Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-12-06, 06:57
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Luftballongfält (motsv.)
Bofors T 1940 Spärrballongkompani 1940
Degerfors T 1940 Spärrballongkompani 1940

Källa: Förteckning över alla krigsflygbaser genom tiderna. http://www.fortv.se/upload/dokument/om%20oss/fortv_rapport_2007.1.pdf

Fanns dessutom ett tredje i landet i Ljungaverk mycket längre norrut.
Bofors kan jag förstå men varför det i degerfors (eller behövdes båda för att skydda Bofors) Eller i ett nödläge skydda något annat...

Finns det någon gammal landningsbana i Bergslagen som inte finns med i förteckningen. vore intressant i så fall... (orkar inte gå igenom alla själv)

Degerfors skyddades nog först och främst för sin stålproduktion, anknytning till Bofors. Många i Degerfors som fick sin krigsplacering på Järnverket.
Det finns en gammal övervuxen landningsbana i Villingsbergområdet i Karlskoga vet dock inte syftet med den.
Citera
2008-12-06, 09:37
Medlem
ormtjusarens avatar
hoppsan

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jo, det har nämnts (sid 17 i denna tråd, bl a). Den är skrivet av en sedan 2001 avliden herre som heter Ulf Lingärde, och den brukar komma upp med jämna mellanrum i sådana här sammanhang. Tyvärr lämnade U.L då och då sitt datakonsulteri för att producera mer eller mindre sensationella historier om saker och ting som hade med teknisk underättelsetjänst att göra.

Den här texten mynnar egentligen ut i att det suttit personal från någon underättelsetjänst i en underjordisk krigstelefoncentral och lyssnat av telefoner helt utan officiell vetskap.
jag fick igår veta var den riktiga riksbunkern ligger jag kommer att åka dit och kolla läget sen har jag inte direkt lust att skriva om detta här utan skulle hellre dela detta mer privat med några härinne som jag tycker är värd denna info och som jag tror kan hålla tyst portana som är väldigt stora och krafftiga skall vara fullt synliga och ej heller ligga speciellt ensligt eller ens avspärrat-men övervakning finns så jag kommer inte stanna och snoka utan gå eller åka förbi.nu skall jag ut på e-google och se på platsen .PS nu kommer det blir väll ett jävla tjafs om mitt inlägg-men det ger jag faaan i.
Citera
2008-12-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartphoenix
Batterierna är laddade, men bilderna jag tog med min digitalkamera blir inte så bra att jag kan ladda upp dom. Ska fixa en kamera med makro i veckan så ska vi se om inte bilderna blir bättre.

Kommer det några bilder?
Ditt Macroobjektiv kanske är sönder?
Citera
2008-12-11, 19:21
Medlem
ormtjusarens avatar
nu sker det

Citat:
Ursprungligen postat av mordinfardin
Kommer det några bilder?
Ditt Macroobjektiv kanske är sönder?
om jag har tid tar jag en tur förbi imorgon12/12-08) eftersom det ligger inom sthlm-city så åker jag förbi med bilen.det bör går att fota från väg(enligt min google-sökning) så skall det ej behövas. den person som som berättade detta talade om hur personen varit med och sprängt ut bergrum kors o tvärs i sverige allt från olje-lagring (i gävle med-mera )till militära-dito framförallt i slutet av 50-talet och mest på 60-talet. jag litar på att detta ej är svammel så jag är försiktig .jag känner ej för att sitta här på ett forum och om jag nu är rätt ute bli nån sorst guru härinne pga om denna info stämmer. ps-tänk på att arbetarblod är tjockare än vatten. och jag har sen långt tidigare annat att rb-ligger i sthlm. jag vill återigen hänvisa till tidningen-SE som lades ner 1981.dom hadde reportage om allt mellan bergrum till brudar ps-jag undrar hur jävla hemligstämplad denna bunker är numer egentligen-?eller är den snarare bortglömd-och numer totalt oviktig
Citera
2008-12-11, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
om jag har tid tar jag en tur förbi imorgon12/12-08) eftersom det ligger inom sthlm-city så åker jag förbi med bilen.det bör går att fota från väg(enligt min google-sökning) så skall det ej behövas. den person som som berättade detta talade om hur personen varit med och sprängt ut bergrum kors o tvärs i sverige allt från olje-lagring (i gävle med-mera )till militära-dito framförallt i slutet av 50-talet och mest på 60-talet. jag litar på att detta ej är svammel så jag är försiktig .jag känner ej för att sitta här på ett forum och om jag nu är rätt ute bli nån sorst guru härinne pga om denna info stämmer. ps-tänk på att arbetarblod är tjockare än vatten. och jag har sen långt tidigare annat att rb-ligger i sthlm. jag vill återigen hänvisa till tidningen-SE som lades ner 1981.dom hadde reportage om allt mellan bergrum till brudar ps-jag undrar hur jävla hemligstämplad denna bunker är numer egentligen-?eller är den snarare bortglömd-och numer totalt oviktig
Du har nog blivit lurad... Riksbunkern ligger med ganska stor säkerhet inte i Stockholm, pga den fara det skulle innebära. Det har ju hänt förut att folk misstagit helt vanliga bergrum i Stockholms län för riksbunkern, då det bara är lokala ledningen för länet som sitter där eller liknande. Kan det vara Sollentuna du hört? Eller är din källa STARKT insatt i ämnet?
Citera
2008-12-11, 22:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormtjusaren
eftersom det ligger inom sthlm-city

