Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-17, 16:57
Medlem
trams! Den ligger i Fredriksberg, tyvärr så måste jag nu fly landet! SÄPO kommer jaga mig eftersom jag äventyrar rikets säkerhet.
Citera
2008-10-17, 21:29
Medlem
Någon nämnde för någon månad sedan antalet fyra anläggningar i Högkvarterszonen. Min egen personliga gissning är att det under femtiotalet var en som var RB för regeringen och riksdagens krigsdelegation, en var HK där Marin- och Flygvapenchefen satt tillsammans med ÖB samt att detta berg hade ett alternativt berg och ytterligare ett reservberg. Allt grupperat 5-15 mil norr Örebro.

I gruppen "övriga berg" som Norakorset, Hallsberg mm skulle jag vilja ha andra något mindre prioriterade funktioner som FRA och dylikt.

Skulle man lämna zonen skulle det vara i alternativen norrut mot Mora-Östersund, söderut mot västergötland eller Norge/England/Canada.

Någon nämnde Billingen i Skövde men den civila anläggningen invigdes ju 1970 så den kan möjligen utgjort ett sentidare civilt RB-alternativ.

Skall man komma vidare får man nog titta på äldre master i området och kompassriktningen på "bongotrummorna" mm. Vid rek på gamla anläggningar är det alltid intressant att hitta igenväxta arbetsvägar och bedöma trädens ålder, gamla rester av tidigare mastfundament och kabelgravar med sprängsten överväxt av mossa mm. Masterna (de civila) finns ju med som små svarta prickar om man zoomar in på de lägsta nivåerna i Eniro. De civila finns också utsatta på gamla vägatlas. Filipstadsmasten är ju 2-300 m hög och det lär ju också gå att TV sända ifrån kontrollrummen i dessa master så de är nog involverade på något sätt. Är det någon som vet vilken mast på 250 m som rasade av istyngden någon gång på nittiotalet. Har för mig det var i detta området eller östra värmland?
Citera
2008-10-17, 22:35
Medlem
Running Legss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Nu är du väl ändå "ute å seglar på djupt vatten". Vi pratar om nåt som byggdes för sisådär en 50 år sedan.

Hagconsult var störst inom området bergteknik på 50,60 & 70-talet.
Redan på 40-talet kontaktade Sveriges Regering Mr.******* (f.1899) och hans team angående byggande av bergrum för viss förvaring. Deras slutsats blev att man skulle bygga bergrum som låg under grundvatten-nivån, centralt beläget i riket. Regeringen avsatte budgetåret 1938-39, 1 miljon kronor för byggandet av en testanläggning. Mer info får du inte. Inte så djup vatten eller?
Citera
2008-10-18, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running Legs
Hagconsult var störst inom området bergteknik på 50,60 & 70-talet.
Redan på 40-talet kontaktade Sveriges Regering Mr.******* (f.1899) och hans team angående byggande av bergrum för viss förvaring. Deras slutsats blev att man skulle bygga bergrum som låg under grundvatten-nivån, centralt beläget i riket. Regeringen avsatte budgetåret 1938-39, 1 miljon kronor för byggandet av en testanläggning. Mer info får du inte. Inte så djup vatten eller?

Usch vad jag är trött på folk som spelar superduperhemligamustpersoner, den där infon har jag tillgänglig på några knapptryck och jag är ingen speciell person.
Citera
2008-10-18, 09:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
Usch vad jag är trött på folk som spelar superduperhemligamustpersoner, den där infon har jag tillgänglig på några knapptryck och jag är ingen speciell person.

Man kan tänka på två saker innan man blir allvarligt störd på Hemliga Sune och hans kompisar:

Det finns ingen tidsgräns på sekretessförbindelser i Sverige. Har man i tjänsten eller under värnplikten fått reda på hemligheter är man rent juridiskt skyldig att hålla tyst, tills vidare. Nu kan det ju vara mer eller mindre meningsfullt och sunt förnuft kanske säger att allt inte är så viktiga hemligheter, längre. Men en fd riksbunker som fortfarande brukas till något ändamål är inte fritt fram att berätta om, så bedömer nog de flesta saken.

Officiellt förekommer det att information avhemligas, och då blir det ju en annan sak. Men ett avhemligande blir naturligtvis inte kommunicerat till alla som någonsin känt till något, utan det märks på att en anläggning blir ett museum eller att den säljs till kommunen, ett företag eller på annat sätt offentliggörs. Man avhemligar inte heller för ro skull, utan det skall finnas ett skäl, om så bara att IP-Only vill bygga serverhall i en avlagd radarcentral.

Det andra är att det finns många personer (de kanske inte så ofta deltar i diskussionen på Flashback) som vet en del om både gammalt och nytt. De kan ju inte förväntas berätta så mycket, eftersom de vill vara professionella. Börjar de berätta om gamla hemligheter kanske deras uppdragsgivare/chefer börjar fundera på om de berättar om nyare saker också. Det kan ju utan vidare gälla för t ex Hagkonsult. Berättar man sedan om sådant man fått höra i andra hand kanske man dessutom vill skydda sin källa, även om man egentligen inte behöver.

Att regeringen lade en mille på att bygga bergrum 1939 var nytt för mig. Intressant i allmänhet, tycker jag.
Citera
2008-10-18, 17:35
Medlem
Har inte sett ett spår av bevis på att Riksbunkern från 50-talet fortfarande skulle vara hemlig. Kan ju lika gärna blivit avhemligad i tysthet som så många andra plomberade bergrum där marken sålts till markägarna i trakten.
Har ej heller sett minsta bevis på att den används till något annat idag.
Skulle dock man mötas av en skylt om skyddsobjekt så är det ju en annan femma. Ligger den under ett sanatoruim eller dylikt finns det ju förmodligen ej ens skyltar. Med ovanstående önskar jag säga att det borde det vara fritt för alla som vill, att diskutera eller leta efter den. Skulle någon springa på andra och skyddade objekt så måste man ju nödvändigtsvis ej basunera ut det på internet. Tror knappast att den öppnar sig och blir tillgänglig för allmänheten om det inte syns i media att det finns ett stort publikt intresse för den ur rent historiebevarande aspekt.
Citera
2008-10-18, 19:19
Medlem
Det som talar för en plombering är storleken på bergrummet. Att bygga om den till ett förråd eller för annan verksamhet är dyrare än att riva ut och plombera. Ett så pass stort bergrum kostar en slant att hålla torr och i skick. Det finns en uppsjö bergrum som mera lämpar sig som förråd. Min personliga uppfattning är att det gamla civila RB´t är tömt och plomberat sedan 15 år tillbaka.

Jag kan förstå att alla RB-kåta spårhundrar vägrar att låta drömmen gå förlorad, men FM har inget som helst intressse av att bevara ett gammalt uttjänt bergrum av ett historiskt intresse.
Citera
2008-10-18, 20:28
Medlem
sprithitlers avatar
Har någon faktiskt frågat försvarsmakten eller krisberedskapsmyndigheten om riksbunkern? Exempelvis skickat ett E-brev till myndigheterna ifråga med nedanstående lydelse eller motsvarande.

Med anledning av en diskussion med bekanta har jag blivit intresserad
av den så kallade riksbunkern, det vill säga en anläggning som i
folkmedvetandets uppfattning skall vara eller ha varit avsedd som
uppehållsort och ledningsplats för den civila riksledningen
(Riksdagens krigsutskott, Regering, eventuellt kungafamilj,
Verksledningar (eller kontaktgrupper) etc. i händelse av krig.
Det har såvitt jag kan förstå funnits ett flertal sådana anläggningar
i Sverige genom seklens gång, men den som jag är intresserad av är den
som enligt rykten och spekulation skall ha byggts någon gång efter
andra världskriget för det kalla krigets behov och enligt som tidigare
nämnts rykten och spekulation skall ligga i den så kallade "zonen"
rent geografiskt belägen ungefär i området Nora-Örebro-Karlskoga-Laxå.

Det jag vill be om är att få all icke hemlig information om den så
kallade riksbunkern enligt ovan och att eventuell hemlig information
prövas om den kan avhemligas och delges mig.
Citera
2008-10-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Har någon faktiskt frågat försvarsmakten eller krisberedskapsmyndigheten om riksbunkern? Exempelvis skickat ett E-brev till myndigheterna ifråga med nedanstående lydelse eller motsvarande.

Med anledning av en diskussion med bekanta har jag blivit intresserad
av den så kallade riksbunkern, det vill säga en anläggning som i
folkmedvetandets uppfattning skall vara eller ha varit avsedd som
uppehållsort och ledningsplats för den civila riksledningen
(Riksdagens krigsutskott, Regering, eventuellt kungafamilj,
Verksledningar (eller kontaktgrupper) etc. i händelse av krig.
Det har såvitt jag kan förstå funnits ett flertal sådana anläggningar
i Sverige genom seklens gång, men den som jag är intresserad av är den
som enligt rykten och spekulation skall ha byggts någon gång efter
andra världskriget för det kalla krigets behov och enligt som tidigare
nämnts rykten och spekulation skall ligga i den så kallade "zonen"
rent geografiskt belägen ungefär i området Nora-Örebro-Karlskoga-Laxå.

Det jag vill be om är att få all icke hemlig information om den så
kallade riksbunkern enligt ovan och att eventuell hemlig information
prövas om den kan avhemligas och delges mig.

Kan garantera dig att det är locket på som gäller....
Citera
2008-10-18, 20:35
Medlem
Jag kan nog tänka mig att svarsbrevet skulle kunna se ut ungefär så här:

Citat:
Bäste herr Sprithilter

Med tanke på objektets skyddsklass så kan vi endast delge er följande fakta:

.........

Återkom gärna den 7 april 2068 så kan vi diskutera eventuella tillägg till den fakta ni delgivits som möjligen då avhemligats.

Med vänliga hälsningar

FM

Citera
2008-10-18, 20:36
Medlem
Bergakungens avatar
Vet vi att det handlar om ett mega-bergrum?

Citat:
Ursprungligen postat av axeltork
Det som talar för en plombering är storleken på bergrummet.

Tja, det behöver ju inte vara ett gigantiskt 4000-personers bergrum (men det är ju roligast att tänka sig). Det kan handla om något i stil med en större stab och med bara de riktigt vitala ledningsfunktionerna fortifikatoriskt skyddade. En av parametrarna är ju ifall man "bara" skulle skydda riksdag, regering och regent (en sk RRRB) eller om verkligen hade en gigantisk bergrumsförlagd jättestab där hela statsapparaten, inklusive LO, SAF och Svenska Kyrkan skulle sitta med (jag skojar inte - förberedelserna för att föra ett totalt krig var heltäckande).

I det ena fallet är avveckling/utveckling, ny uppgift och därmed kvar idag inte otänkbart. I det andra fallet skulle ju anläggningen vara så speciell och så märklig att det knappast skulle gå att hålla den hemlig. Min uppfattning är att det första alternativet, kompletterat med förberedda sidoanläggningar är mer realistiskt. Jag menar - kan man verka i fred med utspridda förvaltningar i Stockholmsområdet bör man ju klara samma sak i trakten av Nora (till exempel).

Som Achtung-Panzer beskrev "Björn" - kan C E1 och staben krigsplaceras i ett barackläger kan man väl placera civilister i statsförvaltningen på liknande sätt, fast på en säkrare plats.
Senast redigerad av Bergakungen 2008-10-18 kl. 20:39.
Citera
2008-10-18, 20:37
Medlem
sprithitlers avatar
Jag föreställer mig också att svaret blir något åt det hållet, men man vet aldrig. Att fråga skadar sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in