Är någonting i zonen överhuvudtaget aktuellt att behålla i dag när vi har ett insatsförsvar som inte behöver en bråkdel så mycket ammunition och materiel.
Kan det inte vara så att kvarvarande bergrum är under avveckling men att avveckling tar tid kostar stora pengar och man har manskap med fasta tjänster som man inte kan sparka. En stor del av försvarets underskott har att göra med att avvecklingen är dyrare och tar mycket längre tid än vad optimisterna räknade med.
Vad jag vet från andra delar av landet så pågår avveckling ungefär i den takt man hinner. Alltså mycket är aktivt i den meningen att man är där för att avveckla. Artilleriammunition av äldre typ går inte att sälja, inte till länder man får sälja till i varje fall. Alltså måste de förstöras i någon fabrik med begränsad kapacitet, att spränga innebär gigantisk miljöförstöring. Om gissningsvis 5 år är det klart och alla bergrummen igenmurade.
Modern strategi i krig eller under terrorattack, med snabbt och oberäkneligt förlopp borde vara att staberna gräver ner sig där de står, alltså ner i källaren under riksdagen, under kanslihuset, under högkvarteret, alltså kvar i huvudstaden. Kanske har man grävt lite djupare och säkert mer skyddat för tryckvåg från terroristkärnvapen. Dessa är små och detoneras på ytan.
Den gamla riksbunkern hur uppförstorad är den skrönan egentligen? 4000 personer verkar som ett logistiskt jätteproblem 400 kanske på den tiden kontors, stabsjobb gjordes med gammla skrivmaskiner, fjärrskrivare, telexremsor etc.
Min gissning är Norakorset även om den används för något annat i dag, typ förråd. Mycket bra läge kommunikativt. Jag tror många som skriver här vet att det är så men de vågar inte säga det rätt ut. Men gissa kan man ju det är inget lagbrott, eller hur.