Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Något annat som borde intressera dig är att juryn upplevde hennes kroppsspråk, tårar och allmänna uppträdande i vittnesbåset som obehagligt, besynnerligt och fejk. Du vet, den där sortens bedömningar som du anser har samma träffprocent som häxprocesser. Så detta borde väl vara att betrakta som alla tiders rättsskandal i dina ögon?
Nej, jurymedlemmen betonar att juryns inställning var att de dömde efter bevisen i slutänden och att de enligt deras mening talade för att Depp inte misshandlat Heard. Det är så systemet med jury det ut att det är de som tar beslutet och det är det man får förhålla sig till. Man får lita på juryns integritet. Vi har ju även jury i förtalsmål i Sverige och de får inte uttala sig om sina skäl öht. Alla juridiska former av bedömningar har för och nackdelar.
Att både Heard och hennes försvar framstod som så illa det bara går är i princip ett faktum. De kunde inte gjort ett sämre jobb om de så försökte. Men det är klart jag står fast vid att egna lekmannadomarebedömningar av sjukdomstillstånd genom att studera någons uppträdande hör hemma i häxprocesser och inte i en logisk bedömning.
Juryn har hört bevisningen och ansvaret att komma till beslut var deras, så det är inget att säga om. Sedan kan de förstås ha fel och jag tror att de har det. Vad man kan notera och vilket jag ville fästa uppmärksamheten på var att juryn bortsåg från många vittnens utsagor i sin dom, enligt vad jurymannen uppger.
Det är talande då man helt måste bortse från Drews, Inglessis, Henriquez och Penningtons vittnesmål för att kunna påstå att det inte finns bevis för Heards anklagelser mot Depp. Jag kan inte se annat än att du och andra i tråden resonerar likadant.
Jag anser att man inte bör resonera så om man resonerar logiskt. Man kan inte bortse från vittnesmål utan mycket goda skäl och de existerar inte. Som jag tidigare skrivit så är det obönhörligen så att en svensk eller mången annan västerländsk domstol inte hade bortsett från dessa vittnesmål om Heard varit målsägare och anklagat Depp för misshandel. Det hade ansetts som mycket stark stödbevisning.
Fast förstås, om Heard hade varit anklagad för förtal i Sverige hade sanningen i det hon skrivit inte varit ett försvar ändå och hon hade sannolikt blivit dömd här lättare än i USA.
Till sist beklagar jag att jag inte haft tid att svara på många av dina välskrivna inlägg på grund av att tiden flyger och går åt åt annat från studenter till arbete till semester.