2015-02-17, 20:18
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrdurrrrr
Jag förstår, när du säger profil menar du då de två valfria kurserna man väljer under andra året eller om man väljer att inrikta sig på en master?

Ja, eller läsa ett program som har en starkare inriktning mot exempelvis mjukvaruutveckling. Två kurser att profilera sig med är extremt lite om man satsar på en karriär inom ex. programmering. I sådana fall skulle jag rekommendera att man läser 1-2 kurser utöver de som ingår i programmet / termin.

Alternativt läser en master mot utveckling, eller något.
Citera
2015-02-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alegi
Hur ställer ni er till utbildningen på SU? är den intensiv och behöver man lägga mer tid än t ex andra utbildningar?

Varför jag frågar är för att jag är 28 år gammal, och har en gravid sambo som skall föda i februari, och jag tänkte att det är sista chansen nu till att studera, och jag vill verkligen ta denna chans för jag tror det gynnar mig och min familj i framtiden. Måhända att vi får leva sämre än vad vi gör nu ekonomiskt, men chansen att nå sina mål och få ett hyggligt jobb är större med utbildningen bakom en än utan.

Jag är rätt så trött att hoppa från arbete till arbete där lönen inte höjs nämnvärt men arbetsuppgifterna blir fler och fler.

Jag vet en bekant som studerade fast hon var ensamstående, vi är ju ändå två stycken så det känns som om det borde gå. Någon med erfarenhet?

Jag upplevde dem som väldigt slapp, räcker med att gå på lektionerna och lyssna så klarar du dig.
Citera
2015-03-03, 16:05
Medlem
Jag är sugen på en systemvetenskapsutbildning, gärna någon som ligger mer åt det tekniska hållet(programmering, systemutveckling osv). Vilka skolor skulle ni rekommendera då?

Problemet är att jag gick samhäll i gymnasiet och bara läst matte C, så har inte så jävla mycket att välja på eftersom jag inte heller känner att jag vill ta ett basår.

Har även kikat lite på kandidatprogrammet i datavetenskap på SU och Innovativ programmering i Linköping. Hur står sig dessa jämfört med systemvetenskap?
Citera
2015-03-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Jag är sugen på en systemvetenskapsutbildning, gärna någon som ligger mer åt det tekniska hållet(programmering, systemutveckling osv). Vilka skolor skulle ni rekommendera då?

Problemet är att jag gick samhäll i gymnasiet och bara läst matte C, så har inte så jävla mycket att välja på eftersom jag inte heller känner att jag vill ta ett basår.

Har även kikat lite på kandidatprogrammet i datavetenskap på SU och Innovativ programmering i Linköping. Hur står sig dessa jämfört med systemvetenskap?
Jag tror att det är mer programmering i både datavetenskap och innovativ programmering så om det är det du vill fokusera på tror jag de programmen passar utmärkt. Har hört bra saker om innovativ programmering i Linköping.
Citera
2015-03-03, 18:13
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backadd
Jag tror att det är mer programmering i både datavetenskap och innovativ programmering så om det är det du vill fokusera på tror jag de programmen passar utmärkt. Har hört bra saker om innovativ programmering i Linköping.

Samma här. Studerar andra året på Linköping (visserligen civ ing datateknik), men allt jag hör om innovativ programmering är fint; utbildningen lever tydligen upp till namnet. De har väldigt roliga och annorlunda angripssätt till programmering. En av mina kompisar berättade i ettan lyriskt om hur de på IP utvecklat sin problemlösningsförmåga via origami.
Citera
2015-03-05, 09:50
Medlem
Vet någon om jag skulle kunna läsa ett/två år computer science i t ex USA och lsa resterande ett/två år systemvetenskap i sverige? är de matchande dvs
Citera
2015-03-05, 10:58
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Vet någon om jag skulle kunna läsa ett/två år computer science i t ex USA och lsa resterande ett/två år systemvetenskap i sverige? är de matchande dvs
Computer science == datavetenskap, systemvetenskap == Information systems. Läs samma ämne.

Citat:

Gör inte ett livsavgörande beslut baserat på att du inte har läst en gymnasiekurs. Det är mycket långt till hösten och du kan säkert läsa den på distans eller göra en prövning.
Citera
2015-03-05, 12:43
Medlem
Citat:

Vill du bli programmerare, men pallar inte läsa igen matematik rekommenderar jag till dig BTH:s utbildningar, eller Skövdes. Båda kräver bara matematik C och båda skolor har ett bra rykte angående deras it-utbildningar. Något att kika på kanske, för systemvetenskapliga utbildningar är inte särskilt tekniska (så länge du inte vill läsa modellering och verksamhetsutveckling o sånt flax)
Senast redigerad av muw 2015-03-05 kl. 12:47.
Citera
2015-03-05, 14:51
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos

Varierar från skola till skola, men de flesta högskolorna har anmälan till senare del av program. Du får då läsa vad de enskilda skolorna kräver för avklarade kurser och se om det stämmer med det specifika programmet i USA du planerat att läsa.
Citera
2015-03-21, 00:11
Medlem
checkthisout.s avatar
Varför läser ni systemvetenskap egentligen? Är det så sexigt att knacka kod och lära sig av tutorialer av indier hur man programmerar små skitgrejer för resten av era liv?

