Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-03-09, 15:42
  #6313
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken

I den s.k. Bietråden harc det spekulerats om medicinlagring, men denna text
från 2012 antyder att det inte finns medicinförråd i Katrineholmstrakten.

Iofs beror det väl på hur man definierar de respektive storstadsregion.
Bie kan med en lite generösare tolkning räknas in till begreppet Stockholm-Mälardalsregionen.
Så den formuleringen i sig behöver inte betyda så mycket egentligen.
Citera
2015-03-18, 00:05
  #6314
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolter
En kommentar till Apollogrekens inlägg om krigsplacerade byggnader I Nora.
En inte allt för avlägsen släkting till mig var ansvarig för tillsynen av Civilförsvarsstyrelsens (tror jag det hette) rikslagring av mediciner och sjukvårdsmaterial. Denna material förvarades i ett antal olika källare i Nora, fram till slutet av 50 talet då det flyttades ut. Vart har jag inte lyckats få reda på, men med tanke på vad som skrivits om när bergrummen i området byggdes vågar jag gissa att materialen hamnade i ett något berg.

Lager för mediciner och sjukvårdsmateriel fanns hos många av totalförsvarets aktörer. Detta klipp från Los i Hälsingland är ett exempel. I detta fall Röda Korsets förråd som "återfanns":
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...orrad-hittat-1
Citera
2015-03-18, 20:30
  #6315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolter
En kommentar till Apollogrekens inlägg om krigsplacerade byggnader I Nora.
En inte allt för avlägsen släkting till mig var ansvarig för tillsynen av Civilförsvarsstyrelsens (tror jag det hette) rikslagring av mediciner och sjukvårdsmaterial. Denna material förvarades i ett antal olika källare i Nora, fram till slutet av 50 talet då det flyttades ut. Vart har jag inte lyckats få reda på, men med tanke på vad som skrivits om när bergrummen i området byggdes vågar jag gissa att materialen hamnade i ett något berg.

I Hålahult fanns det taggtrådslager (en enorm mängd) i en lada och någon sjukvårdsmaterielsliknande grejor av militär art i en källare i slutet av 80-talet.
Citera
2015-03-18, 22:02
  #6316
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motarbetaren
I Hålahult fanns det taggtrådslager (en enorm mängd) i en lada och någon sjukvårdsmaterielsliknande grejor av militär art i en källare i slutet av 80-talet.

Någon jordbruksbygd är det då inte vid Hålahult. Så "en enorm mängd" av taggtråd måste ju ha haft någon betydelse i inre zonens skydd av ev. inkvarteringar på Hålahult.
Var sjukvårdsmaterielen märkt med Försvarsmakten eller liknande?
Citera
2015-03-19, 20:31
  #6317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Någon jordbruksbygd är det då inte vid Hålahult. Så "en enorm mängd" av taggtråd måste ju ha haft någon betydelse i inre zonens skydd av ev. inkvarteringar på Hålahult.
Var sjukvårdsmaterielen märkt med Försvarsmakten eller liknande?

Det var nog så att Norakorset utlokaliserat delar av sitt taggtrådsförråd dit. Det hade räckt till mångamånga nästen, denna tråd. Tänk en höskulle med taggtråd.

Sjukvårdsjoxet var grönt. Kraggar, skyddsmasker och annat. Kompletterade min mask med autoinjektorer. Bra att ha. Fy mig.

Speaking of Norakorset så fanns det där ett skepp med helt obsoleta högprofilsdäck till personbilar samt en rejäl hylla med reservrattar till Volvo Starke-lastbilar. Typ. Detta i relativ närtid.
Citera
2015-03-20, 09:19
  #6318
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Någon jordbruksbygd är det då inte vid Hålahult. Så "en enorm mängd" av taggtråd måste ju ha haft någon betydelse i inre zonens skydd av ev. inkvarteringar på Hålahult.
Var sjukvårdsmaterielen märkt med Försvarsmakten eller liknande?

Nja, taggtråden har troligen skyddat köttmuren, som i sin tur skyddat riksledningens olika nivåer av fotfolk.

