studenter som helt och hållet saknade erfarenhet av dessa ämnen sa att de fick ut mycket av kurserna och klarade också tentorna och projektarbetena galant.

Uppbyggnad
Citera
2008-08-03, 12:47
Medlem
Deannas avatar
Vad är det som är "intressant" med datorer? Alla "datanördar" gillar ju inte att programmera, och systemvetare brukar programmera ganska mycket. Du kanske gillar att pyssla med nätverk och då är väl snarare en utbildning som kanske inriktar sig på nätverk du bör gå (eller kanske skaffa olika certifikat för olika "system").
Citera
2008-08-03, 12:55
Medlem
EIdels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Vad är det som är "intressant" med datorer? Alla "datanördar" gillar ju inte att programmera, och systemvetare brukar programmera ganska mycket. Du kanske gillar att pyssla med nätverk och då är väl snarare en utbildning som kanske inriktar sig på nätverk du bör gå (eller kanske skaffa olika certifikat för olika "system").

Det där är fel. Systemvetare kan väl börja sin karriär som programmerare, liksom många andra datorstudarerande gör. Många fortsätter sina karriärer som it-arkitekt/it-strateg, projektledare, systemutvecklare, verksamhetsanalytiker...
Citera
2008-08-03, 13:04
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIdel
Det där är fel. Systemvetare kan väl börja sin karriär som programmerare, liksom många andra datorstudarerande gör. Många fortsätter sina karriärer som it-arkitekt/it-strateg, projektledare, systemutvecklare, verksamhetsanalytiker...

men vad jag vet så innehåller den systemvetenskapliga utbildningen i alla fall i Umeå rätt så mycket programmering.. Och för att motivera sig för att studera måste man väl gillar att programmera? (har själv plågat mig genom programmeringskurser i C++ och vet hur omotiverande sådana studier är då man inte har intresset).
Bara för att man har ett genuint intresse för datorer behöver det inte betyda att man gillar allt inom dataområdet. Därför ställde jag frågan "vad är det som är så intressant med datorer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in