2009-05-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmaco-taco
Guns n´ Roses - Sweet Child o Mine

kanske inte den enklaste nybörjar låten precis, så den skulle jag inte rekommendera, kan ta ett bra tag innan man sätter den..
Citera
2009-05-14, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAwsome
kanske inte den enklaste nybörjar låten precis, så den skulle jag inte rekommendera, kan ta ett bra tag innan man sätter den..
jag fattar inte varför folk ofta rekommenderar den till nybörjare, alldeles för svår.
Citera
2009-05-14, 19:32
Medlem
Greengrasss avatar
Lär dig spela through glass - stone sour , sjung gärna med den också

http://www.911tabs.com/link/?5809741
Senast redigerad av Greengrass 2009-05-14 kl. 19:35. Anledning: skriva köbngk
Citera
2009-05-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batch
jag fattar inte varför folk ofta rekommenderar den till nybörjare, alldeles för svår.

Jag tror att dom tänker på ackorden, och då är den ju motsatsen till svår. Själva riffet är ju rätt bökigt innan man fått ordning på fingrarna.

Annars är ju Green Days hitlåtar ofta enkla och roliga att lira, så dom kan du ju prova. When September Ends, Boulevard, Basket Case och dom.
Citera
2009-05-14, 19:50
Medlem
Citat:
Juste, det är bra att du lär dig tabs om du ska hitta låtar du vill spela från internet mycket lättare än toner

Jag tycker nog det bästa är att köra på gehör. Men det kanske man kan börja lära sig när man kommit igång ordentligt.
Citera
2009-05-14, 20:36
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Juste, det är bra att du lär dig tabs om du ska hitta låtar du vill spela från internet mycket lättare än toner

Lättare än toner???

Ska han inte spela toner? Bara dämpade slag då eller?
Citera
2009-05-14, 20:37
Medlem
Ghost notes is the shit
Citera
2009-05-14, 20:40
Medlem
yowsers avatar
:d
Citera
2009-05-14, 20:53
Medlem
Green Day är ju perfekt för att lära sig gitarr, lätta och roliga riff att spela, de går i princip alltid på kvintackord (s.k. power chords).
Typ welcome to paradise:
Kod:
e|----------------------------------------|
B|----------------------------------------|
G|-----9--9-9--9---7-7--------------------|
D|-----9--9-9--9---7-7---7--7-7-7---------|
A|-----7--7-7--7---5-5---7--7-7-7---------|
E|-----------------------5--5-5-5---------|
Resten och andra låtar kan man kolla upp på ultimate-guitar.com
Man bör dock inte försumma vanliga ackord bara för att det är så lätt, därför brukar jag rekommendera AC/DC. Också lätta och roliga låtar, fast de går oftast på hela ackord.
Citera
2009-05-16, 00:51
Medlem
jolmys avatar
Imo är det nog också egentligen bäst att börja träna in en ganska svår låt direkt så att man lär sig lite mer än att bara mata 4 power chords och tro att man är duktig (smells like teen spirit etc. även om du givetvis kan träna in såna med för skojs skull). Lär dig en "ordentlig" låt som du får jobba lite med.

Kan vara tufft i början, men när det släpper blir allt annat så mycket lättare. Om du vill bli någorlunda bra måste du arbeta för det, det kommer inte gratis, och lär dig barré. Det hjälper dig mycket. Både i svåra och lätta låtar.
Citera
2009-05-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolmy
Imo är det nog också egentligen bäst att börja träna in en ganska svår låt direkt så att man lär sig lite mer än att bara mata 4 power chords och tro att man är duktig (smells like teen spirit etc. även om du givetvis kan träna in såna med för skojs skull). Lär dig en "ordentlig" låt som du får jobba lite med.

Det är också en bra idé. Jag försökte sporadiskt spela Lucretia av Megadeth, och det tog väl sin tid att sätta den. Samma sak med Over the Hills and Far Away av Zeppelin, störtskön träning för att få in svänget i ens akustiska spel.
Citera
2009-05-16, 23:07
Medlem
Nuclearmils avatar
Blues och Jazz skalor är jättebra att lära sig i början.
börja långsamt och låt fingrarna vänja sig, ta dig tid och öva upp hastigheten.

Du kan hitta skalorna lite här och var, plus en massa instruktionsvideos på youtube...

Här har du några gitarrister som kanske kan vara en bra inspirationskälla:
jeff waters
zakk wylde
Dimebag darrel
Guthrie Govan
Joe Satriani
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem