Citat:
Ursprungligen postat av axeltork
Även om det gamla civila RB´t endast var byggt för 500-700 personer, dvs krigsdelegationen plus viss annan personal, så var anläggningen specialbyggd för detta ändamål. Kostnaden att riva ut och bygga upp nytt igen för ex. förråds- eller annan verksamhet är mycket hög. FM har sedan kalla krigets slut drabbats av flera stora nedskärningar. Med denna ekonomiska verklighet finns inget utrymme för ett stort bergrum där endast en liten del används.
Vi får nog acceptera att RB´t tömdes och plomberades i början och mitten av 1990-talet.
Jag måste säga att denna uppgivenhet inför sånt man inte förstår är en vanlig reaktion men inte säskilt sund. Jag anser att det åtminstone bör komma nå´t som visar att plombering är utförd. Det har det mig veterligen inte gjort.
När plombering sker brukar det definitivt avslöjas vad som funnits på platsen. Ofta sker visningar en sista gång innan man tippar fyllmassor utanför inslagen. Ta bara när man plombade i Borås . Då inbjöds folk med press att komma dit och titta med tidningsartikel som följd.
Så plombad R b tror jag inte men kanske stängd. Dock är det troligaste annan verksamhet.
I fallet annan verksamhet ex förråd och liknade så förstår jag inte varför allt behöver rivas ut.
Skulle du alltså riva ur det nyinköpta huset bara för att du funderar på att ändra rummens användning? Oj här ska vi ha TV-rum, slit ner tapeter, elledninga, bryt upp golvet osv.
Jaja, det är en haltande liknelse, men ändå.
För att använda ett befintligt bergrum för förråd eller annat behöver man inte gör nå´t, ev stäng de ytor och volymer man inte tänker använda.
Kämpa på och sök av terrängen så vi får se vilka svampsorter som växer i det fördolda.
Det finns alldeles för många tappade sugar tycker tandläkarna.