Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-05-06, 15:30
  #1
Medlem
Troians avatar
Någon som har erfarenhet av denna utbildning? Allt av intresse!
Citera
2004-05-06, 20:46
  #2
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon som har erfarenhet av denna utbildning? Allt av intresse!

Gick den i Stockholm för tiotalet år sedan och var i huvudsak mycket nöjd. På den tiden var det lika svårt att komma in där som på läkarlinjen. Nu tar de visst in alla behöriga sökande.

Som jag påpekat i en annan tråd så ska du fråga dig vad du vill ha ut av din utbildning. DSV-programmet är en universitetsutbildning. Där kan du välja allt ifrån ett filosofiskt perspektiv på data- och systemvetenskap till rena programmerarinriktningar. Vill du ha en bra och bred utbildning i detta ämne väljer du DSV på ett universitet. Vill du bli en hacker på bitnivå skulle jag rekommendera dig att gå en datautbildning på en teknisk högskola i stället.

Nu ser ju inte arbetsmarknaden särskilt lysande ut för datafolk. Detta kommer dock att vända snart. Dels kommer datafolk att efterfågas mer i framtiden, och dels minskar antalet datautbildade eftersom efterfrågan just nu är väldigt låg. När du är färdig om 4-5 år kommer du att kunna välja och vraka bland jobb med skyhöga löner. Precis som det var för ett par år sedan under dot-com bubblans glansdagar.

Jag jobbar som systemutvecklare och jag har ganska blandade känslor över mitt jobb. Det är bra betalt och du får snabbt mycket ansvar och krävande och stimulerande arbetsuppgifter. Jobbet kan dock vara mycket stressande i bland då du måste hålla deadlines. Dessutom kommer du inte undan tråkiga arbetsuppgifter i bland som ändlöst rutinprogrammerande för att nämna ett exempel.
Citera
2004-05-06, 21:28
  #3
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testicula
Gick den i Stockholm för tiotalet år sedan och var i huvudsak mycket nöjd. På den tiden var det lika svårt att komma in där som på läkarlinjen. Nu tar de visst in alla behöriga sökande.

Som jag påpekat i en annan tråd så ska du fråga dig vad du vill ha ut av din utbildning. DSV-programmet är en universitetsutbildning. Där kan du välja allt ifrån ett filosofiskt perspektiv på data- och systemvetenskap till rena programmerarinriktningar. Vill du ha en bra och bred utbildning i detta ämne väljer du DSV på ett universitet. Vill du bli en hacker på bitnivå skulle jag rekommendera dig att gå en datautbildning på en teknisk högskola i stället.

Nu ser ju inte arbetsmarknaden särskilt lysande ut för datafolk. Detta kommer dock att vända snart. Dels kommer datafolk att efterfågas mer i framtiden, och dels minskar antalet datautbildade eftersom efterfrågan just nu är väldigt låg. När du är färdig om 4-5 år kommer du att kunna välja och vraka bland jobb med skyhöga löner. Precis som det var för ett par år sedan under dot-com bubblans glansdagar.

Jag jobbar som systemutvecklare och jag har ganska blandade känslor över mitt jobb. Det är bra betalt och du får snabbt mycket ansvar och krävande och stimulerande arbetsuppgifter. Jobbet kan dock vara mycket stressande i bland då du måste hålla deadlines. Dessutom kommer du inte undan tråkiga arbetsuppgifter i bland som ändlöst rutinprogrammerande för att nämna ett exempel.

Tack för svaret!

Som jag ser det så känns data- och systemvetenskapligt program som den datautbildning som har "minst ettor och nollor och mest människor", om du förstår hur jag menar? Det känns också som att arbetsmarknaden är något bättre för systemutvecklare än för många andra inom IT.

Rätta mig om jag har fel.

Hur mycket tjänar en systemutvecklare ungefär?
Citera
2004-05-07, 01:12
  #4
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tack för svaret!

Som jag ser det så känns data- och systemvetenskapligt program som den datautbildning som har "minst ettor och nollor och mest människor", om du förstår hur jag menar? Det känns också som att arbetsmarknaden är något bättre för systemutvecklare än för många andra inom IT.

Rätta mig om jag har fel.

Hur mycket tjänar en systemutvecklare ungefär?
Om du vill ha ett råd från mig så läs DSV på ett universitet. Det är dock vad jag tycker. Du bör kolla runt lite själv.

En systemvetare tjänar mellan 18.000 och 200.000 spänn i månaden. Jag drar in 50.000 spänn i månaden som anställd. Före skatt naturligtvis. Som självständig kan du dra in mycket mer men då måste du räkna med att ha uppdrag på heltid vilket är svårt i praktiken.

Utomlands ser det bra ut för vissa grupper i dagsläget. Tyskland och England betalar upp till 75.000 spänn för en programmerare. Då måste du dock vara erfaren inom stordatorvärlden. Lär dig RPGILE och COBOL som programspråk utöver C++ och JAVA som tydligen fortfarande är modespråken i dag så ligger du bra till.

