2015-03-28, 15:07
Medlem
Lär man sig mycket engelska under data- och systemvetenskap I ?
Citera
2015-03-28, 17:10
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxfordva
Lär man sig mycket engelska under data- och systemvetenskap I ?

Menar du i form av kurser i engelska, eller kurser som innehåller exempelvis litteratur på engelska?

Vid det sistnämnda är svaret ja, en överväldigande majoritet av all litteratur, faktiskt allt man gör kopplat till data- och systemvetenskap; är på engelska.
Citera
2015-03-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Menar du i form av kurser i engelska, eller kurser som innehåller exempelvis litteratur på engelska?

Vid det sistnämnda är svaret ja, en överväldigande majoritet av all litteratur, faktiskt allt man gör kopplat till data- och systemvetenskap; är på engelska.

Tänkte mest i allmänhet om man blir avsevärt bättre på språket av att studera kursen eller ej
Citera
2015-03-28, 18:27
Medlem
ThroneWatchers avatar
Följden av att man arbetar mycket med något brukar ju vara att man blir bättre på det. I och med att så mycket material är på engelska när det gäller IT, data och teknik överlag- borde då vara att man blir bättre på engelska. Men är ju som med allt annat också, vill man bli riktigt bra på något får man träna och arbeta för det.
Citera
2015-03-28, 19:35
Medlem
Vad blir man om man läser systemutvecklare egentligen? Jag har enbart Matte c från Gymnasiet och jag vet inte riktigt vad jag ska plugga. Jag har ett timmis jobb nu och jag känner att jag måste bort därifrån och göra något vettigt och något jag tycker är kul. Datorer och teknik har alltid varit mitt största intresse, jag vet att jag vill jobba med någonting inom it, vad vet jag inte, men något iallafall. Jag är bara 21 och än är jag ung men att läsa basår+civilingenjörs utbildning dvs ca 6 års studier, är jag inte jättesugen på.
Citera
2015-03-28, 21:41
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Vad blir man om man läser systemutvecklare egentligen? Jag har enbart Matte c från Gymnasiet och jag vet inte riktigt vad jag ska plugga. Jag har ett timmis jobb nu och jag känner att jag måste bort därifrån och göra något vettigt och något jag tycker är kul. Datorer och teknik har alltid varit mitt största intresse, jag vet att jag vill jobba med någonting inom it, vad vet jag inte, men något iallafall. Jag är bara 21 och än är jag ung men att läsa basår+civilingenjörs utbildning dvs ca 6 års studier, är jag inte jättesugen på.

Systemutvecklare hör egentligen till en helt annan tråd känner jag, då den oftast har en betydligt mera programmeringsfokuserad kursplan än systemvetenskap. Frågan du i övrigt ställer är omöjlig att svara på egentligen, många säger att de är intresserade av datorer osv. Men det är inte riktigt vad systemvetenskap i sig handlar om. Dessutom att sitta vid en dator med vanligt arbete eller spela, är inte heller i närheten av vad som återfinns på dessa program.

Har du däremot exempelvis sysslat med lite programmering, modellering, databaser, UML, IT-säkerhet eller liknande och tycker det är intressant. Ja då finns det mycket av just det i både data- och systemvetenskapliga program.

Systemvetenskap är mera inriktat på människan och kopplingen mellan människa och teknik. Samt på organisationer, strukturer, problemlösning osv. Ofta har man även vävt in lite programmering om än på tok för lite för att konkurrera med datavetarna.

Datavetenskap lägger vikten på programmering, algoritmer osv. Och passar den som hellre arbetar med utvecklingen av program, programvara, webbprogrammering etc. hellre än mjuka frågor, strukturer med mera.

Systemutvecklare ser jag i princip som en synonym till datavetare, kanske hårdare fokus på något speciellt, såsom .NET eller liknande och sen lite mindre matte.
Citera
2015-03-28, 23:22
Medlem
Någon som kombinerat detta med ekonomi och kan ge lite erfarenheter till en vilsen kille?
Citera
2015-03-29, 05:52
Medlem
JutomenPepsis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av oxfordva
Tänkte mest i allmänhet om man blir avsevärt bättre på språket av att studera kursen eller ej

Beror nog på skola, vill minnas att merparten av kurslitteraturen i mitt första år var på svenska. Hoppade av så vet inte hur det var senare. Men det ställde till ganska mycket problem då man skulle googla efter hjälp inom t.ex databaser och inte visste att en (relations) sambandstabell hette junction table. Tog säkert en timme eller så innan jag lyckades googla fram rätt, tyvärr så fanns det ingen hänvisning till de engelska orden i vår kurslitteterur vill jag minnas.
Citera
2015-03-29, 11:18
Medlem
Citat:
Systemutvecklare hör egentligen till en helt annan tråd känner jag, då den oftast har en betydligt mera programmeringsfokuserad kursplan än systemvetenskap. Frågan du i övrigt ställer är omöjlig att svara på egentligen, många säger att de är intresserade av datorer osv. Men det är inte riktigt vad systemvetenskap i sig handlar om. Dessutom att sitta vid en dator med vanligt arbete eller spela, är inte heller i närheten av vad som återfinns på dessa program.

Har du däremot exempelvis sysslat med lite programmering, modellering, databaser, UML, IT-säkerhet eller liknande och tycker det är intressant. Ja då finns det mycket av just det i både data- och systemvetenskapliga program.

Systemvetenskap är mera inriktat på människan och kopplingen mellan människa och teknik. Samt på organisationer, strukturer, problemlösning osv. Ofta har man även vävt in lite programmering om än på tok för lite för att konkurrera med datavetarna.

Datavetenskap lägger vikten på programmering, algoritmer osv. Och passar den som hellre arbetar med utvecklingen av program, programvara, webbprogrammering etc. hellre än mjuka frågor, strukturer med mera.

Systemutvecklare ser jag i princip som en synonym till datavetare, kanske hårdare fokus på något speciellt, såsom .NET eller liknande och sen lite mindre matte.

Okej, jag trodde det var samma sak, systemutvecklare och systemvetenskap, men då förstår jag.
Citera
2015-03-29, 20:37
Medlem
vad är typiska yrken för en systemvetare?
Citera
2015-03-30, 12:47
Medlem
Är det någon som har en liten uppfattning om hur utvecklingen kommer se ut inom ämnet och dess utbildningar, kommer intresset öka för att söka sig till utbildningar inom Systemvetenskap? Man har ju sett en viss ökning de senare åren men att de nästkommande åldersgrupperna är mindre till antalet. Är väl medveten om att det är en komplex fråga, men intressant att höra vad folk tror.
Senast redigerad av leplalup 2015-03-30 kl. 12:49.
Citera
2015-03-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacDel
vad är typiska yrken för en systemvetare?
Systemutvecklare är nog det vanligaste ingångsyrket för en systemvetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in