Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, jurymedlemmen betonar att juryns inställning var att de dömde efter bevisen i slutänden och att de enligt deras mening talade för att Depp inte misshandlat Heard.
Men du måste väl hålla med om att faktumet att juryn upplevde hennes kroppsspråk, tårar och allmänna uppträdande i vittnesbåset som obehagligt, besynnerligt och fejk får en kraftfull påverkan på just bevisvärderingen?
Citat:
Att både Heard och hennes försvar framstod som så illa det bara går är i princip ett faktum.
Lite orättvist att klumpa ihop dem till samma kategori, försvaret måste väl ändå rimligen anses ha gjort bättre ifrån sig än Amber?
Citat:
Men det är klart jag står fast vid att egna lekmannadomarebedömningar av sjukdomstillstånd genom att studera någons uppträdande hör hemma i häxprocesser och inte i en logisk bedömning.
Jag noterar att det skett en skiftning hos dig gällande bedömningar av t ex kroppsspråk, tårar och allmänna uppträdande. Innan var det lika dåligt som häxprocesser rakt av, men nu verkar du öppna för att människor med expertis inom ämnet kan göra det? Positivt!
Tyvärr gör du även en strawman genom att påstå att det bara handlar "bedömningar av sjukdomstillstånd", när vi tidigare pratat om det så har kontexten varit en ganska bred palett av bedömningar kring en persons uppträdande och inte minst dennes sanningsenlighet, vilket även framgick av min text. Men ok, alla kan slarva ibland.
Citat:
Det är talande då man helt måste bortse från Drews, Inglessis, Henriquez och Penningtons vittnesmål för att kunna påstå att det inte finns bevis för Heards anklagelser mot Depp. Jag kan inte se annat än att du och andra i tråden resonerar likadant.
1. Du använder ordet
bevis, när det korrekta ordet är
stödbevisning. Det finns absolut stödbevisning, men värdet av den går sannerligen att ifrågasätta.
2. Det är helt enkelt fel att man helt måste bortse från deras vittnesmål. Till att börja med är det endast Henriquez som säger sig faktiskt ha sett Depp slå Heard. Övriga vittnesmål kan därför förklaras på andra sätt än att de helt enkelt ljuger, även om lögner kan vara en möjlighet, i synnerhet när det kommer till Pennington.
Citat:
Man kan inte bortse från vittnesmål utan mycket goda skäl och de existerar inte.
Ännu ett absolut påstående utan grund. Jag anser mig ha väldigt goda skäl att tvivla på tillförlitligheten eller värdet av samtliga dessa vittnesmål. Jag kollade nyligen igenom samtliga och blev faktiskt inte jätteimponerad. Specifikt Whitney gjorde faktiskt betydligt sämre ifrån sig än vad jag upplevde första gången. Och som jag skrivit tidigare finns det även väldigt goda skäl att värdera hennes vittnesmål extremt lågt.
Citat:
Som jag tidigare skrivit så är det obönhörligen så att en svensk eller mången annan västerländsk domstol inte hade bortsett från dessa vittnesmål om Heard varit målsägare och anklagat Depp för misshandel. Det hade ansetts som mycket stark stödbevisning.
1. Nu var det rätt ord, tummen upp!
2. Det är väldigt oklart vad du baserar denna bedömning på.