Det där kan nog tänkas, men vi talar i så fall inte om The One And Only Riksbunker, den med plats för massor av folk och där Kungen, Erlander och Stäng skulle verka, alla departementen skulle få plats och där både LO och SAF skulle ha utrymmen, där de skulle förhandla om krigsvillkor för arbetarna (det är en rätt märklig bild man kan få av det gamla goda arbetar-Sverige via de här förberedelserna).

Du har antagligen siktet inställt på en anläggning väl under mark någonstans relativt nära centrum (stor port, trafikljus för inpassering och mycket kameror?) och det kan mycket väl tänkas att det har funnits en tänkt uppehållsplats, beroende på lägets allvar.

Åsikten att rikets ledning skulle ut i skogarna har tydligen ändrats minst en gång, sannolikt två. Utan att veta sådär tvärsäkert har det talats om en äldre bunker i Närke/Värmland, en nyare bunker i Sörmland och (ganska självklart) någon motsvarande plats i Stockholm. Ju närmare modern tid vi kommer, ju mer flexiblare kunde utlokaliseringen planeras, av uppenbara skäl. (teknik, organisation)
Citera
2008-12-12, 14:00
Medlem
Har läst hela den gamla, numera låsta, RB tråden. Och även denna.

Och det är väl ganska uppenbart att det både funnits och finns en "riksbunker" någonstans i Stockholm C, eller iaf i det direkta närområdet.

Det är förvisso möjligt att det även funnits någonting ute i landet, men de som påstår att det bara funnits ute i landet och inte i stan tror jag har fel.

Utan att själv veta något alls om vart den skulle finnas så tycker jag att man efter en korts stund funderande borde förstå att den ligger i stan.

Om t ex ryssen bestämmer sig för att skicka "bomben" mot Sverige så känns det lite vanskligt att då börja samla ihop och sätta regeringen på något tåg för ett par timmara resa till nån bunker i obygden.

Det lär inte vara speciellt gott om tid att sätta sig i säkerhet utan man lär försöka göra detta så fort som möjligt.

Tänk även på att det finns ingenting som säger att anfallet kommer under dagtid. Så att få folk att ta sig från sina hem, mötas upp någonstans och sen bege sig ut i obygden skulle också ta för lång tid.

Då de flesta som "bestämmer" bor i Sthlm, eller vistas där stor del av sin tid så är det ju smidigast att anlägga rb i stan.

Som alla här troligtvis redan känner till så ligger Sveriges 2 absolut viktigaste telekom/kom-anläggningar i Stockholms innerstad, så att även ha riksbunkern i stan tror jag inte alls är omöjligt. Iaf inte pg a utsatthetsskäl.

(hade resonemanget gått så så hade förmodligen även telestationerna legat på annan ort, nu ligger de på 5-6km avstånd ifrån varandra.)
Citera
2008-12-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Har läst hela den gamla, numera låsta, RB tråden. Och även denna.

