2013-04-29, 20:40
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabeltanden
Vad menar du mer meritvärdena? Har du sökt någon utbildning i år? Kan man någonstans se hur många utbildningsplatser varje skola erbjuder respektive program? Alltså systemvetenskapsutbildningarna.

Meritvärde, intagningspoäng? Eller vad vill du jag besvarar?
Nä, tror inte man kan se hur många som sökt osv innan urval 1 genomförts. Ja jag har sökt i år men ligger så långt över vad poängen legat på tidigare år att sannolikheten att de skulle gått upp så enormt att jag inte kommer in är obefintligt.

Min frågeställning var snarare vad man kan förvänta sig ännu ett par år framåt i tiden - personligen som sagt ser jag gärna lite färre platser för att inte mätta marknaden helt på nyutexaminerade systemvetare. Tycker att överlag så brukar alla prognoser ofta vara lite för överentusiastiska vad gäller jobb, att därmed se till att inte öka på antalet platser för mycket håller en lagom balans inför framtiden och en marknad som snabbt kan förändras. Dessutom slipper man förmodligen en hel del flummare som bara söker in för att efter ett halvår hoppa av.
Citera
2013-04-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Meritvärde, intagningspoäng? Eller vad vill du jag besvarar?
Nä, tror inte man kan se hur många som sökt osv innan urval 1 genomförts. Ja jag har sökt i år men ligger så långt över vad poängen legat på tidigare år att sannolikheten att de skulle gått upp så enormt att jag inte kommer in är obefintligt.

Min frågeställning var snarare vad man kan förvänta sig ännu ett par år framåt i tiden - personligen som sagt ser jag gärna lite färre platser för att inte mätta marknaden helt på nyutexaminerade systemvetare. Tycker att överlag så brukar alla prognoser ofta vara lite för överentusiastiska vad gäller jobb, att därmed se till att inte öka på antalet platser för mycket håller en lagom balans inför framtiden och en marknad som snabbt kan förändras. Dessutom slipper man förmodligen en hel del flummare som bara söker in för att efter ett halvår hoppa av.
Man kan se hur många som har sökt på varje program efter den 16e april på antagningsstatistik.se
Citera
2013-04-29, 20:59
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Man kan se hur många som har sökt på varje program efter den 16e april på antagningsstatistik.se

Ah vilken klumpig formulering av mig, gick lite snabbt där. Tack för att du såg det! Skulle givetvis svara att man inte ser antalet platser/överintag innan tidigast urval 1. Om nu inte skolan skrivit ut det på sin webbplats, du kan ju även ta en titt på hur det sett ut tidigare år - ligger antalet antagna på någorlunda lika nivåer kan du ju utgå ifrån det.
Citera
2013-04-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ah vilken klumpig formulering av mig, gick lite snabbt där. Tack för att du såg det! Skulle givetvis svara att man inte ser antalet platser/överintag innan tidigast urval 1. Om nu inte skolan skrivit ut det på sin webbplats, du kan ju även ta en titt på hur det sett ut tidigare år - ligger antalet antagna på någorlunda lika nivåer kan du ju utgå ifrån det.
Jaha, men det beror på lärosäte till lärosäte. På KTH kan man se hur många som har sökt samt hur många platser som finns. Det gäller tyvärr inte för alla lärosäten. Man kan dock genom att analysera tidigare antagningar, t.ex. hur många som sökte till ett visst program - hur många fler som sökte mellan åren - och hur mycket antagningsgränsen ökade i samband med det, komma fram till en rimlig logisk hypotes om hur antagningsstatistiken kommer att se ut för detta år.
Citera
2013-04-29, 21:15
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Jaha, men det beror på lärosäte till lärosäte. På KTH kan man se hur många som har sökt samt hur många platser som finns. Det gäller tyvärr inte för alla lärosäten. Man kan dock genom att analysera tidigare antagningar, t.ex. hur många som sökte till ett visst program - hur många fler som sökte mellan åren - och hur mycket antagningsgränsen ökade i samband med det, komma fram till en rimlig logisk hypotes om hur antagningsstatistiken kommer att se ut för detta år.

