2004-03-10, 22:22
Medlem
Tja, jag har på senaste tiden kännt för att lära mig spela gitarr och
jag hade ett gäng frågor.
Hur ska man göra för att lära sig, måste man gå till nån "gitarr skola"
eller nått eller kan man sitta hemma med nån liten bok eller nått?
Och måste man börja med en sån där "vanlig" gitarr eller kan man hoppa
direkt till elgitarr?, lite coolare ju.
Det vore också schysst om jag kunde få lite andra tips om
bra gitarrer att börja med och sånt
=)
Citera
2004-03-10, 23:57
Medlem
antuks avatar
Grattis!

Helt rätt att börja spela gura!

Jag började för 4 år sedan och har lärt mig det mesta själv, inte så svårt.
Lär man sig C,F,G och A,D,E så kan man bra många låtar.

Ett bra tipps är att gå in på http://www.olga.net

Alla accord och hur du tar dom kan du ladda ner på följande länk:
http://www.olga.net/dynamic/browse.p...hord_dbase.txt

Sen är det bara att leta upp nån låt som du tycker är bra o börja spela, Creedens har många lättspelade låtar. =o)

Mitt tipps är att du börjar med Akustisk nylon, så får du inte lika jävla ont i fingrarna.

Lycka till!
Citera
2004-03-11, 01:57
Medlem
MADs avatar
Nylonsträngat suger, skaffa elgura direkt....
Citera
2004-03-11, 02:14
Bannlyst
Vad vilken du spela? Vilken typ av musik gillar du mest?

Lyssnar du på många singer/songwriters så är det nästan självklart att du ska köpa en akustisk; lyssnar du på Cannibal Corpse så kanske det är lika bra att köpa en elgitarr direkt. Hur mycket har du tänkt lägga på gitarren? Att du vill börja spela gitarr, är det något du kommit på nyss eller funderat på länge? Vad är ditt mål--att kunna spela ackordföljder på nån fest eller att spela fusionjazz professionellt?

Det är många frågor som måste besvaras innan du kan få ett bra svar.

Vad jag inte skulle råda dig att göra är däremot att köpa en "spansk" gitarr för 500:- (ser man OFTA på bl.a. Musikbörsen). Lägg minst 1500:- (gärna 2500:-)på en nylonsträngad gitarr så börjar vi snacka lite kvalitet. Skulle du märka att det är kul att spela gitarr så har du i så fall redan en gitarr som är hyfsat bra; skulle du tröttna så kan du ganska lätt sälja den igen. Det är svårt med en gitarr du köpt för 500:- (om du inte hittar nån lättlurad nybörjare).
Citera
2004-03-11, 12:13
Medlem
Den musik jag mest känner för att spela är typ punk, rock eller metall.
Mitt mål är väll att kunna spela en låt man tycker e cool, det är väll mest för
mig själv men man får väll se senare.
Att jag ville börja spela är något jag inte tänkt på speciellt länge, en
månad kanske..
Citera
2004-03-11, 16:28
Medlem
Mr Magoos avatar
Beror oxå på hur mycket pengar du vill lägga. Mitt tips är ändå att skaffa en elgura direkt om det är punk&metal du vill spela. Det låter inte lika bra på en nylon eller stålsträngad akugura.
Rätt enkelt att komma igång på en distad elgura, mycket ljud för lite jobb, liksom. Tar nog inte så lång tid att komma igång heller, be gärna en kompis visa dig det mest elementära, så lär du dig rätt fort att begripa lite sammanhang. Satsa på punken till att börja med då det är rätt enkelt till en början. Glöm inte 70-talets punkdevis: Sno instrument på torsdan, repa på fredan och spela in på lördan. Metal är mer komplicerat, fler moment som ska utföras samtidigt med höger respektive vänster hand.
Lycka till och glöm inte att smärtan och blåsorna på vänsterhandens fingrar försvinner.
Citera
2005-04-25, 13:35
Medlem
Lära sig spela Gitarr

Har nu efter en lång tid bestämmt mig för att förädla den musikaliska sidan inom mig. Ska därför lära mig spela lite gitarr som en bra början. Tyvärr är jag 20år och som med allt annat börjar man bli lite i det äldsta laget för att börja med nya saker

Men om någon har något bra tips på övningar,böcker eller program som underlättar vore tacksamt-

Samt är det någon som börjat spela lite i äldredar och har något tips så, shoot!
Citera
2005-04-25, 14:29
Medlem
krijgenics avatar
Jag var själv 18 då jag började spela (är 20 nu), och jag är i stort sett självlärd. Det finns mängder av tablatur på internet, vilket kan vara en bra start. Jag kan även rekommendera att sitta och köra skalor timmar i sträck. Det gör att du lär dig din gitarr, och övar upp fingerfärdigheten.

Här är en sida med mängder av tablatur.
http://www.mysongbook.com/

Du måste även ha Guitar Pro 4 för att kunna spela upp filerna.
http://www.guitar-pro.com/

Skalor kan du hitta lita överallt. En sida som kan vara vettig att kolla på är den här. Där finns ackord, nybörjarsånger, skalor, och så vidare.
http://guitar.about.com/
Citera
2005-04-25, 14:42
Medlem
idorus avatar
Jag började spela gitarr när jag var 15-16. Det första man måste lära sig är att öva upp motoriken, sen var jag i stort sett tondöv tills jag började spela gitarr, så att lära sig lyssna var nästa problem. Idag kan jag tänka ut en melodi i huvudet och ta ut den på gitarr, något som hade varit helt omöjligt för 2-3 år sen.

Ett tips är att köpa en stålsträngad akustisk gitarr. Nylonsträngare är billigare, men oftast lite svårare att spela. Gå inte på försäljningsknepet att köpa en akustisk gitarr med inbyggd mikrofon såvida du inte hade tänkt lägga ut åtminstone 5 000 kronor på gitarren. Oftast brukar de bygga in en rutten mikrofon i en halvdan gitarr för att få upp priset på den.

Kul initiativ i övrigt! Ge inte upp bara för att det är svårt i början, du kommer inte ångra dig.
Citera
2005-04-25, 18:43
Medlem
Vappas avatar
www.gitarrskolan.tk och www.musikakuten.se kan kanske ha något av intresse.
Citera
2005-04-25, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
www.gitarrskolan.tk och www.musikakuten.se kan kanske ha något av intresse.
Haha, killen som har gitarrskolan.tk lirar riktigt fult!
Citera
2005-04-25, 19:46
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Haha, killen som har gitarrskolan.tk lirar riktigt fult!

Tänkte på det med. Låter ju inte som att han har spelat särkskilt länge. Tycker gitarren hans låter ostämd också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in