2007-08-15, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tricast
Utbildningen i Umeå är rent ut sagt bedrövlig. Obefintliga resurser och trasiga datorer så att workshops blir en fars.
Ajdå. Men är det enda problemet att skolans teknik är undermålig eller är det mer?
Citera
2007-08-15, 21:47
Medlem
Ingen fara, har känslan av att det är fler som börjar SVP utan kunskaper inom det ämnet än med. Sen är det som dom andra säger att det är en fördel men absolut inget krav.
Citera
2007-08-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Ajdå. Men är det enda problemet att skolans teknik är undermålig eller är det mer?

Lärarna verkar försöka hålla det mesta på en så simpel nivå som möjligt att det ska till ett mirakel för att misslyckas i en kurs. De poängterar ofta att systemvetare inte behöver lära sig något på djupet utan bara lära sig övergripande. Klippa och klistra färdigt material tycker de är bättre än att lära sig något från grunden.

En del lärare är också oengagerade. På en lektion kände sig en lärare lite trött. Hon sa åt oss att bedriva lite självstudier en stund och gick till fikarummet. Hon återkom en timme senare.

Lärarstödd undervisning uppgår till 6-9 timmar i veckan. På tok för lite.

Allt är dock inte pest. Du får mycket fritid och kaffet i fiket är gott :P. Nä, skämt åsido...vissa kurser är riktigt lärorika och några lärare håller hög klass både gällande pedagogik och kompetens. Synd bara att vi så sällan hade dem som lärare.
Citera
2007-08-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Systemvetenskap sorterar in under samhällsvetenskap. Det är alltså ingen teknisk utbildning med mycket matte, på så sätt som en civ.ing. utbildning. Självklart finns det lite matte i systemprogrammet, pga datorer kräver matte, men det är en utbildning som ligger mittemellan hardcore matteprogram och någon mjukare typ psykologiutbildning. Systemvetenskap kanske är lite mera som ekonomutbildning? Ekonomerna läser ju en kurs matte, som systemvetarna och resten av ämnena är inte så matematiska och tekniska.

Vill du bli bra på programmering, kernel hacker, Linux hacker, skriva spel, etc så ska du välja någon ingenjörsprogram. Jag tror systemvetarna läser typ endast 3-4 kurser i programmering, resten är teori om hur man driver projekt och sånt, typ. Jag känner en systemvetare som nästan är klar nu, och han knappt programmera, så är du rädd för programmering så är systemvetenskap rätt för dig. Ingenjörerna läser bara matte och bara programmering, inget om hur man driver projekt och såna mjuka ämnen.

Vill du bli generalist, sitta i projekt och möten och sånt, så kan du läsa systemvetenskap.

Jupp 3-4 kurser på sin höjd. 1 programmeringskurs är/var obligatorisk. Resten endast tillgängliga inom valbara blocket "metoder och konstruktioner".

Enda mattekursen är diskret matematik. Sedan ingår också två statistikkurser.
Citera
2007-09-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tricast
Lärarna verkar försöka hålla det mesta på en så simpel nivå som möjligt att det ska till ett mirakel för att misslyckas i en kurs. De poängterar ofta att systemvetare inte behöver lära sig något på djupet utan bara lära sig övergripande. Klippa och klistra färdigt material tycker de är bättre än att lära sig något från grunden.

En del lärare är också oengagerade. På en lektion kände sig en lärare lite trött. Hon sa åt oss att bedriva lite självstudier en stund och gick till fikarummet. Hon återkom en timme senare.

Lärarstödd undervisning uppgår till 6-9 timmar i veckan. På tok för lite.

Allt är dock inte pest. Du får mycket fritid och kaffet i fiket är gott :P. Nä, skämt åsido...vissa kurser är riktigt lärorika och några lärare håller hög klass både gällande pedagogik och kompetens. Synd bara att vi så sällan hade dem som lärare.

När ni skriver om en utbildning sådär får ni gärna säga på vilket universitet det var också! Det känns ju som att det knappast kan vara likadant överallt.
Citera
2007-09-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyllosofen
När ni skriver om en utbildning sådär får ni gärna säga på vilket universitet det var också! Det känns ju som att det knappast kan vara likadant överallt.
Jag tror han menade Umeå Universitet.
Citera
2008-04-02, 21:55
Medlem
Systemvetenskap 300 hp

Någon som läser eller ha läst Systemvetenskap?

I så fall, i vilken stad? Hur är programmet? Upplägget? Arbetsmarknad? m.m.
Citera
2008-04-02, 22:55
Medlem
Jag känner en som har läst systemvetenskap. Du kan ju kika in på www.silvergrind.com. Det går bra för honom nu, jag vet dock inte så mycket om själva jobbet eller utbildningen. Men han verkar få mycket erbjudanden om jobb till höger och vänster. Du kan säkert maila honom om du har några frågor.
Senast redigerad av backflasha 2008-04-02 kl. 22:57.
Citera
2008-04-02, 23:04
Medlem
Problemet med såna här frågor är att alla kommer att säga sin egen stad. Man blir som sagt indoktrinerad med hur bra ens egen skola är för jämnan. (LiTH för mig). Välj en stad som du tror att du kommer trivas i och en av de större Tekniska Högskolorna så blir det nog bra..
Citera
2008-07-13, 23:51
Medlem
yupyups avatar
Sorry att jag dumpar denna tråd men det är så att jag ska söka data- och systemvetenskaplig till hösten nu och har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

1. Jag har alltid varit intresserad av datorer och kan lite och mycket.
Däremot har jag aldrig programmerat, så min fråga är om det är meningslöst att söka in om man inte har en massa förkunskaper. Dock står det på programmets hemsida att det ej behövs utöver "de vanliga" baskriterierna.
Vet att utbilningen är bredare än just programmering men man vill hälst undvika att gå till skolan och känna efter en vecka att alla är bättre.

2. Behöver man äga en dator eller står unviersitet för det? Har försökt läsa på hemsidan men jag hittar ingeting om det. Jag har en mbp men det verkar bara som de jobbar med win och linux.
Citera
2008-07-14, 12:48
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yupyup
Sorry att jag dumpar denna tråd men det är så att jag ska söka data- och systemvetenskaplig till hösten nu och har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

1. Jag har alltid varit intresserad av datorer och kan lite och mycket.
Däremot har jag aldrig programmerat, så min fråga är om det är meningslöst att söka in om man inte har en massa förkunskaper. Dock står det på programmets hemsida att det ej behövs utöver "de vanliga" baskriterierna.
Vet att utbilningen är bredare än just programmering men man vill hälst undvika att gå till skolan och känna efter en vecka att alla är bättre.

2. Behöver man äga en dator eller står unviersitet för det? Har försökt läsa på hemsidan men jag hittar ingeting om det. Jag har en mbp men det verkar bara som de jobbar med win och linux.
1. Det är en grundkurs så man börjar från grunden. Plugga på så skall du se att det löser sig. En del som har programmerat tidigare kommer det att gå snabbare för i början med detta betyder inte med nödvändighet att det är de som kommer vara bäst på att programmera när de tar examen.

2. Datorer får man köpa själv.
Citera
2008-07-15, 07:06
Medlem
Bigeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonid
Vill bara varna för att i dagsläget utbilda sig inom IT. Det utbildas fortfarande alldeles för många programmerare än vad som behövs. Sådan är verkligheten. Sedan är det många som utbildar sig till programmerare på egen hand som har en helt annan utbildning vilket gör söktrycket till IT-jobben ännu hårdare.

Hårt arbete på en ingenjörslinje med IT-inriktning ger bra framtidsutsikter, det vågar jag lova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in