Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-21, 03:32
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
[/b]
Det gör inte jag heller men de här ser mystiska ut.
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7;14.830458558 08829;59.8720756686465;a;14.821867577208898;59.876 28335796886;14.839027971369 663;59.867877979774114;621;574&mapcomp=;;;;;;;;;;; ;;;0;0;;;;0&stq=0

Detta har varit ett flygfält, inget mystiskt med det. Brandflyg ska tydligen lyft från denna om jag inte minns fel. Däremot passar den nog bra att landa millitära förband på också. Om inte annat så finns det ju betydligt mer intressanta saker strax norr ut.
Citera
2008-08-21, 03:37
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut
En naturlig förklaringen till flygrakorna är att de kan ha anlagts och använts i samband med att man besprutade skogen med hormoslyr från flygplan.

I trakterna av länk nr 2 har det tidigare funnits något hemligt som motiverat en "skyddszon". I Fortifikationsverkets verksamhetsberättelse från 2006 står det :

"Fortifikationsverket köpte fastigheten 1996 då den låg inom en skyddszon för tidigare hemlig militär verksamhet. 10 år senare har verksamheten i området trappats ned och fastigheten såldes på den öppna marknaden."

http://www.fortv.se/upload/Dokument/Om%20oss/verksamheten2006_final.pdf sida 15

Det handlar om (Stora) Hästnäsviken som ligger här

http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=6;14.672019276 114795;59.791582761204104;s;14.651043102073384;59. 80185822354211;14.692897721 977688;59.78135730111591;621;574&mapcomp=;;;;;;;;; ;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Det enda jag hittat som ser misstänktsamt ut i trakterna av Hästnäsviken är en kraftledning som slutar ute i skogen utan tydlig abonnent och det burkar vara ett tecken på att det finns något i närheten.

En aspekt som gör området intressant är att det fram till slutet av 70-talet fanns det enjärnväg i drift som passerade genom det. Det var linjen mellan Gyttorp och Bredsjö, denna var dock inte statlig, utan ägdes av Nora Bergslags Järnväg (NBJ).

En annan generell aspekt som jag vill lyfta vid lokaliseringen av riksbunkern är på vems fastighet den byggdes. För att inte blanda in fler parter än nödvändigt borde det rimligtvis skett på en fastighet som staten redan ägde. Antingen via dåvarande motsvarigheten till Fortifikationsverket eller det som då hette Domänvkerket (nuvarande Sveaskog). I fall riksbunkern fanns på en fastighet som ägdes av Domänvket förutsatte det att det fanns tjänstemän på hög och låg nivå i organisationen som kände till anläggningens existens och lämpligheten kring det kan ju diskuteras.

/Azimut

Jodå, visst finns det bergrum i närheten av stora Hästnäs. Sök lite på eniro
Citera
2008-08-21, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbe
Varför skulle FTN Anläggningar vara någon riksbunker? FTN är Försvarets TeleNät.

FTN är arvtagare till RAB, det har avhandlats tidigare i nån av Riksbunker-trådarna.
Citera
2008-08-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Muskö, bättre än Boden, men fortfarande inte bra.
Vad är det för en jämförelse?

Muskö har varit känt för omvärlden sedan 1960-talet och ligger bokstavligt talat vid kusten, av naturliga skäl. Även Bodens fästning har varit välkänt länge (längre än Muskö), men bestod av ett stort antal anläggningar betydligt mer utspridda än Muskö. Dessutom ligger det längre inåt landet och hade tungt skydd i form av artilleri och ett antal rörliga förband. Jag är rätt övertygad om att en inträngande stormakt hellre skulle gått runt Boden än rakt på det i ett första skede. Muskö däremot är ju en ö i den direkta frontlinjen. Fastnar man där kommer man knappast därifrån om terrängen runt omkring är tagen.

Hursomhelst känns det inte som att man ville placera rikets ledning i en anläggning som är så välkänd som Boden eller Muskö, men att Muskö skulle vara att föredra ur något slags försvarsteknisk synvinkel köper jag inte. Däremot har nog avståndet från Stockholm i kombination med att det fortfarande är nära "fel" gräns en större betydelse.
Citera
2008-08-21, 13:21
Medlem
Farbror Sallads avatar
Som sagt, lösa påståenden utan någon som helst motivering hör inte hemma i den här tråden. Ni som reggar nya nick för att slänga in massa skitinlägg kommer få det hett om öronen framöver. /Mod

6 inlägg raderade, varav ett innehåller delcitatet ovan som ändå fått en vettig uppföljning.
Citera
2008-08-21, 13:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Som sagt, lösa påståenden utan någon som helst motivering hör inte hemma i den här tråden. Ni som reggar nya nick för att slänga in massa skitinlägg kommer få det hett om öronen framöver. /Mod

6 inlägg raderade, varav ett innehåller delcitatet ovan som ändå fått en vettig uppföljning.

OT: Jag kommenterar inte modereringen, utan diskuterar en informationsaspekt:

Jag känner att jag är en av de som (mer eller mindre oförtjänt) fått skitord därför att a) jag är ny och b) intar en kritisk hållning till mer eller mindre oargumenterade eller odokumenterade påståenden i tråden. (Drar tråden i skiten...").

Tråden om Riksbunkern lockar säkerligen många stollar men också genuint intresserade personer som (må Mod och Admin förlåta) kanske inte annars skulle intressera sig för Flashback på grund av den allmänna argumentationskvaliteten. Här slipper man å andra sidan alltför mycket "välmenande pekpinnar" typ "Forska inte i detta, lille vän" - något som ett tvättäkta desinformationsproffs aldrig skulle syssla med.

Kanske detta är en förklaring till intresset?

On Topic:

Jag kan lägga till McJockes inlägg att det finns en anläggning helt nära Stora Hästviken och att det är ganska uppenbart var den ligger om man tittar på kartorna. Enligt uppgift är/var det numera ett trivialt förråd, men uppgiften om att Fortv köpt den omtalade fastigheten (kursgården) så sent som -96för att sedan sälja 10 år efteråt är ju litet märklig i sammanhanget. Det är ju inte direkt så att man satsat stort under denna tid på utveckling, utan avveckling. Skulle man behöva skapa en skyddszon runt ett objekt för att kunna avveckla låter det ju litet ovanligt.
Citera
2008-08-21, 13:59
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kanske detta är en förklaring till intresset?
Mycket möjligt, men postar man inlägg som inte ens når upp till nivån av en diskussion så bör vederbörande söka sig till någon närbelägen sandlåda istället. Det finns ingen som helst vits med att slänga ur sig en kort rad med påståenden helt utan motivering eller utvecklad spekulation. Och sådana inlägg kommer alltså att raderas. Tyvärr ryker även de inlägg som citerar det raderade inlägget, utom i undantagsfall.

Nu talar vi inte mer om den saken. Tråden fyller fortfarande en funktion, men om det blir som i den förra så hamnar den i papperskorgen förr eller senare.

Tillägg: Jag repeterar: Nu talar vi inte mer om den saken. Ett inlägg nedan raderat.
Senast redigerad av Farbror Sallad 2008-08-21 kl. 14:44.
Citera
2008-08-21, 14:58
Medlem
Farbror Sallads avatar
2006 får en tillsägelse för upprepat brott mot 0.06. /Mod
Citera
2008-08-21, 15:09
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Jag kan lägga till McJockes inlägg att det finns en anläggning helt nära Stora Hästviken och att det är ganska uppenbart var den ligger om man tittar på kartorna. Enligt uppgift är/var det numera ett trivialt förråd, men uppgiften om att Fortv köpt den omtalade fastigheten (kursgården) så sent som -96för att sedan sälja 10 år efteråt är ju litet märklig i sammanhanget. Det är ju inte direkt så att man satsat stort under denna tid på utveckling, utan avveckling. Skulle man behöva skapa en skyddszon runt ett objekt för att kunna avveckla låter det ju litet ovanligt.

Ryktesvägen har jag hört att köpet av fastigheten och marken runt omkring ska ha göra med att något utländskt biltestarföretag ville köpa gården och ha som testanläggning. Så jag tror att man gick in med förköpsrätten för att skydda anläggningen, dock har jag svårt att tro att FMLOG Hällefors i Grängen skulle vara någon riksbunker

Den som har ork och tid att sitta och leta på internet bör kunna finna en pdf med adressregister till olika FMLOG-berg och deras godsmottagningar i Sverige.
Citera
2008-08-21, 15:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Ryktesvägen har jag hört att köpet av fastigheten och marken runt omkring ska ha göra med att något utländskt biltestarföretag ville köpa gården och ha som testanläggning. Så jag tror att man gick in med förköpsrätten för att skydda anläggningen, dock har jag svårt att tro att FMLOG Hällefors i Grängen skulle vara någon riksbunker

Den som har ork och tid att sitta och leta på internet bör kunna finna en pdf med adressregister till olika FMLOG-berg och deras godsmottagningar i Sverige.

Är inte det ett av problemen med att lokalisera RB? Den kan ha varit något annat innan den blev RB (exempel, England, Tyskland) och den kan ha blivit något annat efter den tagits ur bruk.
Citera
2008-08-21, 15:46
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Är inte det ett av problemen med att lokalisera RB? Den kan ha varit något annat innan den blev RB (exempel, England, Tyskland) och den kan ha blivit något annat efter den tagits ur bruk.

Jo självklart. Och det är lika bra att finna sig i att det faktiskt är så. Enligt min mening så finns det inga riksbunkrar kvar i den mening som under kalla kriget och åren efter sovjets kollaps. Självklart finns det ledningsberg med kapacitet att leda Sverige vid ev kris, tex OPILS anläggning.

Det är också viktigt att förstå att livscyklerna för anläggningarna har skilt sig mellan den civila och de millitära.

Den civila är lagd i malpåse ev används den i organisationen fortfarande, men då i ett annat syfte. Dock finns anläggningen kvar.
Citera
2008-08-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
FTN är arvtagare till RAB, det har avhandlats tidigare i nån av Riksbunker-trådarna.

Tyvärr, du blandar ihop begrepp. FMTM har tagit över vissa funktioner som RAB hade hand om tidigare. Däribland förvaltningen av FTN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in