Var inte det exakt det jag skrev?
Citera
2013-04-29, 21:17
Medlem
Citat:
Var inte det exakt det jag skrev?
Då är din definition av exakt rubbad. Jag förtydligade bara det du skrev för de andras skull.

Har du sökt till systemvetenskap? Vart? Vad har du i betyg/HP? Vad vill du jobba med i framtiden?
Citera
2013-04-29, 21:20
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Hur oseriösa är DSV egentligen? DSV startade en utbildning med namnet kandidatprogram i datavetenskap men som ger examen i data- och systemvetenskap detta trots:

1. HSV särskiljer data- och systemvetenskap/informatik och datavetenskap/datalogi i utredningar då detta är olika ämnen. Detta följer också ACM:s idéer kring ämnena.
2. Att det redan finns en datavetenskaplig utbildning vid Stockholms universitet med namnet datalogi. Datalogi utbildningen ger examen i datalogi/datavetenskap.

DSV har inte heller haft vettet att översätta data- och systemvetenskap till rätt engelska namn vilket enligt ACM är Computer Information Science. DSV använder översättningen Computer and System Science vilket vi är ensamma om i världen.

Detta säger en del om kvaliteten på den data- och systemvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Det finns också en hel del att läsa om här på flashback när det gäller andra systemvetenskapliga institutioner i Sverige.

Jag förstår inte varför folk väljer så dåliga skolor med så dåliga inriktningar.

Öh tycker man inte ska uttala sig om man inte gått på skolan. De finns många kunniga lärare på DSV som kan väldigt mycket. Brukar de inte sägas att Uppsala är bäst följt av DSV
Citera
2013-04-29, 22:21
Medlem
Sitkins avatar
Fick aldrig någon svar på min fråga angående om det går att läsa en distanskurs på algoritmer och datastrukturer under tiden man studerar systemvetenskap i Lund? Har sökt på kurser men alla har som behörighet hp i matematik eller någon annan kurs som man inte kommer ha. Detta leder till frågan; Varför har man inte en sådan kurs i den systemvetenskapliga utbildningen i Lunds Universitet? Är det inte av relevans för att kunna programmera?
MVH
Citera
2013-04-30, 08:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag förstår inte hur systemvetenskap kan benämnas som Computer Science i andra länder utanför Sverige? Då måste i så fall de utländska systemvetenskapliga utbildningarna vara annorlunda än de svenska. Datalogi innefattar ju kurser som; operativsystem, artificiell intelligens, internet protokoll och principer, avancerade algoritmer, avancerad programmering samt en hel del avancerad matematik, och dessa kurser ges inte på systemvetenskapsutbildningen här i Sverige utan ges ofta på naturvetenskapliga kandidat/masterprogram i t.ex. datavetenskap eller högskole/civilingenjörsingenjörsprogrammen i ämnen som datateknik/informationsteknik (IT).

Jag tror att det enklaste sättet att förstå det här är att förstå hur svensk högskole/universitetsutbildning har skilt på tekniska ämnen och samhällsvetenskapliga ämnen. I till exempel Lund har man därför lagt Informatik (som är systemvetenskap) på EHL, för att tydligare koppla ämnet till verksamhet och näringsliv medan man lagt (fd) datalogi på LTH.

Utomlands skiljer man inte på samma sätt mellan unversitet och tekniska högskolor, utan där skiljer men på ämneshögskolor och mer generell universitetsutbildning. Sedan tillkommer skillnader mellan tysk/europeisk, brittisk och amerikansk nomenklatur i detta, varvid vi får en helt omöjlig situation. Till och med inom ämnet systemvetenskap är det ju skillnader mellan svenska universitet fullt tydlig. Å andra sidan är ju mångfald och valmöjligheter något bra.