Och det är väl ganska uppenbart att det både funnits och finns en "riksbunker" någonstans i Stockholm C, eller iaf i det direkta närområdet.

Det är förvisso möjligt att det även funnits någonting ute i landet, men de som påstår att det bara funnits ute i landet och inte i stan tror jag har fel.

Utan att själv veta något alls om vart den skulle finnas så tycker jag att man efter en korts stund funderande borde förstå att den ligger i stan.

Om t ex ryssen bestämmer sig för att skicka "bomben" mot Sverige så känns det lite vanskligt att då börja samla ihop och sätta regeringen på något tåg för ett par timmara resa till nån bunker i obygden.

Det lär inte vara speciellt gott om tid att sätta sig i säkerhet utan man lär försöka göra detta så fort som möjligt.

Tänk även på att det finns ingenting som säger att anfallet kommer under dagtid. Så att få folk att ta sig från sina hem, mötas upp någonstans och sen bege sig ut i obygden skulle också ta för lång tid.

Då de flesta som "bestämmer" bor i Sthlm, eller vistas där stor del av sin tid så är det ju smidigast att anlägga rb i stan.

Som alla här troligtvis redan känner till så ligger Sveriges 2 absolut viktigaste telekom/kom-anläggningar i Stockholms innerstad, så att även ha riksbunkern i stan tror jag inte alls är omöjligt. Iaf inte pg a utsatthetsskäl.

(hade resonemanget gått så så hade förmodligen även telestationerna legat på annan ort, nu ligger de på 5-6km avstånd ifrån varandra.)

