2016-07-20, 02:12
Medlem
Tjena! Jag kom in på systemvetenskap i linköping, vill gärna förbereda mig så jag kan ta det lugnt i början. Har någon av er erfarenhet från denna linje och kan ge lite tips på grejer jag kan börja studera redan nu?

Tack på förhand!
Citera
2016-07-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Stort grattis!

Jag blev precis klar med den utbildningen, hade dock en inriktning på min examen.
DSV bytte precis lokaler till NOD i Kista som är väldigt fräscha och moderna.

Du kommer definitivt ha jobb när du är klar. Väldigt bra och grundläggande IT-utbildning.

Kul att höra! Hur var svårighetsgraden på utbildningen, är redo att plugga mer än de som krävs men hur många timmar på ett ungefär la du ner på pluggandet?
Citera
2016-07-21, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Jag påbörjade Datavetenskap (kandidat) på SU men hoppade av tämligen omgående. Efter 1.5 månads plugg insåg jag att ständigt problemlösande och kodknackande kommer att förgöra min själ. Jag var inte beredd på hur lång tid som egentligen krävs för att bli en programmerare av rang. Visst, jag följde med på lektionerna men jag började väldigt fort inse att man i princip måste vara beredd att dö för området, om man ska bli någorlunda bra. Vidare är branschen väldigt dynamisk, så var beredd på att ständigt lära dig nya saker för att vara konkurrenskraftig.

Att bara följa med i undervisningen kommer absolut inte räcka. Du måste älska programmering och ha det som fritidsintresse om du ska komma någonvart. Detta är ingen utbildning man bara glassar igenom, i brist på annat, såsom ekonomiutbildningar. Flera av mina klasskamrater var närmast autistiska, men de var vassa på att programmera och de har uppenbarligen valt helt rätt utbildning. Men bara tanken att umgås med dessa i 3 år och senare arbeta med liknande personligheter efter examen gör mig deprimerad.

Mitt råd till dig som funderar på att hoppa på en liknande utbildning är att se bortom IT-branschens goda rykte som välbetald, med goda jobbmöjligheter. Det första du måste fråga dig själv är: "ÄLSKAR jag att knacka kod och är jag medveten om att jag kommer få handskas med 100 problem varje dag"? Programmering är tids- och tålamodskrävande. Och stundtals sjukt frustrerande. Prova på programmering innan du ansöker. Gör inte som jag.

Uppskattar ditt inlägg men denna tråden handlar om data och systemvetenskap som skiljer sig ganska mycket från ren datavetenskap.

Data och systemvetenskap är betydligt mjukare med mindre fokus på ren programmering och passar därför mycket bättre för en person som vill ha grundläggande kunskap om hur programmering går till men inte är en "nördig" kodknäckare som trivs med att sitta och kommunicera med en dator hela dagarna.

Data och systemvetenskap är mer för de som vill jobba som projektledare inom IT m.m. Antagligen det du skulle valt istället.
Citera
2016-07-31, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Detta är bra tankar.

Därför bör du kolla på deras undergrensutbildningar. T.ex. dessa:

http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kandidatprogram/ekit
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kandidatprogram/intdes
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/kandidatprogram/markit

Dessa program har över 50%+ tjejer, du får fortfarande en examen i Data- och systemvetenskap, men med en inriktning på antingen Ekonomi, Interkationsdesign (UX) eller Reklam.

Det är något av dessa program du bör ha börjat på, då hade du nog varit kvar idag.

Bara för att flika in lite kort. De "inriktningar" som ofta fokuserar på projektledning eller andra "mjuka" delar är oftast inte instegsjobb. Det vill säga att man utbildar sig inte till projektledare, utan det är en position som man arbetar upp sig till. Eftersom att de första instegsjobben oftast är rena programmeringsjobb (i dagsläget kallat systemutvecklare, junior utvecklare) så blir programmeringskunskapen ytterst viktig då den blir avgörande vid ditt första jobb. Men samtidigt är den kompletterande kunskapen under utbildningen som fokuserar på relationen mellan IT och ekonomi en bra bas för andra positioner som kräver erfarenhet.

Kort sagt så är systemvetarutbildningen en av de få utbildningar som faktiskt kräver att du lägger ner tid på att lära dig antingen C# eller Java på din fritid uttöver de få kurser som ges under utbildningen.
Citera
2016-08-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrugsBunny7
Behöver hjälp med att välja utbildning. Vet att jag kommer in på alla som jag sökt så vilken ska jag ta helst av följande:

Systemvetenskap i högskolan i Borås, högskolan i Dalarna eller linneuniversitetet? Högskolan i Borås och dalarna verkar ha mycket programmering vilket är bra? Linneuniversitetet har en termin praktik vilket jag tycker verkar bra. Så vilken skulle ni ta?

