Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-16, 22:24
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
ingen som bryr sig om vad jag skriver?

Well, du är inte den första som gör ett sensationellt avslöjande om vart RB finns.
Kollade upp korsningen 50/244 och hittade inga teckan på mystiska P-fickor. Ja, de kan vara censurerade på eniro.
Senast redigerad av LågOchLångsam 2008-10-16 kl. 22:31.
Citera
2008-10-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Well, du är inte den första som gör ett sensationellt avslöjande om vart RB finns.
Kollade upp korsningen 50/244 och hittade inga teckan på mystiska P-fickor. Ja, de kan vara censurerade på eniro.

Parkeringsfickan ser ut som en liten avtagsväg precis där påfarten från 244 till 50 börjar i södergående riktning.

Lat: N 59º 28' 20.46"
Long: E 15º 7' 38.14"

Till och från står det militärgröna släp på denna "avtagsväg" som slutar till synes i ingenstans. Kollar man kartan så ser gråa områden vid anvisat ställe och dessa symboliserar kala berg och klippor. Det är under dessa det misstänks ligga. Ska försöka ta mig dit under helgen och leta lite. Tar givetvis med mig kamera.
Citera
2008-10-16, 22:43
Medlem
Citat:
Jodå, det var därför jag tycker att man borde lufsrunt lite däromkring. Jag oxå hört nå´t om det området.
Dessvärre har jag en ca 35 mil dit så det vore bra med några som bor lite närmare.
Citera
2008-10-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det är inga fickor utan den gamla vägen och precis vid vägen ligger två rejäla inslag. Möjligen två bergrum.
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=8;15.131380469 438912;59.468107492350605;a;15.125462859732636;59. 47019330048595;15.137284599 396428;59.46602168421526;877;584&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0
Citera
2008-10-16, 22:56
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Parkeringsfickan ser ut som en liten avtagsväg precis där påfarten från 244 till 50 börjar i södergående riktning.

Till och från står det militärgröna släp på denna "avtagsväg" som slutar till synes i ingenstans. Kollar man kartan så ser gråa områden vid anvisat ställe och dessa symboliserar kala berg och klippor. Det är under dessa det misstänks ligga. Ska försöka ta mig dit under helgen och leta lite. Tar givetvis med mig kamera.

Men detta är väl "Norakorset" vi pratar om va ? Som många sagt tidigare är ju HV där idag ? Och den har väl haft funktionen "RB" en gång i tiden ?
Citera
2008-10-16, 23:05
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Det där låter som de beryktade förråden i Norakorset.
Men ta dig för all del ut och kolla.
Citera
2008-10-16, 23:11
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:

Nej, därför att du har fel. Iofs är det sant att det är ett stort bergrum, men ingen riksbunker.
Citera
2008-10-16, 23:13
Medlem
Dr.Wests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Nej, därför att du har fel. Iofs är det sant att det är ett stort bergrum, men ingen riksbunker.

Inte ÄR nej, men den kan ha fungerat som en tidigare.
Senast redigerad av Dr.West 2008-10-16 kl. 23:17.
Citera
2008-10-17, 07:57
Medlem
Bergakungens avatar
Riksbunkrar, eller "The one and only Riksbunker"?

Om man är intresserad av den ursprungliga sk "Riksbunkern" tror jag det blir rätt meningslöst att spekulera i vilka förberedda stabsbergrum som haft potential att vara upphållsplats för riksledningen på senare tid.

Vi talar redan från början om åtminstone tre-fyra stycken, beroende på om man prioriterat flygvapnet, attackeskadern (E1), ÖB eller just regeringen - behov och förberedelser fanns för åtminstone fyra rejäla ledningskapabla upphållsplatser som rent tekniskt kunde vara mer eller mindre utbytbara.

Att (som tidigare nämnts) även regeringens uppehållsplats varit med i rotationen och haft alternativa platser tror jag inte ens behöver debatteras, det är snarare självklart. Det vore tjänstefel annars, "plan B" måste alltid finnas.

