Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Du för en bra argumentation och jag håller med dig i det du säger utefter hur du presenterar din tankegång. Den enda inflikningen i det hela jag ser som problemet vid definitionen av datalogi/systemvetenskap bör således snarare handla om att det finns en överlappning från det systemvetenskapliga hållet men som inte bör förvirras med den mera ingående och fördjupande datavetenskapen (sett till matematik, programmering etc). Att definitionen av systemvetenskap rentutav kan vara såpass luddig i den mening att skiljeväggarna mellan vad som bör ingå i respektive utbildning tolkas olika av olika lärosäten - men grundpelaren består densamma att Computer Science inte bör och inte skall vara en översättning av en systemvetenskaplig utbildning från ett svenskt lärosäte.
Likt det jag ovan svarar så tror jag att skiljeväggarna är såpass varierande mellan lärosäten i Sverige att en direktöversättning kan vara svår ibland. Det finns flertalet högskolor och universitet som blandar in alla de kurser du nämner ovan, inte minst som valbara kurser. Men jag håller med, CS och IS bör inte blandas ihop då de har olika inriktningar och olika fokus.
Skulle ni hålla med mig i en grov generalisering här, där jag vill påstå att datalogi/civ.ing i princip ger verktygen systemvetare sedan kan såväl arbeta med (programvara t.ex.) men också manipulera (programmering). Givetvis gäller samma sak här att olika inriktningar finns - men att jämförelsen blir lite som skillnaden mellan Civilingenjör och Högskoleingenjör.
Precis. Utbildningarna har två helt olika mål, om man nu får generalisera så stort. Jag skulle hålla med dig, ja. Jag skulle snarare formulera det såhär: civilingenjören är den som utvecklar tekniken, högskoleingenjören använder den tekniken och systemvetaren är är som en slags tolk mellan kund och ingenjörerna. Systemvetaren fungerar som länk mellan datorerna, tekniken och människorna.
I mer generella termer så kan man även säga att civilingenjörerna kan ta över systemvetarens arbetsuppgifter medan systemvetaren inte kan göra det. Det beror även på vad du har studerat. Det finns systemvetare som har en förståelse för programmering och teknik, och det finns vissa som inte har det. Om du kollar på jobbannonser inom IT jobb så brukar de oftast bara skriva "du har relevant utbildning". Istället brukar de lista saker du måste kunna som t.ex.; Agila utvecklingsmetoder, XML, XSLT, XSD, HTML5 (med CSS3 och/eller Javascript), avancerad JAVA programmering etc etc. Utbildning är överskattad. Det är dina kunskaper som är viktiga. Det finns ingenjörer som suger på programmering, och det finns systemvetare som är skickliga på det.