Man får helt enkelt ta sig besväret att gå igenom programbeskrivningarna och studera de ämnen man läser de olika terminerna innan man bestämmer sig. Med tanke på att man investerar 3 års studiemedel i projektet kunde man ju också tycka att det vore naturligt att göra så.
Citera
2013-04-30, 08:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Fick aldrig någon svar på min fråga angående om det går att läsa en distanskurs på algoritmer och datastrukturer under tiden man studerar systemvetenskap i Lund? Har sökt på kurser men alla har som behörighet hp i matematik eller någon annan kurs som man inte kommer ha. Detta leder till frågan; Varför har man inte en sådan kurs i den systemvetenskapliga utbildningen i Lunds Universitet? Är det inte av relevans för att kunna programmera?
MVH

Teoretiska kunskaper om algoritmer är av intresse om man skall programmera vitala delar i operativsystem, optimera programkod avseende prestanda eller "om man tänker skriva en ännu litet effektivare sök- eller sorteringsalgoritm". Datastrukturer på hög teoretisk nivå har liknande profil; avser man att ägna en del av sitt liv åt att ytterligare förbättra eller till och med revolutionera synen på objektorientering och hur flerdimensionella matriser kan ge ytterligare möjligheter att skapa effektivare relationer mellan dataentiteter, så är de här kurserna inkörsporten. Dataloger eller datavetenskapare bör ha en inblick i det här och det kan knappast skada en systemvetare heller.

Men för systemvetare är det viktigare att kunna designa databasen rätt (effektivt, korrekt, framtidssäkert och robust) än att bygga en liten aning bättre databashanterare. Det är också viktigare att veta hur man skriver felfria, korrekta, underhållbara och välfungerande program(moduler) än att förbättingsarbete med detaljer i interpretatorn eller kompilatorn (eller ens den virtuella maskinen) för nästa eller nästnästa generation av något programspråk.

Eller, mer populärt: Vill du meka med motorn och chassiet på F1-bilen eller vill du köra? Båda bör ha körkort och vara "bra förare", men sedan skiljer sig expertisen, och bör göra det.
Citera
2013-04-30, 10:28
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Teoretiska kunskaper om algoritmer är av intresse om man skall programmera vitala delar i operativsystem, optimera programkod avseende prestanda eller "om man tänker skriva en ännu litet effektivare sök- eller sorteringsalgoritm". Datastrukturer på hög teoretisk nivå har liknande profil; avser man att ägna en del av sitt liv åt att ytterligare förbättra eller till och med revolutionera synen på objektorientering och hur flerdimensionella matriser kan ge ytterligare möjligheter att skapa effektivare relationer mellan dataentiteter, så är de här kurserna inkörsporten. Dataloger eller datavetenskapare bör ha en inblick i det här och det kan knappast skada en systemvetare heller.

Men för systemvetare är det viktigare att kunna designa databasen rätt (effektivt, korrekt, framtidssäkert och robust) än att bygga en liten aning bättre databashanterare. Det är också viktigare att veta hur man skriver felfria, korrekta, underhållbara och välfungerande program(moduler) än att förbättingsarbete med detaljer i interpretatorn eller kompilatorn (eller ens den virtuella maskinen) för nästa eller nästnästa generation av något programspråk.

Eller, mer populärt: Vill du meka med motorn och chassiet på F1-bilen eller vill du köra? Båda bör ha körkort och vara "bra förare", men sedan skiljer sig expertisen, och bör göra det.
Jag tycker att det är bra att kunna teori om algoritmer när man programmerar, och oavsett vad man programmerar. Det är ett verktyg för resonera om sin kod, vilket jag tror är betydelsefullt i många fall. Att skriva onödigt ineffektiv kod bör ingen programmerare göra. =)
Citera
2013-04-30, 11:50
Medlem
Ber om ursäkt om det behandlats tidigare men med tanke på diskussionen.

Det är alltså datavetenskap/datalogi som är den svenska motsvarigheten till computer science, förutom datavetenskap på SU?

Finns det några praktiska skillnader mellan program som heter datavetenskap och program som benämns datalogi?

Vilka skolor har bäst rykte när det gäller datavetenskap/datalogi i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in