Det finns folk som pluggar system/dataventeskap och annan programmeringsutbildning för att de är teknikintresserade, gillar att pyssla med datorn och spela dataspel. Ifall du är en sådan kille, har du blivit LURAD.

Att programmera har inte ett skit att göra med att sätta ihop datorer, spela och installera sexiga grafikkort. En designer är inte datanörd för att denne vet hur man använder Photoshop. En programmerare som använder Eclipse/Visual Studio har lika litet som designern att göra med att "pyssla med datorn".

Programmering är egentligen att lära sig en massa regler för att göra struntsaker som det i framtiden inte ens kommer att behövas någon programmering för. Det mesta är egentligen att googla och fiska efter information och kanske har någon blatte kommit på lösningen för att visa en tabell på rätt sätt någonstans. Det handlar om sätt att göra saker, man lär sig mycket HUR inte VAD. Man lär sig inte saker som i sig är intressanta eller hårdvarurelaterade överhuvudtaget utan mer hur man gör skitgrejer man egentligen struntar i tex bygga databaser, webbsidor, bankapplikationer, etc.

Det har inte ett skit att göra med att sätta ihop värsta datorn med ditt drömgrafikkort, Oculus Rift eller nya tekniska prylar ens.

Sedan finns folk som gillar matte. Matte har lite mer att göra med programmering kan man tänka sig, eftersom man ska sätta sig in i skitsaker man inte bryr sig ett skit om och hoppas på att komma på lösningar efter timmar av hårt mentalt arbete. Men folk som har ett matteintresse inriktar sig gärna på matematik och naturvetenskap. Vem bryr sig om en liten skitgrej i ett datasystem egentligen?

Arbetsmarknaden drabbas starkt av utländsk konkurrens med tusentals indier, kineser och andra icke-vita som årligen tar svenska jobb för mycket lägre löner.

Inga tjejer heller. Manligt yrke in i helvete. Förbered er att vara ensamma för resten av livet.

Statusen är noll eftersom ingen utbildning krävs för att vara programmerare. Den är på sin höjd i samma liga som en yrkesutbildning. Tjejerna stämplar dig som nörd och socialt inkompetent direkt om du säger du är programmerare.

Jag brukade jobba med Java och Perl men är numera färdig med skiten. Att det finns folk som faktiskt pluggar för att bli kodknackare och konkurrera med Indien och Kina om skitjobb. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Vad är det som lockar med studierna/yrket överhuvudtaget? Det finns yrken som är mycket mer intressanta, lönsamma, prestigefyllda, givande och säkra på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av checkthisout. 2015-03-21 kl. 01:04.
Citera
2015-03-21, 01:16
Medlem
checkthisout.s avatar
http://halfsigma.typepad.com/half_sigma/2007/03/why_a_career_in.html <<<Mycket läsvärt till er som överväger en karriär inom IT.
Citera
2015-03-22, 17:00
Medlem
ThroneWatchers avatar
Tänker inte bemöda mig med att ge ett längre svar på din enorma utläggning kring varför man inte ska bli programmerare. Däremot kortfattat tänker jag konstatera att du inte verkar ha en susning om vad en systemvetare gör. Det är bara ett fåtal som aktivt ger sig in i en roll som programmerare och sedan exklusivt håller sig till denna. Systemvetenskap/informatik handlar egentligen om väldigt mycket mera, allt från modellering, människa-dator-interaktion, organisationsgranskning, mjuka och hårda frågor etc. etc.

Jag tror snarare att de som söker sig till en systemvetenskaplig utbildning gör det för att just ha programmeringen som ett extra verktyg i sitt arbetsliv. Att ha en förståelse för hur saker fungerar nu och kommer att göra i åtminstone 10-20 år till är inte bara bra, utan ett absolut måste- för att kunna få den där rollen som länk mellan människa, teknik och organisation.

Sen står de renodlade programmerarna inför en tuffare framtid. Det håller jag med om, men den apokalypsartade beskrivning du ger saknar i nuläget verklighetsförankring. MÖJLIGEN är den sann när det kommer till webbprogrammering. Men programmering är som bekant ett mycket bredare fält än så, för fan vi sitter fortfarande och tragglar med COBOL på många företag.

Systemvetare går en ljus arbetsmarknad tillmötes, sen åligger det var och en att nischa sig och hitta en profil som är konkurrensstark och framtidssäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in