Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-27, 23:22
Medlem
CMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
I så fall avslöjar vi ju platsen för ett SO och det är sannolikt ett brott mot skyddslagen eller brottsbalken, lite beroende på omständigheterna. Du är väl inte brottsling?

Nja, att tala om var ett skyddsobjekt ligger är knappast brottsligt.
Jag menar dessa är ju som regel uppskyltade och även i många fall utmärkta på kartor.

Att däremot avslöja saker OM objektet kan vara brott om det inte är allmänt kända uppgifter.
Citera
2008-08-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CM
Jag menar dessa är ju som regel uppskyltade och även i många fall utmärkta på kartor.

Att däremot avslöja saker OM objektet kan vara brott om det inte är allmänt kända uppgifter.

Skulle mer än gärna vilja se ett konkret exempel på Skyddsobjekt som är utmärkt på en karta.
Citera
2008-08-28, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjursing
Skulle mer än gärna vilja se ett konkret exempel på Skyddsobjekt som är utmärkt på en karta.

Militära skyddsområden är ju utmärkta på alla sjökort t.ex.

Att sedan veta om ett objekt är SO eller ej via eniros karttjänster är ju omöjligt.
Citera
2008-08-28, 07:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CM

Läget för ett skyddsobjekt är en av de attribut (saker OM skyddsobjektet) som kan vara en känslig uppgift. Finns det inte en tråd om detta, samt en uppmaning att föra diskussionen i den tråden?
Citera
2008-08-28, 07:12
Medlem
Bergakungens avatar
Låt inte tråden urarta!

Det vore tråkigt om tråden urartar till att bli en rad postningar av kartbilder med frågan "Här är något jag inte kan identifiera, vad tror ni", underförstått "kan det här vara Riksbunkern"

Jag tycker att ett krav (starkt önskemål) kan få vara att man åtminstone motiverar sitt fynd i så fall. Vad tror Edwards själv att husen (förråden) och rangerings/uppställningsvägarna är för något?
Citera
2008-08-28, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det vore tråkigt om tråden urartar till att bli en rad postningar av kartbilder med frågan "Här är något jag inte kan identifiera, vad tror ni", underförstått "kan det här vara Riksbunkern"

Jag tycker att ett krav (starkt önskemål) kan få vara att man åtminstone motiverar sitt fynd i så fall. Vad tror Edwards själv att husen (förråden) och rangerings/uppställningsvägarna är för något?

Så hur tycker du tråden skall fortsätta framåt?

Vad har du själv mer bidrag med mer än massa svammel och "sammanfattningar"?

Har du någon som helst tanke på en plats som kan vara riksberget?
Citera
2008-08-28, 08:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Så hur tycker du tråden skall fortsätta framåt?

Givetvis kan man peka ut platser, men det kan ju upplevas litet mer begåvat om man i så fall argumenterar hur platsen är kopplad till riksbunkern och hur man kommer till den slutsatsen.

Hur tänkte du, när du lade ut den här senaste bilden?
Senast redigerad av Bergakungen 2008-08-28 kl. 08:02. Anledning: snygga till
Citera
2008-08-28, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Givetvis kan man peka ut platser, men det kan ju upplevas litet mer begåvat om man i så fall argumenterar hur platsen är kopplad till riksbunkern och hur man kommer till den slutsatsen.

Hur tänkte du, när du lade ut den här senaste bilden?

Framgår inte det tydligt?

Citat:
Låter ju som Kilsbergen någonstans vars högsta höjd är 265möh.

I Båsbergen finns det ju en hel del kul bl.a http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7;14.538140770 372102;59.36042157566144;a;14.523978609329603;59.3 6501231793331;14.5523029314 14602;59.355830833389575;1025;627&mapcomp=;;;;;;;; ;;;;;;0;0;;;;0&stq=0 men någon riksbunker är där nog inte.

Jag visade genom länk att området är mycket intressant för försvaret att skydda. Antar att du fattar vad bilderna visar om inte så kan vi ta det i PM så vi slipper skräpa ner tråden mer.
Citera
2008-08-28, 09:56
Medlem
Uppsumering av fakta

Nu när vi har gafflat in ett tänkbart område skulle det behövas en uppsumering av fakta. För att gå vidare behövs en mer systematiserad genomgång av aktuellt område. Att posta alltför mycket utsvävningar och teorier leder bara till desinformation. Undertecknad har fått smisk på fingrarna för att inte postat RB relaterat material.
Alltså "back to topic" och en mer systematiserad analys av aktuellt område.
Citera
2008-08-28, 09:56
Medlem
Citat:
Framgår inte det tydligt?

Jag visade genom länk att området är mycket intressant för försvaret att skydda. Antar att du fattar vad bilderna visar om inte så kan vi ta det i PM så vi slipper skräpa ner tråden mer.

Återigen: RB eller regeringens UPL KRIG behöver inte ha feta oljemålningar av riksviktiga personer på väggarna, tunga ekmöbler, vitrinskåp med dyrt utrikiskt vin o.s.v.

Samma sak gäller höjder med master. Det beror på vilken antenn som sitter på masten om masten måste vara högst upp på det högsta berget i hela mellansverige. Ofta är det inte så. Det är inte bara modern radiolänk som har riktade signaler, det finns även i andra äldre system.

Det finns andra sätt att diskutera denna intressanta fråga och andra sätt att presentera ev svar än att skriva att regeringens UPL KRIG ligger i fjdklsafdskja.... .

Det intressantaste är dessutom hur "man" tänkte, planerade och övade... .
Bergkungens svammel är bland det bästa svamlet jag har läst på många år. Mycket initerat och väl formulerat och det för verkligen tråden framåt.
Senast redigerad av Karlsborg 2008-08-28 kl. 10:26.
Citera
2008-08-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
Återigen: RB eller regeringens UPL KRIG behöver inte ha feta oljemålningar av riksviktiga personer på väggarna, tunga ekmöbler, vitrinskåp med dyrt utrikiskt vin o.s.v.

Samma sak gäller höjder med master. Det beror på vilken antenn som sitter på masten om masten måste vara högst upp på det högsta berget i hela mellansverige. Ofta är det inte så. Det är inte bara modern radiolänk som har riktade signaler, det finns även i andra äldre system.

Det finns andra sätt att diskutera denna intressanta fråga och andra sätt att presentera ev svar än att skriva att regeringens UPL KRIG ligger i fjdklsafdskja.... .

Det intressantaste är dessutom hur "man" tänkte, planerade och övade... .

Bergkungens svammel är bland det bästa svamlet jag har läst på många år. Mycket initerat och väl formulerat och det för verkligen tråden framåt.

.......

vad är det nu då, kan man inte radera sina egna inlägg?
Citera
2008-08-28, 18:01
Medlem
Riksbunkern

Det verkar som om några stycken vet väldigt mycket och vi andra vet inte ett skit.
Tips pendlar mellan Örebro län och mer väster om riksväg si och så.
Jag har kontrat med att jag inte ligger långt efter eftersom jag vet att Rb finns i sverige. Det är bara en nivå från "en kännares" tips, att den ligger i Örebro län. Vad trött jag blir, som vi säger i Gbg eller "jag bryter".
Det är möjligt att Karlsborg ( 57 inl.), Bjursing (47 inl.), Bergakungen (52 inl.), Mordinfardin ( 0 inl.), vet allt om dessa riksbunkrar från 50-60-tal.
Dock måste jag säga att det framkommer inte nå´t som för det hela framåt utan de uppräknade plus kanske några till enbart fintar oss andra.
Nu är det så att jag har tröttnat på detta jamlande och kräver av er, som vet, att ni kommer med nå´t som vi kan ta fasta på och göra lite deckarjobb på.
Jag konstaterar att om man kör på en vanlig allmän väg så ser man ibland master, fackverksmaster, som tex när jag kör förbi Bollebygd.
Kanske Bolleb.masterna är här, vet inte så noga har aldrig kollat:
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7;12.548269694 030903;57.696370631299494;s;12.536136235177;57.700 47653032757;12.560370801487 774;57.692276161357086;877;560&mapcomp=;;;;;;;;;;; ;;;0;0;;;;0&stq=0

Det innebär att ni som skrävlar om att ni vet om master mm, tala om på vilken väg vi skall köra för att se dem. Det kan inte vara hemligt.
Då kan vi spana och dra lite slutsatser var det kan finnas en Rb-civil och en Rb-militär. Ni har inte brutit mot en enda jävla lag .
Sen har vi de som säger att Rb-C ska ligga i en gruva och att kommunikationerna var viktiga. Många människor som ska transporteras (järnväg) och sändarannex för den elektriska.
När jag såg sträckningen för järnvägen, http://www.nbvj.nu/ , så blev jag intresserad.
Sträckningen går från Otterbäcken till Hjusjö via Striberg (gruvor) förbi St Hästnäs upp förbi Järnboås och vidare till Hjulsjö.
Rälsen är sedan länge uppriven från Nora men delar av banvallen finns kvar.
Vadet gäller sändarannex har jag hört/läst nåt om att någonting från Sollentuna (?) skulle i orostider flyttas till Lillsjön strax S om Lindesberg. Numera riven. Vad skulle den betjäna??
Uppe vid nå´t som jag tror ligger N om Nora finns antenner.
Varför i så fall finns de där.
Jag har oxå hört nå´t om Vargklyket eller liknade som har antenner sägs det.
Vad servar de i så fall??
Rb-Civil skall sägs det ha varit/är i en gruva (?), och Striberg med många gruvor ligger längs den upprivna järnvägen!!
Som sagt: Om det inte kommer nå´t mer intressant från "kännarna/vetarna" så kan de lika gärna, som jag sagt tidigare, hålla käften i skrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in