Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man är intresserad av den ursprungliga sk "Riksbunkern" tror jag det blir rätt meningslöst att spekulera i vilka förberedda stabsbergrum som haft potential att vara upphållsplats för riksledningen på senare tid.
Vi talar redan från början om åtminstone tre-fyra stycken, beroende på om man prioriterat flygvapnet, attackeskadern (E1), ÖB eller just regeringen - behov och förberedelser fanns för åtminstone fyra rejäla ledningskapabla upphållsplatser som rent tekniskt kunde vara mer eller mindre utbytbara.
ÖB´s klubba, Första Attack Escadern (E1) var framtill 1962 grupperad i en träbyggnad söder om Skara. Mitt i det område av attackens utgångsgruppering i västergötland på Såtenäs, Råda, Moholm och Karlsborg och deras vägbaser. Staben hade kodnamnet BJÖRN. Självklart att chefen (C E!) var på plats för att samordna insattserna direkt på plats med sina divisionschefer. Uppehållsplatsen avslöjade Wennerström till ryssarna varvid den fick flyttas efter hans gripande 1962. Alltihop framgår av det PDF dokument om krigsflygfält som Försvaret nyligen släppt och som jag skrev om i tråden för någon månad sedan (länken finns också på
www.kallakriget.se).
Dock gissar jag att flygvapenledningen satt med eller intill ÖB med armechefen och chefen för marinen någonstans i Zonen.
PS Någon som vet mer om träbyggnaden för BJÖRN söder Skara -Starta gärna en ny tråd i så fall. Kan det möjligen vara Axvall öster om Skara?