2010-02-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kharabirasak
Tänkte köpa min första gitarr någonsin denna helg. Har ingen erfarenhet alls. Jag har läst lite om skillnaden mellan stål och nylon strängad och om jag förstått det rätt är stålsträngs gitarrer bättre för rock / ballader, så jag tänkte ta och köpa en stål strängad. (Om ni tycker jag gör fel val var snäll och säg till). Jag är vänsterhänt.

Grejen är det att jag inte riktigt vet vart jag ska köpa en. Jag har kollat runt lite på nätet och hittat denna:
http://www.thomann.de/it/harley_benton_hbd120cebk_lh.htm

Det är en för vänsterhänta och jag undrar om det är så stor skillnad på att lära sig spela om det är höger eller vänster. Jag undrar också om det finns billigare alternativ i Stockholm.Eftersom jag är nybörjare vill jag att den ska kosta runt 1000 kr ju billigare desto bättre eftersom jag inte vet hur länge intresset kommer hålla, men jag vill inte ha dåliga gitarrer heller.
All sorts hjälp uppskattas.
Är själv vänsterhänt men lärde mig ändå på högerhänt vis till slut av flera skäl, det är inte svårare att spela med vänster om du lär dig det från början.

Angående western/nylon så är western (stål) lite mer diskant och hårdare ljud, lämpar sig bäst till pop/rock genrer, enligt min smak iaf. Och nylon är ganska mjuk och spela på, det där väljer du själv vad du tycker låter bäst.

För en "testa-ifall-jag-vill-börja-med-detta-gitarr" skulle jag höja priset till 1,5k endå, om det är stål du vill kör och ha nån sorts kvalitet.
En nylon av samma kvalitet går nog på 8-900 kr.

Gå till en butik (föreslår 4-sound i sthlm) och känn lite på gitarrerna och prata med dom i butiken så hjälper dom nog dig ska du se.

Lycka till!

Ps. Jag är inget proffs på gitarrer men du kanske fick några bra tips iaf!
Senast redigerad av minador 2010-02-23 kl. 00:47.
Citera
2010-02-23, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minador
...Gå till en butik (föreslår 4-sound i sthlm) och känn lite på gitarrerna och prata med dom i butiken så hjälper dom nog dig ska du se...

...Ps. Jag är inget proffs på gitarrer men du kanske fick några bra tips iaf!
Han kanske inte är ett proffs på gitarrer... men han gav dig det bästa tipset av alla. Åk till en musikaffär och känn på olika typer av gitarrer. Du kanske inte kommer höra någon skillnad mellan en dreadnought med granlock och en med cederlock. Däremot kommer du garanterat känna och höra skillnad på en klassisk gitarr (nylonsträngad) och en stålsträngad gitarr.
Citera
2010-02-23, 03:35
Medlem
Nisques avatar
Instämmer också.
Och skit i om du är vänsterhänt. Det är jag och många med mig också.
Vi har lärt oss spela "högerhänt".
Dels är det lättare att hitta gitarrer och sedan spelar det faktiskt ingen roll så länge du lär dig höger från början. Turst me.
Citera
2010-02-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Instämmer också.
Och skit i om du är vänsterhänt. Det är jag och många med mig också.
Vi har lärt oss spela "högerhänt".
Dels är det lättare att hitta gitarrer och sedan spelar det faktiskt ingen roll så länge du lär dig höger från början. Turst me.
Exakt, kan själv sålla mig till skaran som är vänsterhänta men spelar högerhänt.

Förstår inte varför gitarrer för vänsterhänta existerar ens. Kan förstå om man som exempelvis Tony Iommi spelar så eftersom han saknar fingrar på vänsterhanden, men annars ser jag ingen mening med det.

Finns många kända vänsterhänta gitarrister som spelar högerhänt. Mark Knopfler är en av dom
Citera
2010-02-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Man kan rabbla upp tips efter tips, men eftersom detta är en extremt fundamental del i gitarrspelande.. så säger jag bara träna! Träna träna! Kom tillbaka och be om tips om några veckor istället

Lycka till!

Har nu lärt mig att spela lite halvdant i alla fall. Kan Hurt med Johnny Cash lite på Knocking on Heavens Door, Tears In Heaven och lite enkla komp osv. Gitarren jag köpte som jag la 500 spänn på var väldigt lättspelad och lät helt okej, men efter att ha spelat rätt så hårt på den så har strängarna visat sig vara av ganska så taskig kvalitet och de har börjat scorra på en del band. Jag har en födelsedag som kommer upp och tänkte därför att jag då kunde passa på att önska mig en gitarr som låter lite bättre.

Är ganska så sugen på en stålsträngad då jag testade en sådan för ett tag sen och det lät betydligt maffigare. Tyckte dock att det var klart svårare att spela på en stålsträngad, men det kanske har mer att göra med att jag inte är van vid det? Så undrar om det är svårare att spela på en stålsträngad och vad som tycks om den här ?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=789839&artno=179659
Citera
2010-02-28, 18:14
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soiche
Gitarren jag köpte som jag la 500 spänn på var väldigt lättspelad och lät helt okej, men efter att ha spelat rätt så hårt på den så har strängarna visat sig vara av ganska så taskig kvalitet och de har börjat scorra på en del band.
Att döma en gitarr efter dess strängar är som att döma en bil efter dess däck. Byt strängar!
Citat:
Ursprungligen postat av soiche
Tyckte dock att det var klart svårare att spela på en stålsträngad, men det kanske har mer att göra med att jag inte är van vid det? Så undrar om det är svårare att spela på en stålsträngad...
Kör på det du tycker låter roligast/bäst/finast och lär dig spela. Om du bara är ute efter det lättaste instrumentet kan du ju lika gärna ta och köpa en kazoo. Men nej, en stålsträngad är inte "svårare" än en nylonsträngad gitarr.
Citera
2010-02-28, 19:38
Medlem
Citat:
Att döma en gitarr efter dess strängar är som att döma en bil efter dess däck. Byt strängar!

Kör på det du tycker låter roligast/bäst/finast och lär dig spela. Om du bara är ute efter det lättaste instrumentet kan du ju lika gärna ta och köpa en kazoo. Men nej, en stålsträngad är inte "svårare" än en nylonsträngad gitarr.
Det beror ju på hur man ser på det, det krävs bra mycket mer styrka i fingrarna på en stål än en nylon, också svårare att benda strängarna
Citera
2010-02-28, 19:55
Medlem
Relativt ny på gitarrspelande, hållit på några månader. Hittills går det bra, men nu sitter jag och försöker lära mig "Aerosmith - Walk this Way"

Problemet kommer redan i introt:
E----------------------|----------------------------|
B----------------------|----------------------------|
D----------------------|----------------------------|
G-------2-------2------|-------2-------2------2-----|
A-0-1-2---0-1-2--------|-0-1-2---0-1-2--------------|
E-----------------0--x-|------------------3p0-------|

(fill 1)
E----------------------|----------------------------|
B----------------------|----------------------------|
D----------------------|------------------2---------|
G-------2-------2------|-------2-------2--2---------|
A-0-1-2---0-1-2--------|-0-1-2---0-1-2----0---------|
E-----------------0----|----------------------------|

Jag får det helt enkelt inte att låta vackert. Jag hör att tonerna är rätt och jag har takten, men det låter bara inte rent. Några tips hur den ska spelas?
Citera
2010-02-28, 20:01
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Det beror ju på hur man ser på det, det krävs bra mycket mer styrka i fingrarna på en stål än en nylon, också svårare att benda strängarna
Det där med styrka håller jag verkligen inte med om. Skulle säga motsatsen. Och sen bendar man ju aldrig öht på nylonsträngat. Det är två olika instrument som används på olika sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Relativt ny på gitarrspelande, hållit på några månader. Hittills går det bra, men nu sitter jag och försöker lära mig "Aerosmith - Walk this Way"

Jag får det helt enkelt inte att låta vackert. Jag hör att tonerna är rätt och jag har takten, men det låter bara inte rent. Några tips hur den ska spelas?
Om du spelar korrekt, vilket du hävdar att du gör, så förstår jag inte hur det blir fel. Kan du inte spela in så får man lyssna?
Citera
2010-02-28, 22:49
Medlem
Citat:

Jo men med tanken på vad gitarren kostar så känns det som att man lika gärna kan införskaffa en ny och bättre gitarr, känns inte så vettigt att lägga mer pengar på den även om det inte behöver kosta så mycket att byta strängar .
Citera
2010-03-01, 12:20
Medlem
Hallå. Tänkte kanske köpa mig en skitgitarr på Rusta. En el.. men då är frågan hur pass kass den är? Någon som vet vad det är för märke på den här? http://www.rusta.se/elgitarr_p76550003.html
Så kanske man kan få fram nåt ljud via Youtube eller så hur den låter. Antar ju att den inte låter bra alls men
Citera
2010-03-01, 12:38
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0w
Hallå. Tänkte kanske köpa mig en skitgitarr på Rusta. En el.. men då är frågan hur pass kass den är? Någon som vet vad det är för märke på den här? http://www.rusta.se/elgitarr_p76550003.html
Helt jävla ospelbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in