Lycka till!
Citera
2004-05-07, 10:51
  #5
Medlem
Fatty Arbuckles avatar
Att utbilda sig inom it-området idag är lönlöst om du inte tänker starta eget. I dagsläget så går det cirka 300-500 sökande på ett it-jobb bara så att du vet. Jag har själv en akademisk it-utbildning(inom objektorienterad programmering) och är arbetslös sedan examen så jag vet tyvärr vad jag talar om...
Citera
2004-05-07, 13:21
  #6
Medlem
Rumpnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det känns också som att arbetsmarknaden är något bättre för systemutvecklare än för många andra inom IT.

Rätta mig om jag har fel.

Tyvärr, systemutvecklare/systemvetare toppar arbetslöshetsligan inom IT-området, iaf om man ska gå efter dom siffror Jusek presenterade för några månader sedan. Visserligen börjar ju IT-branschen ljusna något men det kommer dröja ett par år innan arbetsmarkanden ser riktigt bra ut igen.

Ledsen att komma med massa negativa saker, men ingen tjänar ju på att skönmåla verkligheten.
Citera
2004-05-07, 13:24
  #7
Medlem
Rumpnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatty Arbuckle
Att utbilda sig inom it-området idag är lönlöst om du inte tänker starta eget. I dagsläget så går det cirka 300-500 sökande på ett it-jobb bara så att du vet. Jag har själv en akademisk it-utbildning(inom objektorienterad programmering) och är arbetslös sedan examen så jag vet tyvärr vad jag talar om...

Riktigt jobbigt, är själv i samma sits. Så du är långt ifrån ensam ...
Citera
2004-05-07, 13:54
  #8
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen
Tyvärr, systemutvecklare/systemvetare toppar arbetslöshetsligan inom IT-området, iaf om man ska gå efter dom siffror Jusek presenterade för några månader sedan. Visserligen börjar ju IT-branschen ljusna något men det kommer dröja ett par år innan arbetsmarkanden ser riktigt bra ut igen.

Ledsen att komma med massa negativa saker, men ingen tjänar ju på att skönmåla verkligheten.

Å andra sidan lär det väl dröja till år 2009 eller så innan jag är klar med utbildningen, så det kan ju kanske ha vänt...
Citera
2004-05-07, 13:58
  #9
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen
Riktigt jobbigt, är själv i samma sits. Så du är långt ifrån ensam ...

Jag vet inte, men "ljuger" inte de där siffrorna lite? Okej att det är 300-500 sökande per jobb, men hälften av dem är förmodligen långskott som inte på något vis har kompetensen. Kvar finns 150-250. Söker man några jobb i veckan så bör man rent statistiskt ha fått något inom ett år eller så. Har man tur kan det ju gå fortare, har man otur tar det längre tid eller så får man inget allls... Till dess får man ta något sämre jobb, och sedan kämpa vidare.

Eller?
Citera
2004-05-07, 15:38
  #10
Medlem
Rumpnissens avatar
300-500 sökande per jobb är kanske något överdrivet, men i vissa områden så är det snarare regel än undantag med så många ansökningar (typ Stockholm). Själv har inte ett enda av de jobb jag sökt haft under 100 sökanden (oftast ligger det på 150-200).

När det gäller kvalificerade sökanden så är det (enligt en rekryterare jag diskuterade med på ett annat forum) ungefär 90 av de sökande som är nyutexaminerade, resten är personer med flerårig erfarenhet. De personer som inte är "kvalificerade" (lång erfarenhet/utbildning) inom IT har antagligen sökt sig någon annanstans vid det här laget.

Men om du precis ska påbörja din utbildning så är det bara att köra på, om en tre fyra år så lär läget va ganska gynnsamt även för nyutexaminerade.
Citera
2004-05-08, 00:03
  #11
Medlem
Antevantes avatar
Hej!

Nej min vän! 300-500 sökande på en IT-tjänst är åtminstonde på mitt företag i underkant.
Jag själv jobbar inte inom IT, men har sett hur lönerna gått i botten på IT. (jag anställer folk inom IT).han som snackade om 50 lock i månaden tidigare i tråden lär få anpassa sig till 16-21 tusen inom en mycket snar framtid.
Vad jag har märkt är att fler o fler hemmafixare tar % på marknaden...tyvärr då de inte håller samma kapacitet som proffsen.
Citera
2004-05-08, 11:45
  #12
Medlem
Rumpnissens avatar
Hej!

om det du skriver är sant så känns det otroligt trist, då är det kanska lika bra att börja omskola sig ...

Men är det verkligen sant att "hemmafixarna" tar mycket av jobben? I de platsannonser jag ser så är det nästan uteslutande krav på högskoleutbildning och arbetslivserfarenhet.

Har du någon uppfattning om hur vanligt det är med "kompis-rekrytering"? Är man körd om man inte har någorlunda högt uppsatta kontakter inom branschen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback