Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-10-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I det ena fallet är avveckling/utveckling, ny uppgift och därmed kvar idag inte otänkbart. I det andra fallet skulle ju anläggningen vara så speciell och så märklig att det knappast skulle gå att hålla den hemlig. Min uppfattning är att det första alternativet, kompletterat med förberedda sidoanläggningar är mer realistiskt.

Även om det gamla civila RB´t endast var byggt för 500-700 personer, dvs krigsdelegationen plus viss annan personal, så var anläggningen specialbyggd för detta ändamål. Kostnaden att riva ut och bygga upp nytt igen för ex. förråds- eller annan verksamhet är mycket hög. FM har sedan kalla krigets slut drabbats av flera stora nedskärningar. Med denna ekonomiska verklighet finns inget utrymme för ett stort bergrum där endast en liten del används.

Vi får nog acceptera att RB´t tömdes och plomberades i början och mitten av 1990-talet.
Senast redigerad av axeltork 2008-10-18 kl. 20:56. Anledning: ..
Citera
2008-10-18, 22:37
Medlem
Running Legss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
Usch vad jag är trött på folk som spelar superduperhemligamustpersoner, den där infon har jag tillgänglig på några knapptryck och jag är ingen speciell person.

Jag är inte heller någon speciell person och jag jobbar inte på Must.

.....
Citera
2008-10-19, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axeltork
Även om det gamla civila RB´t endast var byggt för 500-700 personer, dvs krigsdelegationen plus viss annan personal, så var anläggningen specialbyggd för detta ändamål. Kostnaden att riva ut och bygga upp nytt igen för ex. förråds- eller annan verksamhet är mycket hög. FM har sedan kalla krigets slut drabbats av flera stora nedskärningar. Med denna ekonomiska verklighet finns inget utrymme för ett stort bergrum där endast en liten del används.

Vi får nog acceptera att RB´t tömdes och plomberades i början och mitten av 1990-talet.
Jag måste säga att denna uppgivenhet inför sånt man inte förstår är en vanlig reaktion men inte säskilt sund. Jag anser att det åtminstone bör komma nå´t som visar att plombering är utförd. Det har det mig veterligen inte gjort.
När plombering sker brukar det definitivt avslöjas vad som funnits på platsen. Ofta sker visningar en sista gång innan man tippar fyllmassor utanför inslagen. Ta bara när man plombade i Borås . Då inbjöds folk med press att komma dit och titta med tidningsartikel som följd.
Så plombad R b tror jag inte men kanske stängd. Dock är det troligaste annan verksamhet.
I fallet annan verksamhet ex förråd och liknade så förstår jag inte varför allt behöver rivas ut.
Skulle du alltså riva ur det nyinköpta huset bara för att du funderar på att ändra rummens användning? Oj här ska vi ha TV-rum, slit ner tapeter, elledninga, bryt upp golvet osv.
Jaja, det är en haltande liknelse, men ändå.
För att använda ett befintligt bergrum för förråd eller annat behöver man inte gör nå´t, ev stäng de ytor och volymer man inte tänker använda.
Kämpa på och sök av terrängen så vi får se vilka svampsorter som växer i det fördolda.
Det finns alldeles för många tappade sugar tycker tandläkarna.
Citera
2008-10-19, 13:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Så plombad R b tror jag inte men kanske stängd. Dock är det troligaste annan verksamhet.

Kostnaderna för att avveckla och plombera en större bergrumsanläggning är stora i förhållande till att hålla det i malpåse med minimal tillsyn. Break even ligger på melllan 50 till 100 år.

Att försvaret avvecklat en stor mängd aktiva bergrumsanläggningar har att göra med två saker - det ena är att fast KA har lagts ned och de anläggningarna kan inte lämnas orensade och kräver övervakning och tillsyn tills de avvecklats. Det andra är att lednings- och övervakningssystemen för FV och försvaret i stort har ändrats radikalt och de dyra och komplexa systemen för spaning och ledning har ersatts. Även här kostar det multum att rensa och tömma. De här bergrummen är skräddarsydda för sina ändamål.

Däremot är det inte säkert att man ser likadant på generellt användbara bergrum som ligger "bra till". Oerhörda mängder utrustning har kasserats, förstörts eller sålts, men det finns fortfarande massor kvar som man hanterar genom att låsa in det i tillgängliga bergrum tills man vet vad som skall göras. Att bara tömma skogsförråden på "farliga saker" krävde enorma förvaringsutrymmen.

En RB skulle rimligtvis bara kräva mindre modifieringar för att bli en normal ledningsbunker. Påå vissa områden skulle den sannolikt vara överkvalificerad, (det fanns säkert en liten TV-studio, t ex) och länkar till rundradionätet men det är ju inget problem. En plenisal för krigsdelegationen och några sammanträdesrum är ju heller inget som en en stor stab inte skulle kunna bruka även om det vore "lyx".

Kalsongförråd (intendenturmateriel) är inte heller orimligt. Amförråd är däremot inte så troligt, eftersom det krävs segmentering och regler för omgivningens skydd.

En SO-skylt hittar man väl numera först då man öppnar porten (den yttre, väderskyddsporten)?
Citera
2008-10-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Jag måste säga att denna uppgivenhet inför sånt man inte förstår är en vanlig reaktion men inte säskilt sund. Jag anser att det åtminstone bör komma nå´t som visar att plombering är utförd. Det har det mig veterligen inte gjort.
När plombering sker brukar det definitivt avslöjas vad som funnits på platsen. Ofta sker visningar en sista gång innan man tippar fyllmassor utanför inslagen. Ta bara när man plombade i Borås . Då inbjöds folk med press att komma dit och titta med tidningsartikel som följd.

Nu är det kanske skillnad på vad man plomberar och plomberar. Jag kan inte uttala mig om vad det var som hände i Borås men troligen var det väl en gammal kommunal anläggning.

Många av försvarsmaktens anläggningar är byggda efter samma grundprinciper. Eftersom det i dag fortfarande kan förekomma viss verksamhet i vissa av dem går man inte ut och talar om hur de ser ut genom att bjuda in press och allmänhet till de anläggningar man plomberar. Det finns hundratals plomberingar som är gjorda i det tysta dels av ovanstående skäl, dels att det fortfarande finns verksamhet i skyddsobjektform på platsen.

Var därför försiktig med generalliserande uttalanden.
Citera
2008-10-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

En SO-skylt hittar man väl numera först då man öppnar porten (den yttre, väderskyddsporten)?

Hur skyddar du då objektet från allmänhetens tillträde om du inte visar att det är SO? Lite OT mot ämnet men ändå.
Citera
2008-10-19, 16:47
Medlem
"1953 började vi alltså tillverka köksinredningar. Efter att vi byggt den nya fabriken, gjorde vi ibland serier på upp till tjugo stycken. Det mesta gick till Göteborg men också en del till Erik Larsson i Limmared och till Johan Holmen. Vi tillverkade även andra produkter till byggnadsindustrin. Bl.a. minns jag att vi gjorde 100 st. toalettrumsdörrar till försvaret. Bo Lundberg och jag fick uppdraget att följa med Nords Åkeri för att leverera dörrarna till trakten av Nora. Efter en hel natts åkande var vi framme vid ett enormt bergrum där vi skulle montera lås och gångjärn. Det tog hela dagen och det var två trötta gubbar som kom ut ur berget vid niotiden på kvällen för att börja hemresan som skedde med tåg."
Källa: http://www.manstad-snickeri.se/historik.htm

Med risk för att vara tjatig. Det här betyder 1500 personer. Det är ingen Fo-stab (179 personer) eller Militärbefälsstab (434 personer) med tillhörande Stabskompani(er) (257 personer), eller CFv (satt i W5, Lfc Måsen, Sörby fram till 1962 då man flyttade till ÖB Hkv.

Räknar man ihop vad som borde ha suttit i ÖB Hkv misstänker jag att man inte hamnar över 1000 personer. Men jag kan ha fel, rätta mig i så fall. Helst med fakta.
Citera
2008-10-19, 17:10
Medlem
LågOchLångsams avatar
Nu ska vi sakta ner lite.

1. Vissa detaljer i en bunker är standard inom totalförsvaret, ex stötvågsdörrar, tjockleken på väggar osv.
Det innebär att det inte spelar någon roll om du tar massa bilder på just den dörren i en civilförsvarsanläggning, du kommer att finna den i alla andra bergrum.

2. Som bergakungen säger så är det billigare att hålla en bunker aktiv om man finner annat användningsområde för den än att plombera.

3. Du kan inte dömas för något brott om SO skylten sitter på insidan, poängen med att ha skylten på insidan är att man har lagen på sin sida och kan belägga personen som har sett det med tystnadsplikt.
Citera
2008-10-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Nu ska vi sakta ner lite.

1. Vissa detaljer i en bunker är standard inom totalförsvaret, ex stötvågsdörrar, tjockleken på väggar osv.
Det innebär att det inte spelar någon roll om du tar massa bilder på just den dörren i en civilförsvarsanläggning, du kommer att finna den i alla andra bergrum.

2. Som bergakungen säger så är det billigare att hålla en bunker aktiv om man finner annat användningsområde för den än att plombera.

3. Du kan inte dömas för något brott om SO skylten sitter på insidan, poängen med att ha skylten på insidan är att man har lagen på sin sida och kan belägga personen som har sett det med tystnadsplikt.

2. Vilka användningsområden har man i dag av berganläggningar? Nu menar jag inte "bunkrar" i stil med gamla skyddsrum utan större anläggningar från Fo-stab/kommunal ledningsstab/lfc och så vidare?

3. Visa gärna vart i lagen det står. Bara för att det finns en skylt som säger att det är ett skyddsobjekt så får du inte med automatik tystnadsplikt.
Citera
2008-10-19, 17:56
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busett1
2. Vilka användningsområden har man i dag av berganläggningar? Nu menar jag inte "bunkrar" i stil med gamla skyddsrum utan större anläggningar från Fo-stab/kommunal ledningsstab/lfc och så vidare?

3. Visa gärna vart i lagen det står. Bara för att det finns en skylt som säger att det är ett skyddsobjekt så får du inte med automatik tystnadsplikt.

2. Uppställning av känsligt materiel, det finns ett antal kroppar till Gripen som inte används i ett bergrum av den större sorten, F8s berghangar inhyser idag mängder med ökenmålade fordon för US.

3. Nej, det gör det inte. Men om du blir påkommen med att undersöka en port av det större slaget i skogen utan synlig SO skylt borde man kunna bli belagd med tystnadsplikt, right?
Citera
2008-10-19, 18:26
Medlem
Citat:
2. Uppställning av känsligt materiel, det finns ett antal kroppar till Gripen som inte används i ett bergrum av den större sorten, F8s berghangar inhyser idag mängder med ökenmålade fordon för US.

3. Nej, det gör det inte. Men om du blir påkommen med att undersöka en port av det större slaget i skogen utan synlig SO skylt borde man kunna bli belagd med tystnadsplikt, right?

2. Jo, det är ju sant. Men hur många ställen i landet är av det slaget? Det är ett fåtal kvar. Knappast något man använder en gammal lfc eller en HC till.

3. Varför? Det kan ju lika gärna vara ett inslag till en arbetstunnel för kraftverkstillopp, en sandsilo eller liknande.
Citera
2008-10-19, 18:26
Medlem
Citat:

Är inte med på hur någon skulle bli belagd med tystnadsplikt om man inte har en aning om det är SO eller ej, eller skrivit på sekretessförbindelse. Min poäng är att det förmodligen är fullt tillåtet för alla att leta efter RB intill dess det med säkerhet för den enskilde, är fastställt att anläggningen fortfarande är SO.
Detta förutsatt att man på resan ej avslöjar/med avsikt efterforskar sådant som är tydligt uppmärkt som SO.
Ingen fara att reka så länge man inte kliver över staketet sålunda.
Hjälp mig gärna och rätta mig om jag har fel. Vore ju olyckligt om diskussionen hämmas eller cencureras i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in