2013-04-24, 16:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Vad snackar du om? Systemvetenskap eller Informatik är inte Computer Science (Datalogi).

Då har du kanske inte varit på så många utrikiska institutioner som behandlar de här ämnena.

Det är också vanligt att de områden vi i Sverige behandlar inom systemvetenskap eller informatik hamnar inom ramen för "Computer Science". Illustration till detta: http://www.cs.cornell.edu/

Informatics är en mycket bredare term än man tror, se här, men även där syns en överlappning till sådant som landar i Computer Science (http://en.wikipedia.org/wiki/Informatics)

Systems Science är den ordagranna översättningen av systemvetenskap, men den håller inte särskilt bra om den översätts rätt av, skulle jag påstå. http://en.wikipedia.org/wiki/Systems_science

Jag påpekar detta därför att det är en tämligen vanlig, rätt självgod uppfattning hos i synnerhet civilingenjörer att ingenting annat räknas, internationellt eller nationellt. Det är inte med sanningen överensstämmande, helt enkelt. Det som räknas är i vanlig ordning om man har bra betyg, en bra kursmix och om man har en examen på masternivå.
Citera
2013-04-24, 19:15
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Vad snackar du om? Systemvetenskap eller Informatik är inte Computer Science (Datalogi).
Men herregud, amazing tard... Det finns faktiskt andra länder med universitet utanför Sverige (tro det eller ej) som KANSKE, bara KANSKE där SV och Informatik hamnar under CS.
Citera
2013-04-26, 16:01
Medlem
Coopahs avatar
Så hur ligger det till?

Är det lätt att få jobb efter utbildningen även fast du inte är en expert på att programmera?
Citera
2013-04-26, 20:01
Medlem
Soundstorms avatar
För att förtydliga angående den senaste diskussionen om vad som räknas som systemvetenskap eller ej i internationella sammanhang så är den oftast förekommande definitionen Information Systems. Vill ni veta mer om detta kan ni alltid besöka http://start.aisnet.org/ samt om tidskrifter eller så inom ämnet är intressant http://aisel.aisnet.org/jais/ , http://www.misq.org/ . Vilket som, informationssystem är även namnet på huvudämnet i den examina man får från vissa svenska universitet som erbjuder program som heter något med systemvetenskap(men detta känner flera säkert redan till).
Citera
2013-04-26, 20:44
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soundstorm
För att förtydliga angående den senaste diskussionen om vad som räknas som systemvetenskap eller ej i internationella sammanhang så är den oftast förekommande definitionen Information Systems. Vill ni veta mer om detta kan ni alltid besöka http://start.aisnet.org/ samt om tidskrifter eller så inom ämnet är intressant http://aisel.aisnet.org/jais/ , http://www.misq.org/ . Vilket som, informationssystem är även namnet på huvudämnet i den examina man får från vissa svenska universitet som erbjuder program som heter något med systemvetenskap(men detta känner flera säkert redan till).

En fråga jag ställer mig dock när det gäller den utbildning inom systemvetenskap här i Sverige är just hur totalinriktad den är på systemvetenskap egentligen. Utbildningen skiljer sig rätt stort mellan vissa universitet/högskolor - där en del faktiskt erbjuder en hel del programmering, såväl obligatorisk som genom valbara kurser. Blir inte en sådan utbildning någonstans placerad i gränslandet/överlappande mellan "Information Systems" och "Computer Science"?
Citera
2013-04-26, 20:54
Medlem
Soundstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
En fråga jag ställer mig dock när det gäller den utbildning inom systemvetenskap här i Sverige är just hur totalinriktad den är på systemvetenskap egentligen. Utbildningen skiljer sig rätt stort mellan vissa universitet/högskolor - där en del faktiskt erbjuder en hel del programmering, såväl obligatorisk som genom valbara kurser. Blir inte en sådan utbildning någonstans placerad i gränslandet/överlappande mellan "Information Systems" och "Computer Science"?

