Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-21, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Självklart finns det ledningsberg med kapacitet att leda Sverige vid ev kris, tex OPILS anläggning.

OPIL sitter ju inte i någon berganläggning utan de sitter i F16 gamla lokaler på Uppsala Garnison. Det var ju Mr. Tony Stigsson som var chef där...
Citera
2008-08-21, 18:11
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
OPIL sitter ju inte i någon berganläggning utan de sitter i F16 gamla lokaler på Uppsala Garnison. Det var ju Mr. Tony Stigsson som var chef där...

Med lite enkelt googlande kan Du ta reda på att de också har en skyddad anläggning. Enligt google belägen i närheten av Täby, men det låter jag vara öppet för ändringar.
Citera
2008-08-21, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Tyvärr, du blandar ihop begrepp. FMTM har tagit över vissa funktioner som RAB hade hand om tidigare. Däribland förvaltningen av FTN.

Du har helt rätt förstås, sorry.

Ett annat intressant fynd i flygbasdokumentet är att det 1959 byggdes tre flygbaser på hemliga orter ("X"). Det går under namnen Sb 1, 2, 3. Sb?
Förkortningen förklaras inte i den i övrigt fylliga förkortningslistan.
Citera
2008-08-21, 18:17
Bannlyst
Citat:
Med lite enkelt googlande kan Du ta reda på att de också har en skyddad anläggning. Enligt google belägen i närheten av Täby, men det låter jag vara öppet för ändringar.

Kan du ge en länk?

Jag tror nämligen att de lämnade Täby 2002.
Citera
2008-08-21, 18:17
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Tyvärr, du blandar ihop begrepp. FMTM har tagit över vissa funktioner som RAB hade hand om tidigare. Däribland förvaltningen av FTN.

Redovisningsavdelning Bergslagen uppgick i den nya organisationen FMTM. RAB hade hand om alla gemensamma anläggningar innom försvaret. Bla FTN och "riksbunkrarna". FMTM tog således över även förvaltningen av dessa och har säkerligen hittat nya användningsområden för dem.
Citera
2008-08-21, 18:39
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Kan du ge en länk?

Jag tror nämligen att de lämnade Täby 2002.

Det kan så vara, att de lämnade Täby Men det som var intressant i frågan om en skyddad ledningsplats var detta:

"En lokalisering till Täby/Näsby park förutsätter
dock att Operativa insatsledningen har tillgång till en skyddad
ledningsplats vid höjd beredskap. Detta innebär i dagsläget inga
investeringar."

http://www.regeringen.se/content/1/c4/32/56/82111059.pdf
Citera
2008-08-21, 19:15
Bannlyst
Citat:
Det kan så vara, att de lämnade Täby Men det som var intressant i frågan om en skyddad ledningsplats var detta:

"En lokalisering till Täby/Näsby park förutsätter
dock att Operativa insatsledningen har tillgång till en skyddad
ledningsplats vid höjd beredskap. Detta innebär i dagsläget inga
investeringar."

http://www.regeringen.se/content/1/c4/32/56/82111059.pdf

F 16:s nedläggning betyder dock inte att För-svarsmakten lämnar Ärna-området. Kvar blir
F 20 och Försvarsmaktens Underrättelse- och säkerhetscentrum (FM UndSäkC). Utöver detta finns redan de flyg- respektive armétaktiska kom-mandona, som är de första enheterna ur den Operativa insatsledningen (Opil) som etableras i Uppsala. Resterande delar av Opil flyttar till Ärna under våren 2004.

Tidigare hade Sverige en ledningsstab i varje militärområde - länge sex "milon", i dag tre. Det fanns också en operationsledning i Högkvarteret och taktiska staber i armén, marinen och flygvapnet.Allt detta är nu borta och i praktiken finns bara en enda operativ militär stab kvar i landet, och den ligger i Uppsala. Chefen hette fram till den 17 mars Tony Stigsson.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=416666
Citera
2008-08-21, 19:54
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:

F 16:s nedläggning betyder dock inte att För-svarsmakten lämnar Ärna-området. Kvar blir
F 20 och Försvarsmaktens Underrättelse- och säkerhetscentrum (FM UndSäkC). Utöver detta finns redan de flyg- respektive armétaktiska kom-mandona, som är de första enheterna ur den Operativa insatsledningen (Opil) som etableras i Uppsala. Resterande delar av Opil flyttar till Ärna under våren 2004.

Tidigare hade Sverige en ledningsstab i varje militärområde - länge sex "milon", i dag tre. Det fanns också en operationsledning i Högkvarteret och taktiska staber i armén, marinen och flygvapnet.Allt detta är nu borta och i praktiken finns bara en enda operativ militär stab kvar i landet, och den ligger i Uppsala. Chefen hette fram till den 17 mars Tony Stigsson.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=416666

Det var inte meningen att slå dig på fingrarna. Det jag ville få fram var att dem visste har en skyddad anläggning att ta till vid kris. Trots att dem flyttat till Uppsala så tror jag fortfarande att kravet ang en skyddad anläggning står kvar. Exakt var den ligger vet jag ej och det framgår inte. Har dock vissa aningar.
Citera
2008-08-21, 20:19
Medlem
Citat:
Det var inte meningen att slå dig på fingrarna. Det jag ville få fram var att dem visste har en skyddad anläggning att ta till vid kris. Trots att dem flyttat till Uppsala så tror jag fortfarande att kravet ang en skyddad anläggning står kvar. Exakt var den ligger vet jag ej och det framgår inte. Har dock vissa aningar.

I förra RB-tråden angavs länk om en upphandling för en berganläggning i Upsala. Kanske tänkt att användas under förhöjd beredskap eller som serverhall åt OPIL? Kanske som åtg. efter att Stigson blev säkerhetsrisk. Utesluter ju inte ändå en helt annan gruppering i krigstid. Borde dom inte förut varit samlokaliserade med ÖB/Högkvarteret/och dessa med riksdagens krigsdelegation i RB för att hela tiden kunna hålla dem uppdaterade?
Citera
2008-08-21, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
I förra RB-tråden angavs länk om en upphandling för en berganläggning i Upsala. Kanske tänkt att användas under förhöjd beredskap eller som serverhall åt OPIL? Kanske som åtg. efter att Stigson blev säkerhetsrisk. Utesluter ju inte ändå en helt annan gruppering i krigstid. Borde dom inte förut varit samlokaliserade med ÖB/Högkvarteret/och dessa med riksdagens krigsdelegation i RB för att hela tiden kunna hålla dem uppdaterade?

Glömde en sak till:
I detta dokument talas om någon placering av Und. i Arboga. Datorer verkar ha sänts dit för utvärdering av avlyssningsrisken. Är det ett bergrum?
Det talas också om Högkvartersövningar vid två tilfällen på 70 talet i Hammarbyberget. Kan detta vara en fd. lokalisering av Högkvarteret/RB?

Länk: www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kth_diva-4726-2__fulltext.pdf -
Citera
2008-08-21, 21:38
Bannlyst
Citat:

Det är väl F16 gamla bergrum antar jag. Opil och J2 har vissa delar där nere.

J1 - Personalverksamhet
J2 - Underrättelse/säkerhetsverksamhet
J3 – Insatsverksamhet, väpnad strid
J4 - Logistikverksamhet (det som tidigare kallades ”tross”)
J5 - Planeringsverksamhet
J6 - Ledningssystemverksamhet
J7 - Utbildnings- och övningsverksamhet
J8 - Produktionsverksamhet
J9 - Samverkansverksamhet - militär och civil
J10 - Stabsledning - Integrerat

Citat:
Glömde en sak till:
I detta dokument talas om någon placering av Und. i Arboga. Datorer verkar ha sänts dit för utvärdering av avlyssningsrisken. Är det ett bergrum?
Det talas också om Högkvartersövningar vid två tilfällen på 70 talet i Hammarbyberget. Kan detta vara en fd. lokalisering av Högkvarteret/RB?

Länk: www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kth_diva-4726-2__fulltext.pdf -

Arboga är center för massa serverar.

Hammarbyberget är numera riksberg 1 och Barkarby 2.
Senast redigerad av Edwards 2008-08-21 kl. 21:46.
Citera
2008-08-21, 21:46
Medlem
Bergakungens avatar
Tidsmaskinen, igen!

Jag har hittat en del uppgifter på nätet runt återfunna dokument om 50- och 60-talens åsiktsregistrering. Där avslöjas att man visserligen gallrat i dokument som skulle förstöras, men samlat dem i något stabsbergrum (sannolikt ÖB:s stab, krigsledningens krigsuplats) "ifall att". Poängen (där kom den) är att det borde samlats en hel del känsliga dokument även i en RB, och att rensa ut/gallra sådant bör ha varit en verkligt grannlaga uppgift.

Det imponerar åtminstone på mig att (om?) man kunnat bygga men också avveckla en anläggning av den karaktären i sådan relativ tysthet.

@Achtung Panzer: Angående kända bergrum, övningsplatser med mera: Det var vanligt (praxis) att man övade staber i simulerade anläggningar eller välkända bergrum (om det skall övas "bo i berget"). Har man övat i stor skala någonstans flera gånger kan det närmast vara ett tecken på att just där är det i alla fall inte.

OPIL är dessutom en nutida funktion. RB-tiden (den historiskt intressanta megabunkern) kände ingen OPIL, och ÖB:s stab skulle dessutom leda 4 fördelningar med samband (i värsta fall) på telegrafi - inte som Opil leda bataljon eller brigad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in