Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
Usch vad jag är trött på folk som spelar superduperhemligamustpersoner, den där infon har jag tillgänglig på några knapptryck och jag är ingen speciell person.
Man kan tänka på två saker innan man blir allvarligt störd på Hemliga Sune och hans kompisar:
Det finns ingen tidsgräns på sekretessförbindelser i Sverige. Har man i tjänsten eller under värnplikten fått reda på hemligheter är man rent juridiskt skyldig att hålla tyst, tills vidare. Nu kan det ju vara mer eller mindre meningsfullt och sunt förnuft kanske säger att allt inte är så viktiga hemligheter, längre. Men en fd riksbunker som fortfarande brukas till något ändamål är inte fritt fram att berätta om, så bedömer nog de flesta saken.
Officiellt förekommer det att information avhemligas, och då blir det ju en annan sak. Men ett avhemligande blir naturligtvis inte kommunicerat till alla som någonsin känt till något, utan det märks på att en anläggning blir ett museum eller att den säljs till kommunen, ett företag eller på annat sätt offentliggörs. Man avhemligar inte heller för ro skull, utan det skall finnas ett skäl, om så bara att IP-Only vill bygga serverhall i en avlagd radarcentral.
Det andra är att det finns många personer (de kanske inte så ofta deltar i diskussionen på Flashback) som vet en del om både gammalt och nytt. De kan ju inte förväntas berätta så mycket, eftersom de vill vara professionella. Börjar de berätta om gamla hemligheter kanske deras uppdragsgivare/chefer börjar fundera på om de berättar om nyare saker också. Det kan ju utan vidare gälla för t ex Hagkonsult. Berättar man sedan om sådant man fått höra i andra hand kanske man dessutom vill skydda sin källa, även om man egentligen inte behöver.
Att regeringen lade en mille på att bygga bergrum 1939 var nytt för mig. Intressant i allmänhet, tycker jag.