Generellt sett skulle jag nog personligen säga nej angående detta. För att göra en jämförelse så skulle utbildningar som datavetenskapliga och fysikutbildningar ses som hybridutbildningar med detta tankesätt då dessa innehåller mycket matematik exempelvis och på samma vis fungerar programmeringsmoment inom informationssystem(IS). Det som är viktigt således med IS är inte programmerandet i sig, utan varför man programmerar och vad man uppnår med detta(t.ex. när det gäller IS som ett forskningsområde). Programmering blir således en nödvändig kunskap i dagsläget för att kunna skapa de IS-lösningar man har för att lösa problem, då man programmerar för att skapa IT-lösningar som är överlägsna andra tänkbara lösningar(oftast) på de problem som systemvetarna hanterar som exempelvis distribution och lagring av information. Om något är oklart kan jag försöka förklara mer.
Citera
2013-04-26, 21:28
Medlem
Jag förstår inte hur systemvetenskap kan benämnas som Computer Science i andra länder utanför Sverige? Då måste i så fall de utländska systemvetenskapliga utbildningarna vara annorlunda än de svenska. Datalogi innefattar ju kurser som; operativsystem, artificiell intelligens, internet protokoll och principer, avancerade algoritmer, avancerad programmering samt en hel del avancerad matematik, och dessa kurser ges inte på systemvetenskapsutbildningen här i Sverige utan ges ofta på naturvetenskapliga kandidat/masterprogram i t.ex. datavetenskap eller högskole/civilingenjörsingenjörsprogrammen i ämnen som datateknik/informationsteknik (IT).
Senast redigerad av yamero 2013-04-26 kl. 22:05.
Citera
2013-04-27, 02:24
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soundstorm
Generellt sett skulle jag nog personligen säga nej angående detta. För att göra en jämförelse så skulle utbildningar som datavetenskapliga och fysikutbildningar ses som hybridutbildningar med detta tankesätt då dessa innehåller mycket matematik exempelvis och på samma vis fungerar programmeringsmoment inom informationssystem(IS). Det som är viktigt således med IS är inte programmerandet i sig, utan varför man programmerar och vad man uppnår med detta(t.ex. när det gäller IS som ett forskningsområde). Programmering blir således en nödvändig kunskap i dagsläget för att kunna skapa de IS-lösningar man har för att lösa problem, då man programmerar för att skapa IT-lösningar som är överlägsna andra tänkbara lösningar(oftast) på de problem som systemvetarna hanterar som exempelvis distribution och lagring av information. Om något är oklart kan jag försöka förklara mer.

Du för en bra argumentation och jag håller med dig i det du säger utefter hur du presenterar din tankegång. Den enda inflikningen i det hela jag ser som problemet vid definitionen av datalogi/systemvetenskap bör således snarare handla om att det finns en överlappning från det systemvetenskapliga hållet men som inte bör förvirras med den mera ingående och fördjupande datavetenskapen (sett till matematik, programmering etc). Att definitionen av systemvetenskap rentutav kan vara såpass luddig i den mening att skiljeväggarna mellan vad som bör ingå i respektive utbildning tolkas olika av olika lärosäten - men grundpelaren består densamma att Computer Science inte bör och inte skall vara en översättning av en systemvetenskaplig utbildning från ett svenskt lärosäte.

Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Jag förstår inte hur systemvetenskap kan benämnas som Computer Science i andra länder utanför Sverige? Då måste i så fall de utländska systemvetenskapliga utbildningarna vara annorlunda än de svenska. Datalogi innefattar ju kurser som; operativsystem, artificiell intelligens, internet protokoll och principer, avancerade algoritmer, avancerad programmering samt en hel del avancerad matematik, och dessa kurser ges inte på systemvetenskapsutbildningen här i Sverige utan ges ofta på naturvetenskapliga kandidat/masterprogram i t.ex. datavetenskap eller högskole/civilingenjörsingenjörsprogrammen i ämnen som datateknik/informationsteknik (IT).

Likt det jag ovan svarar så tror jag att skiljeväggarna är såpass varierande mellan lärosäten i Sverige att en direktöversättning kan vara svår ibland. Det finns flertalet högskolor och universitet som blandar in alla de kurser du nämner ovan, inte minst som valbara kurser. Men jag håller med, CS och IS bör inte blandas ihop då de har olika inriktningar och olika fokus.

