Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-07-31, 18:00
  #1
Medlem
sniffdogs avatar
Har läst igenom tråden från A-Ö!Det finns eller i alla fall fanns uppenbart ett stort intresse för detta.Vad jag tänkte mig är en betydligt seriösare debatt om detta,då det är möjlig att den ev.har existerat.Inga-min fasters mans kusin o dyl. göre sig besvär här.Inte heller mytomaner o vänner av konspirationsteorier.Endast seriös debatt! Efter mycket funderande finns det ju trots allt ett antal "hotspots"! Någon vettig anl. till att hela regeringen, kungahuset o riksdagen skulle få plats där kan jag inte se.En sådan anl. skulle vara enorm o dessuton trolv. omöjlig att hemlighålla i en massa år.(Med tanke på alla inblandade i ett sådant mycket komplexts byggnadsverk).Med risk att göra mig löjlig sticker jag ut hakan o frågar om någon har något vettigt att komma med?Det rekommenderas att läsa igenom HELA tråden innan någon skriver!(Ja-det är ett jäkla jobb)men då undviker vi "fallgroparna".Hoppas att seriösa fattar vad jag menar.Detta skulle ju kunna vara en sann UE-ares våta dröm.MVH.s
Citera
2008-07-31, 19:09
  #2
Medlem
Bjud in bloggaren kanske?

http://riksbunkern.blogspot.com/2007...ten-myter.html
Citera
2008-07-31, 20:39
  #3
Medlem
Grishnacs avatar
Ja, eftersom att en av åtalspunkterna mot en högt uppsatt militär helt nyligen, var att han skulle ha röjt riksbunkerns position så får man väl utgå från att den existerar.
Annars är det svårt att åtala någon för att han skall ha röjt den - inte sant?
Citera
2008-07-31, 22:39
  #4
Medlem
Innan ni går vidare vill jag bara göra er uppmärksamma på att det inte är "Bunkern" utan "Bunkrarna" och dom är ganska vitt spridda över landet och dom är många.

Vitsen med det arrangemanget är ju ganska uppenbart, vet inte FI var gubbarna tagit vägen så är det "liite" svårt att bomba på måfå.

Vem vet, du kan ha en där du bor utan att känna till den.




*varför sitter ni här och häckar, ut och leta riksbunkrar med er*
Citera
2008-07-31, 22:57
  #5
Medlem
Den borde ju ligga i stockholmsområdet tycker man!
Citera
2008-08-01, 00:12
  #6
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufen
Den borde ju ligga i stockholmsområdet tycker man!

Det tror jag inte. Stockholm kommer sannolikt att vara bland det första som besetts av en angripare, varför en riksbunker där torde vara en mindre lyckad investering. Givetvis finns det massa "bunkrar" för riksdag, regering, militärledning etc i Stockholmsområdet, men dessa torde endast nyttjas i ett skymningsläge.

Jag skulle snarare gissa på ett flertal olika bunkrar (man lägger ju inte alla ägg i samma korg) i Värmland-, Dalarna-, Jämtland- och/eller Härjedalen-trakterna, nära norska gränsen. Inga viktiga angreppsmål, och det tar ett tag för fienden att ta sig hela vägen dit.

Läs Operation Garboböckerna, tror det stämmer ganska bra som det beskrivs där. Eller stämde kanske man skall säga.

För riksdagen har ju bestämt att militära hot mot Sverige inte existerar längre
Citera
2008-08-01, 01:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Ja, eftersom att en av åtalspunkterna mot en högt uppsatt militär helt nyligen, var att han skulle ha röjt riksbunkerns position så får man väl utgå från att den existerar.
Annars är det svårt att åtala någon för att han skall ha röjt den - inte sant?

Från http://nyhetskanalen.se/1.39113/2006/09/29
"Enligt Kalla Faktas granskning [har generalmajoren] röjt försvarhemligheter. Bland annat ska hans dåvarande fru ha hämtat honom utanför det hemliga bergrum där försvaret ska ledas i händelse av krig - och vars lokalisering är en av landets största försvarshemligheter."

Men är det en riksbunker i (gamla) TS mening?
Citera
2008-08-01, 01:59
  #8
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Innan ni går vidare vill jag bara göra er uppmärksamma på att det inte är "Bunkern" utan "Bunkrarna" och dom är ganska vitt spridda över landet och dom är många.

Vitsen med det arrangemanget är ju ganska uppenbart, vet inte FI var gubbarna tagit vägen så är det "liite" svårt att bomba på måfå.

Vem vet, du kan ha en där du bor utan att känna till den.




*varför sitter ni här och häckar, ut och leta riksbunkrar med er*

Beror på vad man definierar "Riksbunker". Men i stort sett har Du alldeles rätt.
Citera
2008-08-01, 23:07
  #9
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Ja, eftersom att en av åtalspunkterna mot en högt uppsatt militär helt nyligen, var att han skulle ha röjt riksbunkerns position så får man väl utgå från att den existerar.
Annars är det svårt att åtala någon för att han skall ha röjt den - inte sant?
om du läst på så åtalades han för hustrumisshandel o fick 3mån. fängelse.En av åtalspungterna var slarvigt förvarande av militära dokument i hemmet(iaf. ung. så)men han åtalades aldrig för detta.Han åtalades inte heller för att ha "röjt"någon riksbunker.detta har varit uppe i en tråd tidigare ang. spioner./s
Citera
2008-08-01, 23:39
  #10
Medlem
sniffdogs avatar
"Riksbunkern"är trol. av gammalt dat.(inte mindre intressant för det).Som tidigare nämts kan det naturligtvis vara uppdelat på flera platser.Om man spånar litet kan ett dyl. bygge färdigställts 1940-1970 med tanke på hotbilden mot Sverige.Vad man kan anta(inom detta tidsperspektiv)är att anl. anläggningarna ligger i ansl. till järnväg o flygfält.Detta är naturligtvis mina tankar kring det hela./s.
Citera
2008-08-02, 00:19
  #11
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
Om man spånar litet kan ett dyl. bygge färdigställts 1940-1970 med tanke på hotbilden mot Sverige.

Precis som 95% av alla andra berganläggningar i Sverige.
Citera
2008-08-02, 00:22
  #12
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Precis som 95% av alla andra berganläggningar i Sverige.
Naturligtvis-konstigt vore väl annars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback