Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag har hittat en del uppgifter på nätet runt återfunna dokument om 50- och 60-talens åsiktsregistrering. Där avslöjas att man visserligen gallrat i dokument som skulle förstöras, men samlat dem i något stabsbergrum (sannolikt ÖB:s stab, krigsledningens krigsuplats) "ifall att". Poängen (där kom den) är att det borde samlats en hel del känsliga dokument även i en RB, och att rensa ut/gallra sådant bör ha varit en verkligt grannlaga uppgift.
Det imponerar åtminstone på mig att (om?) man kunnat bygga men också avveckla en anläggning av den karaktären i sådan relativ tysthet.
@Achtung Panzer: Angående kända bergrum, övningsplatser med mera: Det var vanligt (praxis) att man övade staber i simulerade anläggningar eller välkända bergrum (om det skall övas "bo i berget"). Har man övat i stor skala någonstans flera gånger kan det närmast vara ett tecken på att just där är det i alla fall inte.
OPIL är dessutom en nutida funktion. RB-tiden (den historiskt intressanta megabunkern) kände ingen OPIL, och ÖB:s stab skulle dessutom leda 4 fördelningar med samband (i värsta fall) på telegrafi - inte som Opil leda bataljon eller brigad.
Det imponerar åtminstone på mig att (om?) man kunnat bygga men också avveckla en anläggning av den karaktären i sådan relativ tysthet.
@Achtung Panzer: Angående kända bergrum, övningsplatser med mera: Det var vanligt (praxis) att man övade staber i simulerade anläggningar eller välkända bergrum (om det skall övas "bo i berget"). Har man övat i stor skala någonstans flera gånger kan det närmast vara ett tecken på att just där är det i alla fall inte.
OPIL är dessutom en nutida funktion. RB-tiden (den historiskt intressanta megabunkern) kände ingen OPIL, och ÖB:s stab skulle dessutom leda 4 fördelningar med samband (i värsta fall) på telegrafi - inte som Opil leda bataljon eller brigad.
Jag tycker att vi lämnar OPIL för tillfället och kanske behandlar dess anläggning i en annan tråd.
Jag är utav den åsikten att riksbergen är avvecklade i den mening att dess funktion nu är en annan. Berget finns kvar, så också dess inredning. Detta är ett sätt att behålla anläggningen och underhålla den tills nästa gång man vill ha dem. Om man nu ens vill det dvs. "Oj, nu får inte riksbunkern finnas mer, den kostar för mycket. Men vi behöver ju en ny serverhall
"Jag tror också att "riksbunkern" innehåller en hel del känsligt, så som gamla dokument och liknande. Att placera dessa dokument som du nämner där bör ju vara den perfekta platsen. Jag tror mig minnas att det finns en större villa med ett ganska stort skyddsrum under i närheten av Ludvika där man haft arkiv. Många frågar sig varför man lade detta arkiv där ute. Kanske arkivet har något med dokumenten bergakungen pratar om?

Lek då med tanken att man skulle lägga denna anläggning i malpåse för att sedan plomberas och saneras. Tänk Dig vilket jobb att rensa ut alla dessa dokument. Jag tror inte att man bara bränner skiten utan allt måste ses över och förstöras av behörig personal. Detta är också ett skäl, enligt min mening, till att Civila HKV i krig fortfarande lever fast i en annan skepnad.