Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-09-30, 12:20
Medlem
AugustGs avatar
Är någonting i zonen överhuvudtaget aktuellt att behålla i dag när vi har ett insatsförsvar som inte behöver en bråkdel så mycket ammunition och materiel.
Kan det inte vara så att kvarvarande bergrum är under avveckling men att avveckling tar tid kostar stora pengar och man har manskap med fasta tjänster som man inte kan sparka. En stor del av försvarets underskott har att göra med att avvecklingen är dyrare och tar mycket längre tid än vad optimisterna räknade med.

Vad jag vet från andra delar av landet så pågår avveckling ungefär i den takt man hinner. Alltså mycket är aktivt i den meningen att man är där för att avveckla. Artilleriammunition av äldre typ går inte att sälja, inte till länder man får sälja till i varje fall. Alltså måste de förstöras i någon fabrik med begränsad kapacitet, att spränga innebär gigantisk miljöförstöring. Om gissningsvis 5 år är det klart och alla bergrummen igenmurade.

Modern strategi i krig eller under terrorattack, med snabbt och oberäkneligt förlopp borde vara att staberna gräver ner sig där de står, alltså ner i källaren under riksdagen, under kanslihuset, under högkvarteret, alltså kvar i huvudstaden. Kanske har man grävt lite djupare och säkert mer skyddat för tryckvåg från terroristkärnvapen. Dessa är små och detoneras på ytan.

Den gamla riksbunkern hur uppförstorad är den skrönan egentligen? 4000 personer verkar som ett logistiskt jätteproblem 400 kanske på den tiden kontors, stabsjobb gjordes med gammla skrivmaskiner, fjärrskrivare, telexremsor etc.
Min gissning är Norakorset även om den används för något annat i dag, typ förråd. Mycket bra läge kommunikativt. Jag tror många som skriver här vet att det är så men de vågar inte säga det rätt ut. Men gissa kan man ju det är inget lagbrott, eller hur.
Senast redigerad av AugustG 2008-09-30 kl. 12:27.
Citera
2008-09-30, 13:49
Bannlyst
Förstår inte varför den låts vara kvar och spåra ut på alla håll och kanter när den gamla tråden åkte med en förtjänt enkelbiljett till "PK"

Riksbunker finns bara i era fantasier.
Citera
2008-09-30, 14:41
Medlem
AugustGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirage
Förstår inte varför den låts vara kvar och spåra ut på alla håll och kanter när den gamla tråden åkte med en förtjänt enkelbiljett till "PK"

Varför håller du på och trollar.
Det var ytterst sannolikt att regeringen drog sig tillbaks till Mellansverige under de åren man trodde landet stora städer kunde atombombas. Åtminstone fram till kring 1970 var det en stark doktrin. Sedan började man nog svänga men det tar lång tid att anpassa sig fullt ut och när det är klart gäller naturligtvis något nytt.
Jag känner till en riksbunker byggd troligen efter kriget inte aktuell på 90 talet. Jag känner till en riksbunker som var det på 90-talet och en som var det helt nyligen. Hur många fler det finns har jag ingen aning om men troligen ett antal. Inga jätteanläggningar finns dock längre det är ju helt onödigt men modern kommunikation.

Om den här tråden ska stängas på grund av många vilseledande inlägg, rena dumsurret och privata vaktmästaringripanden? Nää då blir det en praxis som bara accelererar och snart kan hela ämnesområdet EU vara raserats och sedan kommer turen till resten av FB utom möjligen skvaller.

Sista stadiet är när alla styrs av ryggraden, är politiskt korrekta i grå overaller, skiter samtidigt klockan 07.10, äter samtidigt och bara knullar när vi får tillåtelse av kvarterets politiske kommissarie. Och SÄPO behövs inte längre men de är större än någonsin.
Citera
2008-09-30, 16:50
Bannlyst
Du har inga som helst belägg för vad du skriver.

Att en riksbunker skulle någonsin existerat är bara en löjlig våtdröm för alla militärkåta som sannolikt inte fick nog i lumpen.
Citera
2008-09-30, 16:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:

Att en riksbunker skulle någonsin existerat är bara en löjlig våtdröm för alla militärkåta som sannolikt inte fick nog i lumpen.
Villig att hålla med. Om man är någorlunda insatt i svensk militärfortifikation ser man snart mönstret av anläggningar, o får således större inblick än de flesta om vad som finns o inte finns.

Leta er trötta efter en sk riksbunker pojkar.
Citera
2008-09-30, 17:43
Medlem
Bergakungens avatar
Litet semantik

Riksbunkern är en lätt slarvig benämning på det som mer officiellt kallas "riksledningens (eller regeringens) krigsuppehållsplats" (att en sådan fanns är belagt i förbigående i minst ett officiellt, lättillgängligt dokument).

Det är en vanlig uppfattning att riksbunkern är just det, en jättebunker, men det är ingenting som har bekräftats. Att en anläggning som är dimensionerad för uppgiften har funnits behöver vi inte tvivla om. Den behöver ju inte i sin helhet vara bergförlagd och man kan ju tänka sig en anläggning med med olika skyddsnivåer för de perifera delarna. Att regering och riksdag, med sin kontorstross i form av verks- och departementsstaber kan få ett bergrum är ju inte omöjligt - en stabsanläggning för 800-1000 personer finns det exempel på (LFC typ ett, Milostaben i Boden etc). Att de statliga verken som utlokaliseras närförläggs i vanliga lokaler hindrar inte att man kan ge dem gott skydd i form av skyddsrum. Meningen med det hela var ju inte att kunna verka i ett atombombsregn (det behöver däremot försvaret kunna) utan att säkerställa att Sverige var lagligt regerat och kunde handla politiskt och lagligt även om Norrland, Skåne eller Uppland var ockuperat.

Som företeelse skall vi inte betvivla RB, som gigantiskt bunkerkomplex ("RLC Allan") kan det mycket väl ifrågasättas.
Citera
2008-09-30, 19:19
Medlem
När Norakorset tas upp kommer plötsligt vildsinta förnekanden att RB ens funnits...
Citera
2008-09-30, 20:02
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Villig att hålla med. Om man är någorlunda insatt i svensk militärfortifikation ser man snart mönstret av anläggningar, o får således större inblick än de flesta om vad som finns o inte finns.

Leta er trötta efter en sk riksbunker pojkar.

Då är du ganska så slarvigt påläst och inkompetent. Trodde jag inte om dig bluebeast...
Citera
2008-09-30, 22:18
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:

Det är nog inte bara jag som är intresserad vad du har för belägg för din"teori"
Kan du utveckla månne?
Citera
2008-10-01, 05:10
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:

Förstår inte vad du gör här egentligen ? Att det är du som har helt fel och att det finns/funnits flera sk RB är helt uppenbart.
Citera
2008-10-01, 08:58
Medlem
AugustGs avatar
Citat:

Har läst en hel del av dina korta en och två raders inlägg och de håller samma stil hela tiden. Jag tänker inte lägga fram några bevis för att jag vet vad jag talar om. Det kanske är det du vill?
Citera
2008-10-01, 18:20
Medlem
Metod

Jag skulle önska att de som påstår saker också hänvisar till källan. Innan ni hetsar upp er vill jag påpeka att jag inte avser personnamn eller namn på dokument utan att det räcker att man, som Bergakungen gjorde, hänvisar till att det finns oficiella dokument med innehåll som stöder det man påstår.
Argument av typen "för att jag vet det" är ohållbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in