2014-09-27, 03:55
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BSW
Egentligen är det skitsamma om du är duktig på att koda.
Förstår inte riktigt vad du menar här.

Citat:
Om inte, eller om du vill ha mer "systemvetarroller" senare så är det nog bättre att få lite mer kunskap från andra biämnen eller helst läsa en master.
Jag vet inte riktigt om det framgick i mitt första inlägg i tråden men det här rör sig om min kompis, som redan har en kandidatexamen (ifrån USA) i historia. Nu vill han försöka sadla om till systemvetare, men han har bara ett år av CSN kvar och inte tid för att sitta ytterligare tre år i skolbänken. Det ultimata vore om han då om han kunde läsa 90 hp systemvetenskap, få sin kandidat i historia tillgodoräknad, och sedan få ut en kandidatexamen i systemvetenskap med historia som biämne. Det här SKA funka (enligt källor på både SU och Uppsala universitet) - men frågan är hur het man blir på arbetsmarknaden? Räcker 90 hp systemvetenskap (och en examen som säger kand. i systemvetenskap) för att arbetsgivare ska vara intresserade? Det ska ju vara en god marknad säger många.

Tack BSW för din hjälp hittills.
Senast redigerad av BarryHero 2014-09-27 kl. 03:57.
Citera
2014-09-27, 06:02
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Egentligen är det skitsamma om du är duktig på att koda.
Nu fattar jag vad du menar, sorry.

Jag sjalv vet inte sa mycket om systemvetenskap, men det ror val sig ratt lite om att koda? Min uppfattning ar att det snarare handlar om att forsta system och hur de fungerar snarare an att man lar sig matematik och programmering. Har jag fel?
Citera
2014-09-27, 07:27
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Jag sjalv vet inte sa mycket om systemvetenskap, men det ror val sig ratt lite om att koda? Min uppfattning ar att det snarare handlar om att forsta system och hur de fungerar snarare an att man lar sig matematik och programmering. Har jag fel?

Av de som jag känner som har tagit en examen i systemvetenskap så börjar alla i positioner som utvecklare, alltså mycket kodning.
Citera
2014-09-27, 13:07
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar här.

Jag vet inte riktigt om det framgick i mitt första inlägg i tråden men det här rör sig om min kompis, som redan har en kandidatexamen (ifrån USA) i historia. Nu vill han försöka sadla om till systemvetare, men han har bara ett år av CSN kvar och inte tid för att sitta ytterligare tre år i skolbänken. Det ultimata vore om han då om han kunde läsa 90 hp systemvetenskap, få sin kandidat i historia tillgodoräknad, och sedan få ut en kandidatexamen i systemvetenskap med historia som biämne. Det här SKA funka (enligt källor på både SU och Uppsala universitet) - men frågan är hur het man blir på arbetsmarknaden? Räcker 90 hp systemvetenskap (och en examen som säger kand. i systemvetenskap) för att arbetsgivare ska vara intresserade? Det ska ju vara en god marknad säger många.

Tack BSW för din hjälp hittills.

Jo, det räcker med 90 hp för din kompis att kunna plocka ut en till examen i systemvetenskap om han redan har 90 poäng i annat. Tror helt ärligt inte det är värsta grejen att hans biämne är historia, han sadlar ju om och har i vilket fall en examen. Vilket är det viktigaste. Men skulle uppmuntra honom att ta tag i att lära sig programmera redan från dag 1.
Citera
2014-09-27, 13:13
Medlem
Citat:

Det är mycket riktigt att systemvetare inte läser varken matematik eller någon tyngre programmering. Men är du duktig på att programmera kommer du få jobb, oavsett om det är som utvecklare eller mer övergripande roller.
Citera
2014-09-27, 14:58
Medlem
BarryHeros avatar
Jag far tacka sa mycket for era svar.
Citera
2014-09-28, 16:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad är det vetarna hamnar som då? Projektgrejer eller? Använder datorn men arbetar inte med data ?
Citera
2014-09-29, 01:26
Medlem
Dercies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Av de som jag känner som har tagit en examen i systemvetenskap så börjar alla i positioner som utvecklare, alltså mycket kodning.
De som läser master då?
Citera
2014-10-01, 10:48
Medlem
Jag läser just nu till beteendevetare men funderar på att satsa på att ta en examen i systemvetenskap istället. Skulle gärna läsa den på su men tyvärr är intaget väldigt högt på a kursen så jag har även kollat på datavetenskap a på miun, http://www.miun.se/utbildning/kurser/data-och-it/datavetenskap/datavetenskap-gr-a-30-hp/om-kurspaketet, dock vet jag inte om deras kurser ger samma kompetens som en systemvetare eftersom man får en examen i datavetenskap.
Det jag funderar över är också hur en arbetsgivare ser på att jag läst kurser inom sociologi samt psykologi, jag vill helst inte sitta som programmerare utan hellre vara en sorts arbetsledare vilket då borde kunna ses som relevant, eller vad tror ni?
Citera
2014-10-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brillone
Jag läser just nu till beteendevetare men funderar på att satsa på att ta en examen i systemvetenskap istället. Skulle gärna läsa den på su men tyvärr är intaget väldigt högt på a kursen så jag har även kollat på datavetenskap a på miun, http://www.miun.se/utbildning/kurser/data-och-it/datavetenskap/datavetenskap-gr-a-30-hp/om-kurspaketet, dock vet jag inte om deras kurser ger samma kompetens som en systemvetare eftersom man får en examen i datavetenskap.
Det jag funderar över är också hur en arbetsgivare ser på att jag läst kurser inom sociologi samt psykologi, jag vill helst inte sitta som programmerare utan hellre vara en sorts arbetsledare vilket då borde kunna ses som relevant, eller vad tror ni?

Vill du inte programmera är datavetenskap helt fel inriktning.

Rekommenderar dig att söka företagsekonomi eller något istället, no offence. Men en som vill bli arbetsledare/projektledare, eller dylikt inom IT men ovillig att programmera? Komigen. De flesta måste göra sina hundår.
Citera
2014-10-01, 12:21
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Vill du inte programmera är datavetenskap helt fel inriktning.

Rekommenderar dig att söka företagsekonomi eller något istället, no offence. Men en som vill bli arbetsledare/projektledare, eller dylikt inom IT men ovillig att programmera? Komigen. De flesta måste göra sina hundår.

Ja, man blir inte så himla långvarig i branschen om man inte är benägen till att hålla sig update med programmering eller vill inte programmera. Majoriteten börjar sitt arbetsliv inom IT först genom att utveckla några år och sedan gå över till mer ledande arbetsuppgifter.

Visst en del blir väl säljare av IT-system o.s.v. men de flesta går via utvecklingsdelen.

Varför ens läsa något inom IT om man inte har ett enda intresse av programmering och utveckling vilket IT bygger på? Då är det väl väldigt mycket bättre som talare ovan skrev att plugga FEK.
Citera
2014-10-01, 12:47
Medlem
Ok dumt formulerat av mig. Det jag menar är att jag vill inte fastna som programmerare, som jag förstått ingår det inte speciellt mycket programmering i systemvetenskapsutbildningarna vilket gör att detta inte borde anses som ens expertisområde? Så att börja jobba som programmerare är väl ett alternativ men det är inte det jag helst vill. Sen att hålla sig uppdaterad osv kring branschen har ju inget att göra med om jag vill jobba som kodare eller inte, då man kan hålla sig uppdaterad utan att ha det som specifik arbetsuppgift. Att mer jobba som en arbetsledare är det jag ser som målet. Enligt de studievägledare jag varit i kontakt med så anser de att kombinationen i mina kurser är bra för en position som projektledare, arbetsledare osv. Men nu vet jag att studievägledare har en tendens att inte veta vad som gäller på arbetsmarknaden så där av skriver jag här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in