Fråga vart tror du att ryssarna skulle landsätta sina styrkor när de väl bestämt sig för att ta Sverige?
Citera
2008-12-12, 15:27
Medlem
sprithitlers avatar
Trailsmoke, ditt resonemang bygger på att Ryssen skickar en ballistisk missil från kaliningrad helt utan förvarning, det är ett scenario som aldrig bedömts som sannolikt. När riksbunkern anses ha byggts (femtio till sextiotal) så var det inte över huvud taget möjligt. "Bomben" skulle då ha levererats med flyg, flyg som skulle mötts i god tid av svensk incidentberedskap, eller om det var större mängd flyg än ett par enstaka attackplan, av hela flygflottilljer (något vi hade ganska gott om, även nära Stockholm). Med bara lite förvarning skulle Kustartilleri, jägarförband och luftvärn vara mobiliserat och då skulle ett landstigningsföretag ta såpass lång tid att riksledningen utan större svårigheter kunde omgruppera till Riksbunkern i zonen.
Även om vi antar att ett bombningsföretag skulle lyckas, ett plan tar sig igenom luftförsvaret och släpper en atombomb över stockholm, så skall bomben om riksdagen är samlad för det första träffa riksdagshuset, eller tillräckligt nära för att skada och döda många nog av riksdagen och regeringen och för det andra så kommer man att ha åtminstone några minuters förvarning, vilket kan räcka för att riksdagsmännen skall hinna ner i skyddsrummen och evakueringsgångarna.
Kommer angreppet nattetid så är riksdagen och regeringen trots förläggningar nära riksdagshuset såpass utspridd att en atombomb inte räcker för att slå ut en signifikant andel av personalen, varför riksledningen kommer att fungera ändå och ta sig till sin krigsuppehållsplats.
Att det finns stora bunker och skyddsrumsanläggningar i och kring Stockholm vet alla, att det finns sådana för rikets styre i och kring Stockholm är också självklart, men det är skillnad på skyddsrum och ledningsbunkrar och "riksbunkern". Så länge man stannar i Stockholm är man inte oroade för en omedelbart förestående invasion, man räknar med att det mesta av den fredstida infrastrukturen är intakt och att huvudstaden är ordentligt skyddad av mobiliserade förband.
När Stockholm ät hotat av mer än något enstaka terrorbombande plan så flyttar man ut, då måste man ha förberedda ledningsplatser, det är där som riksbunkern kommer in. Det läge Stockholm har som är en fördel i fredstid nära havet och nära utlandet och mitt i det egentliga sverige (innan vi förlorade östra rikshalvan) är också en nackdel i ofred, då närheten till allting också innebär en närhet för en anfallande ryss, därför är Stockholm som krigsuppehållsplats för rikets ledning uppenbart olämplig.
Citera
2008-12-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Trailsmoke, ditt resonemang bygger på att Ryssen skickar en ballistisk missil från kaliningrad helt utan förvarning, det är ett scenario som aldrig bedömts som sannolikt. När riksbunkern anses ha byggts (femtio till sextiotal) så var det inte över huvud taget möjligt. "Bomben" skulle då ha levererats med flyg, flyg som skulle mötts i god tid av svensk incidentberedskap, eller om det var större mängd flyg än ett par enstaka attackplan, av hela flygflottilljer (något vi hade ganska gott om, även nära Stockholm). Med bara lite förvarning skulle Kustartilleri, jägarförband och luftvärn vara mobiliserat och då skulle ett landstigningsföretag ta såpass lång tid att riksledningen utan större svårigheter kunde omgruppera till Riksbunkern i zonen.
Även om vi antar att ett bombningsföretag skulle lyckas, ett plan tar sig igenom luftförsvaret och släpper en atombomb över stockholm, så skall bomben om riksdagen är samlad för det första träffa riksdagshuset, eller tillräckligt nära för att skada och döda många nog av riksdagen och regeringen och för det andra så kommer man att ha åtminstone några minuters förvarning, vilket kan räcka för att riksdagsmännen skall hinna ner i skyddsrummen och evakueringsgångarna.
Kommer angreppet nattetid så är riksdagen och regeringen trots förläggningar nära riksdagshuset såpass utspridd att en atombomb inte räcker för att slå ut en signifikant andel av personalen, varför riksledningen kommer att fungera ändå och ta sig till sin krigsuppehållsplats.
Att det finns stora bunker och skyddsrumsanläggningar i och kring Stockholm vet alla, att det finns sådana för rikets styre i och kring Stockholm är också självklart, men det är skillnad på skyddsrum och ledningsbunkrar och "riksbunkern". Så länge man stannar i Stockholm är man inte oroade för en omedelbart förestående invasion, man räknar med att det mesta av den fredstida infrastrukturen är intakt och att huvudstaden är ordentligt skyddad av mobiliserade förband.
När Stockholm ät hotat av mer än något enstaka terrorbombande plan så flyttar man ut, då måste man ha förberedda ledningsplatser, det är där som riksbunkern kommer in. Det läge Stockholm har som är en fördel i fredstid nära havet och nära utlandet och mitt i det egentliga sverige (innan vi förlorade östra rikshalvan) är också en nackdel i ofred, då närheten till allting också innebär en närhet för en anfallande ryss, därför är Stockholm som krigsuppehållsplats för rikets ledning uppenbart olämplig.
Håller med dig.
Det fanns ex vis Tullinge, Brakarby och Uppsala för flyget osv.
Det som kan läggas till är att dessa kommunikationscentra som finns i Stockholm och fungerar obemannade och de ligger där de ligger eftersom det är lämpliga knutpkt för systemen.
Den springande punkten för de flest som skriver i denna tråd är att man kan inte skilja på då och nu.
Det tror jag beror på att man är så ung att man inte upplevt den tiden, -50 och -60 tal utan kan enbart röra sig i sina egna tiotal.
Det som dessutom är jobbigt är att man tydligen inte heller kan förstå skillnaden mellan då och nu utan bara bluddrar på om sitt.
Ska bil intressant att se vad Trailsmoke kommer med för bilder.
Citera
2008-12-13, 01:42
Medlem
mcJOckes avatar
Dessutom måste jag tillägga att det visst finns viktiga och mycketviktiga teleanläggningar utanför sthlm.
Citera
2008-12-13, 10:58
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler

Har du över huvud taget någon uppfattning om vilken fruktansvärd jävla smäll det blir av ett kärnvapen? En laddning på en megaton räcker gott och väl för att radera ut hela innerstaden och dess närförorter. Läs på lite innan du kommer med dylika påståenden, till exempel här -> http://www.fas.org/programs/ssp/nukes/nuclear_weapon_effects/nuclearwpneffctcalc.html?formAction=297&contentId= 367
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in