Skulle ni hålla med mig i en grov generalisering här, där jag vill påstå att datalogi/civ.ing i princip ger verktygen systemvetare sedan kan såväl arbeta med (programvara t.ex.) men också manipulera (programmering). Givetvis gäller samma sak här att olika inriktningar finns - men att jämförelsen blir lite som skillnaden mellan Civilingenjör och Högskoleingenjör.
Citera
2013-04-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Du för en bra argumentation och jag håller med dig i det du säger utefter hur du presenterar din tankegång. Den enda inflikningen i det hela jag ser som problemet vid definitionen av datalogi/systemvetenskap bör således snarare handla om att det finns en överlappning från det systemvetenskapliga hållet men som inte bör förvirras med den mera ingående och fördjupande datavetenskapen (sett till matematik, programmering etc). Att definitionen av systemvetenskap rentutav kan vara såpass luddig i den mening att skiljeväggarna mellan vad som bör ingå i respektive utbildning tolkas olika av olika lärosäten - men grundpelaren består densamma att Computer Science inte bör och inte skall vara en översättning av en systemvetenskaplig utbildning från ett svenskt lärosäte.

Likt det jag ovan svarar så tror jag att skiljeväggarna är såpass varierande mellan lärosäten i Sverige att en direktöversättning kan vara svår ibland. Det finns flertalet högskolor och universitet som blandar in alla de kurser du nämner ovan, inte minst som valbara kurser. Men jag håller med, CS och IS bör inte blandas ihop då de har olika inriktningar och olika fokus.

Skulle ni hålla med mig i en grov generalisering här, där jag vill påstå att datalogi/civ.ing i princip ger verktygen systemvetare sedan kan såväl arbeta med (programvara t.ex.) men också manipulera (programmering). Givetvis gäller samma sak här att olika inriktningar finns - men att jämförelsen blir lite som skillnaden mellan Civilingenjör och Högskoleingenjör.
Precis. Utbildningarna har två helt olika mål, om man nu får generalisera så stort. Jag skulle hålla med dig, ja. Jag skulle snarare formulera det såhär: civilingenjören är den som utvecklar tekniken, högskoleingenjören använder den tekniken och systemvetaren är är som en slags tolk mellan kund och ingenjörerna. Systemvetaren fungerar som länk mellan datorerna, tekniken och människorna.

I mer generella termer så kan man även säga att civilingenjörerna kan ta över systemvetarens arbetsuppgifter medan systemvetaren inte kan göra det. Det beror även på vad du har studerat. Det finns systemvetare som har en förståelse för programmering och teknik, och det finns vissa som inte har det. Om du kollar på jobbannonser inom IT jobb så brukar de oftast bara skriva "du har relevant utbildning". Istället brukar de lista saker du måste kunna som t.ex.; Agila utvecklingsmetoder, XML, XSLT, XSD, HTML5 (med CSS3 och/eller Javascript), avancerad JAVA programmering etc etc. Utbildning är överskattad. Det är dina kunskaper som är viktiga. Det finns ingenjörer som suger på programmering, och det finns systemvetare som är skickliga på det.
Senast redigerad av yamero 2013-04-27 kl. 13:17.
Citera
2013-04-27, 17:09
Medlem
Får de flesta jobb efter kandidaten, eller läser nästan alla vidare till en master? Tänker främst på datavetenskap i Uppsala. Finns det hyffsade möjligheter att få jobb direkt efter en kandidat?
Citera
2013-04-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSW
Får de flesta jobb efter kandidaten, eller läser nästan alla vidare till en master? Tänker främst på datavetenskap i Uppsala. Finns det hyffsade möjligheter att få jobb direkt efter en kandidat?
Räcker oftast med en kandidat. Finns mycket jobb och de flesta får en anställning. Att läsa en master har sina fördelar. Man får; djupare kunskap om ämnet (man lär sig mer), högre lön, lättare jobb utomlands, mer attraktiv på cv:t och ett försprång i karriären.

Att läsa master är inte en direkt genväg till karriärstoppen, men det är heller inte senväg. Det gäller fortfarande att visa framfötterna. Tyvärr så har många företag i Sverige, men speciellt i USA och andra delar i världen ökat kraven och det är flera bolag som kräver en masterexamen för vissa positioner.
Citera
2013-04-28, 00:43
Medlem
Sitkins avatar
Hej, kanske denna fråga är besvarat men jag ställer den ändå.
Jag går gymnasiet nu(3 året) och undrar om jag läser ett systemvetenskaplig utbildning efter gymnasiet kan jag bli behörig till det här mastern? Software engineering i Göteborg
och de här?
Computer and Systems Sciences i Stockholm
Health Informatics i Stockholm

Kollar man på dem flesta systemvetareutbildningarna så ingår inte algoritmer och datastrukturer i programmet(bara i malmö). Så den första kan jag glömma om jag börjar på en systemvetenskaplig linje?

Hjälp en vilsen framtidsdrömmare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in