Nu har jag inte personligen läst det utan en vän och han låter meddela att utbildningen i borås är rätt dålig samt flummig... Noterbart är att man majoriteten av åren kan räkna antalet som tar examen på ena handen och att utbildningen tar in i princip alla som söker den (ofta har det räckt med 0.1 i hp) gör att många är folk som bara vill göra något om dagarna.

faktum är att dem många år till och med fått ställa in praktikdelen som utförs på företag för att dem inte hittat några som vill ta emot studenterna pga studenterna haft så låg nivå och dåligt rykte..

noterbart är även att dem till skillnad mot dem större skolorna inte ens har arbetsmarknadsdagar mm så utbildningen har noll koppling till verkliga livet..

Vill du veta mer om skolan kan du roa dig med att googla resultatet är typ bara klagomål på skolan...
Citera
2016-08-04, 16:48
Medlem
Dr.Musics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
Nu har jag inte personligen läst det utan en vän och han låter meddela att utbildningen i borås är rätt dålig samt flummig... Noterbart är att man majoriteten av åren kan räkna antalet som tar examen på ena handen och att utbildningen tar in i princip alla som söker den (ofta har det räckt med 0.1 i hp) gör att många är folk som bara vill göra något om dagarna.

faktum är att dem många år till och med fått ställa in praktikdelen som utförs på företag för att dem inte hittat några som vill ta emot studenterna pga studenterna haft så låg nivå och dåligt rykte..

noterbart är även att dem till skillnad mot dem större skolorna inte ens har arbetsmarknadsdagar mm så utbildningen har noll koppling till verkliga livet..

Vill du veta mer om skolan kan du roa dig med att googla resultatet är typ bara klagomål på skolan...

Om man ser till antagningsstatistiken så räcker inte resultatet 0,1 HP på långa vägar då 0,85 HP var det lägsta man tog in förra året. Hur skolan är förövrigt kan jag dock inte uttala mig om då jag inte har studerat där, men ofta så blir det ju vad man själv gör det till.
Citera
2016-08-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Music
Om man ser till antagningsstatistiken så räcker inte resultatet 0,1 HP på långa vägar då 0,85 HP var det lägsta man tog in förra året. Hur skolan är förövrigt kan jag dock inte uttala mig om då jag inte har studerat där, men ofta så blir det ju vad man själv gör det till.

verkar ha ökat lite nu när jag kollar men ändå 0,85 är fortfarande väldigt lågt minns jag rätt så är medel på hp 0.95.. om du kollar från 2011 och bakåt så kan du se tydligt att man kunnat bli antagen med 0.1 år efter år typ
Citera
2016-08-06, 15:30
Medlem
Dr.Musics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
verkar ha ökat lite nu när jag kollar men ändå 0,85 är fortfarande väldigt lågt minns jag rätt så är medel på hp 0.95.. om du kollar från 2011 och bakåt så kan du se tydligt att man kunnat bli antagen med 0.1 år efter år typ

Det har du helt rätt i, kollade faktiskt inte så långt bakåt i statistiken. Jag ska själv läsa den utbildningen och även en kurs på Göteborgs universitet. Förhoppningsvis så är det en helt okej utbildning, om inte så får man väl se vad man gör.
Citera
2016-08-11, 22:59
Medlem
Systemvetenskap i Uppsala, någon som fått information om upprop/nollning?

Terminsstarten är den 29/8 men tänkte om det är upprop veckan innan?
Citera
2016-08-14, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viljert3000
Systemvetenskap i Uppsala, någon som fått information om upprop/nollning?

Terminsstarten är den 29/8 men tänkte om det är upprop veckan innan?

Nja, fick ett välkomstbrev ang välkomstmottagning men inget mer.
Citera
2016-12-01, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Uppskattar ditt inlägg men denna tråden handlar om data och systemvetenskap som skiljer sig ganska mycket från ren datavetenskap.

Data och systemvetenskap är betydligt mjukare med mindre fokus på ren programmering och passar därför mycket bättre för en person som vill ha grundläggande kunskap om hur programmering går till men inte är en "nördig" kodknäckare som trivs med att sitta och kommunicera med en dator hela dagarna.

Data och systemvetenskap är mer för de som vill jobba som projektledare inom IT m.m. Antagligen det du skulle valt istället.

Datavetenskap på SU är inte ren datavetenskap. Det är systemvetenskap. Det är SU som har gjort en fuling bara. Ren datavetenskap är mycket mer teknisk och har naturvetenskapliga ämnen + Matte 4 som kunskapskrav.
Citera
2016-12-05, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Datavetenskap på SU är inte ren datavetenskap. Det är systemvetenskap. Det är SU som har gjort en fuling bara. Ren datavetenskap är mycket mer teknisk och har naturvetenskapliga ämnen + Matte 4 som kunskapskrav.

Aha,

Men ja, precis. Du har helt rätt och jag håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in