Däremot finns det skäl att ha viss tilltro till att det tidigt under kalla kriget skapades en rejäl stabsplats som skräddarsyddes för riksledningen, ungefär som UL antyder. Det är ju den som är det intressanta i det här sammanhanget, att spekulera i de moderna varianterna blir inte lika meningsfullt. Ett av skälen till det är ju att "stab, standard, större, fortifierad" blir en generell, utbytbar facilitet runt 1975-80, utrustning blir mobil på ett annat sätt och man har en bättre lednings- och infrastruktur rent allmänt.
Citera
2008-10-17, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man är intresserad av den ursprungliga sk "Riksbunkern" tror jag det blir rätt meningslöst att spekulera i vilka förberedda stabsbergrum som haft potential att vara upphållsplats för riksledningen på senare tid.

Vi talar redan från början om åtminstone tre-fyra stycken, beroende på om man prioriterat flygvapnet, attackeskadern (E1), ÖB eller just regeringen - behov och förberedelser fanns för åtminstone fyra rejäla ledningskapabla upphållsplatser som rent tekniskt kunde vara mer eller mindre utbytbara.

ÖB´s klubba, Första Attack Escadern (E1) var framtill 1962 grupperad i en träbyggnad söder om Skara. Mitt i det område av attackens utgångsgruppering i västergötland på Såtenäs, Råda, Moholm och Karlsborg och deras vägbaser. Staben hade kodnamnet BJÖRN. Självklart att chefen (C E!) var på plats för att samordna insattserna direkt på plats med sina divisionschefer. Uppehållsplatsen avslöjade Wennerström till ryssarna varvid den fick flyttas efter hans gripande 1962. Alltihop framgår av det PDF dokument om krigsflygfält som Försvaret nyligen släppt och som jag skrev om i tråden för någon månad sedan (länken finns också på www.kallakriget.se).

Dock gissar jag att flygvapenledningen satt med eller intill ÖB med armechefen och chefen för marinen någonstans i Zonen.

PS Någon som vet mer om träbyggnaden för BJÖRN söder Skara -Starta gärna en ny tråd i så fall. Kan det möjligen vara Axvall öster om Skara?
Citera
2008-10-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
ÖB´s klubba, Första Attack Escadern (E1) var framtill 1962 grupperad i en träbyggnad söder om Skara.

Här är länken. Läs på sid 52. Stod också att Skara blev en övningsanläggning och Ce1 fick bergrum.

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kth_diva-4726-2__fulltext.pdf
Citera
2008-10-17, 16:27
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Att (som tidigare nämnts) även regeringens uppehållsplats varit med i rotationen och haft alternativa platser tror jag inte ens behöver debatteras, det är snarare självklart. Det vore tjänstefel annars, "plan B" måste alltid finnas.

Däremot finns det skäl att ha viss tilltro till att det tidigt under kalla kriget skapades en rejäl stabsplats som skräddarsyddes för riksledningen, ungefär som UL antyder. Det är ju den som är det intressanta i det här sammanhanget, att spekulera i de moderna varianterna blir inte lika meningsfullt. Ett av skälen till det är ju att "stab, standard, större, fortifierad" blir en generell, utbytbar facilitet runt 1975-80, utrustning blir mobil på ett annat sätt och man har en bättre lednings- och infrastruktur rent allmänt.

Instämmer till fullo.

Det råkar dessutom vara att jag tidigare idag samtalade med en herre som haft olika syften att besöka Nora-Korset under åren. Även långt innan HV husserade där. Och han skrattar åt riksbunker-rykten Visst, det är inte byggt för att endast vara ett simpelt bergförråd utan är förberett för olika stabsfunktioner och har säkerligen haft en plats i Krigsorganisationens ledning. Dock har varken HMS, Riksdag, Regering eller den Civila krigsledningen haft uppehållsplats där. Det finns andra berg i området som haft de funktionerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in