Det troliga är att endast den viktiga kärnan hade fortifikatoriskt skydd, medan runtomkringpersonal skyddats genom utspridning, dvs man inte varit alla på samma ställe och med personal från försvaret som yttre ordningshållare och skydd.

Det som är så svårt att bortse från är att det arbetssätt och den struktur som funnits i den numera utlokaliserade Huvudstaden var ändamålsenlig. Inte ens i Stockholm arbetade statsapparaten och det civila beslutssamhället samlat och på en plats. Därför blir tankar om en 5000-hövdad statsapparat i ett jätteberg inte så sannolika och kanske inte ens nödvändiga.

Utlokalisering, javisst. Men var varje enhet om upp till några hundra befattningshavare har arbetsplats och skydd kan ju variera stort, både avseende plats och tid.

Jag tror ju på "business as usual" i Bergslagsskogarna, med fokus på regering, riksdag och de mest betydelsefulla statliga verken.
Citera
2015-03-20, 12:41
  #6319
Medlem
Tror inte vi skall hänga upp oss på taggtrådsförråd.
Det fanns/finns på fler ställen med samhällsviktiga objekt.
Tex vid slussarna och vattenfalls anläggningar i Trollhättan.
Citera
2015-04-03, 21:46
  #6320
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Tror inte vi skall hänga upp oss på taggtrådsförråd.
Det fanns/finns på fler ställen med samhällsviktiga objekt.
Tex vid slussarna och vattenfalls anläggningar i Trollhättan.

Jo, visst finns det(eller har funnits) taggtrådsförråd vid kraftverk och större industrier m.m.
Men nu var det ju vid Hålahult som det gällde. Och Hålahult har ju varit uppe i tråden förut och då frågades om Hålahult kunde ha någonting med inre zonen och riksbunkrarna att göra.

Man blir nu nyfiken på om andra "civila" byggnader i området kan ha(eller ha haft) lager av förvarsmateriel. I byn Greksåsar har det ju också varit så, i handelsboden bland annat.
Citera
2015-04-10, 22:03
  #6321
Medlem
Kennexs avatar
Medan vi väntar på att det ska torka upp i skog och mark.....

"RB Stockholm", vad vet vi om den? "Enligt uppgift" så ska anläggningen vara enormt stor och rymma "kung, regering och riksdag".
Citera
2015-04-11, 08:29
  #6322
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Medan vi väntar på att det ska torka upp i skog och mark.....

"RB Stockholm", vad vet vi om den? "Enligt uppgift" så ska anläggningen vara enormt stor och rymma "kung, regering och riksdag".

Vet inte om det direkt funnits någon Riksbunker Sthlm..
Kanske nån forma av uppehållsplats innan vidare transport till Zonen.
Citera
2015-04-11, 19:53
  #6323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Medan vi väntar på att det ska torka upp i skog och mark.....

"RB Stockholm", vad vet vi om den? "Enligt uppgift" så ska anläggningen vara enormt stor och rymma "kung, regering och riksdag".

Jag vet ingenting. Men jag är helt övertygad om att en sådan måste finnas, och jag skulle vara i det närmaste chockerad om RB Sthlm inte finns.

Om det är en RB med motsvarande kapacitet som Bergslagens RB:ar eller om det endast handlar om en transit-RB med kapacitet för något enstaka dygn har jag faktiskt ingen starkare åsikt om.

Rent geografiskt så utgår jag ifrån att den finns någonstans innanför tullarna, direkt åtkomlig via tunnelsystem från slottet, riksdagshuset och regeringskvarteren.

I Operation Garbo var RB Sthlm belägen på Södermalm, men verklighetens anläggning skulle lika gärna finnas under Brunkebergsåsen.
Citera
2015-04-11, 21:08
  #6324
Medlem
supreme100s avatar
Jag jobbar i ett kvarter vid Norrlandsgatan/Lästmakargatan. Kan informera om att i vårt grannhus (där vårt soprum finns) är det 10 källarvåningar, varav samtliga kräver både nyckel, passerkort och kod för att komma ur hissen. Vet inget om vad som finns där (utöver vårt soprum)-men att en stor mängd hus är anslutna till Stockholms tunnelsystem är uppenbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback