2010-04-21, 06:40
Medlem
ohh, glömde nästan. är vänsterhänt
Citera
2010-04-21, 07:05
Medlem
Om du verkligen lägger ner energi på det så lär du dig ackorden A, B, C, D E, F, G på en fyra - fem veckor och du lär dig hur taktarter fungerar (om man kan ett ackord redan så har fingrarna vant sig vid att ta ackord och då går det fortare). Då har halva sommaren gått, andra halvan ägnar du åt att lära dig så sjukt många låtar du bara kan. Under hösten när du kanske inte har så mycket tid pga plugg/jobb/what ever så lär du dig barréackord, svårare låtar, och var de olika tonerna sitter så du kan köra solo. Efter ett år så kan du spela riktigt bra och skriva låtar. Det låter som en evighet, men det går fort och det är kul när man lärt sig lite och kommit igång.
Citera
2010-04-21, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Om du verkligen lägger ner energi på det så lär du dig ackorden A, B, C, D E, F, G på en fyra - fem veckor och du lär dig hur taktarter fungerar (om man kan ett ackord redan så har fingrarna vant sig vid att ta ackord och då går det fortare). Då har halva sommaren gått, andra halvan ägnar du åt att lära dig så sjukt många låtar du bara kan. Under hösten när du kanske inte har så mycket tid pga plugg/jobb/what ever så lär du dig barréackord, svårare låtar, och var de olika tonerna sitter så du kan köra solo. Efter ett år så kan du spela riktigt bra och skriva låtar. Det låter som en evighet, men det går fort och det är kul när man lärt sig lite och kommit igång.
jag har all tid i världen. inget man glömmer? dvs man kan sitta en månad utan att röra gitarren men ganska snabbt komma igång utan att glömma?

hur är det med priser osv? behöver inget fancy semi-akustisk gitarr men vill inte ha nån skit som jag tröttnar på. antar att vänsterhänta går på lite mer.
Citera
2010-04-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
jag har all tid i världen. inget man glömmer? dvs man kan sitta en månad utan att röra gitarren men ganska snabbt komma igång utan att glömma?

hur är det med priser osv? behöver inget fancy semi-akustisk gitarr men vill inte ha nån skit som jag tröttnar på. antar att vänsterhänta går på lite mer.
En riktigt bra gitarr går på 4.000. Då jag har en tendens att slå i sönder mina gitarrer när jag kör fast så har jag mest billiga gitarrer för runt 1.000 spänn och det funkar utmärkt. Igår så skrev jag klart en låt och innan dess hade jag inte rört gitarren på hela april, men det fungerade utmärkt. Jag tjackade min första gitarr på hobbex för fyra hundra spänn och den lärde jag mig mina första låtar. Jag spelar aldrig gitarr längre än en timma, det blir tråkigt tillslut och det blir att man att man göra massa små saker vid sidan om. Så en kvart om dagen räcker gott och väl

Jag tog kurser i början och det lärde jag mig oerhört bra, så det rekomenderar jag. Hör av dig med medborgarskolans kurser.
Citera
2010-04-21, 09:51
Medlem
PanAmericas avatar
Du är aldrig för gammal för att lära dig spela gitarr. OM du verkligen vill göra det, så gör du det och sen är det inget mer med det.
- Frågan är om du verkligen vill göra det iom att du innan du ens provat frågar vilt främmande människor på internet.

Huruvida du är vänsterhänt eller högerhänt spelar ingen roll för själva lärandet, däremot är vänsterställda gitarrer en aning ovanliga i sammanhanget

Det enda du egentligen behöver för att lära dig spela är en gitarr och lite vilja. Sen kan det så klart vara bra att känna till grunderna och de kan du hitta här: http://www.gitarrkurser.net/course/chordtab.shtml

Om ditt enda mål är att lära dig spela gitarr lär du kunna få tag i en röten akustisk gitarr på någon loppis för 100 spänn, eller så gör du som jag och hittar en i ett soprum!

Om du lärt dig noter och musikteori/toner/skalor genom ditt trumpetande har du helt klart fördel av det

Om du dedikerar din sommar, dvs sitter och spelar så fort du är hemma så lär du vara hjälpligt duktig beroende på tidigare kunskap och huruvida du är taktfast.
Citera
2010-04-21, 10:00
Medlem
Citat:
En riktigt bra gitarr går på 4.000. Då jag har en tendens att slå i sönder mina gitarrer när jag kör fast så har jag mest billiga gitarrer för runt 1.000 spänn och det funkar utmärkt. Igår så skrev jag klart en låt och innan dess hade jag inte rört gitarren på hela april, men det fungerade utmärkt. Jag tjackade min första gitarr på hobbex för fyra hundra spänn och den lärde jag mig mina första låtar. Jag spelar aldrig gitarr längre än en timma, det blir tråkigt tillslut och det blir att man att man göra massa små saker vid sidan om. Så en kvart om dagen räcker gott och väl

Jag tog kurser i början och det lärde jag mig oerhört bra, så det rekomenderar jag. Hör av dig med medborgarskolans kurser.

Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerica
Du är aldrig för gammal för att lära dig spela gitarr. OM du verkligen vill göra det, så gör du det och sen är det inget mer med det.
- Frågan är om du verkligen vill göra det iom att du innan du ens provat frågar vilt främmande människor på internet.

Huruvida du är vänsterhänt eller högerhänt spelar ingen roll för själva lärandet, däremot är vänsterställda gitarrer en aning ovanliga i sammanhanget

Det enda du egentligen behöver för att lära dig spela är en gitarr och lite vilja. Sen kan det så klart vara bra att känna till grunderna och de kan du hitta här: http://www.gitarrkurser.net/course/chordtab.shtml

Om ditt enda mål är att lära dig spela gitarr lär du kunna få tag i en röten akustisk gitarr på någon loppis för 100 spänn, eller så gör du som jag och hittar en i ett soprum!

Om du lärt dig noter och musikteori/toner/skalor genom ditt trumpetande har du helt klart fördel av det

Om du dedikerar din sommar, dvs sitter och spelar så fort du är hemma så lär du vara hjälpligt duktig beroende på tidigare kunskap och huruvida du är taktfast.

oerhört tacksam för svaren.
noter kan jag men som trumpetare höll jag mest på med händel osv. har ju fått en viss uppfattning av noterna för gitarr och mitt första intryck var ju att det verkade skrattretande lätt iom att man vant sig vid att klämma in 8 toner med trumpeten där gitarren bara lunkar på långsamt.

mitt mål är väl att kunna gitarr men sere mest som en hobby. nått måste man göra när man har tid över och då känns instrument som nått kreativt. tröttnat på trumpet och dricker inte jättemkt iaf.

jag tänkte köpa så billigt som det går o fastnar jag över sommaren hottar jag upp mig med nån ~4000. känner inte att jag vill lära mig elgitarr.

pricken över i:et vore om nån här kunde länka nån internetbutiks billigaste gitarr för vänsterhänta. bryr mig inte så mkt om kvalite osv. bara man får en känsla av det hela. tänkte köra på stål sen iom att det verkar bättre men min första kan likagärna vara nylon osv.
Citera
2010-04-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
pricken över i:et vore om nån här kunde länka nån internetbutiks billigaste gitarr för vänsterhänta. bryr mig inte så mkt om kvalite osv. bara man får en känsla av det hela. tänkte köra på stål sen iom att det verkar bättre men min första kan likagärna vara nylon osv.
När du tog upp det där med stålsträngar så kom jag på att du kommer få blåsor på fingrarna i början, vilket leder till att man inte kan spela på nån vecka efter att de kommit, men sen hårdnar skinnet. Även med de mjukaste nylonsträngarna får man blåsor, men det ger sig med tiden. Så det kan ju vara till fördel att börja lite innan sommaren så huden vänjer sig!
Citera
2010-04-21, 11:16
Medlem
Nej, du behöver inte få några blåsor. Du blir lite öm i fingrarna i början men det går snabbt över. Rekommenderar att du i alla fall lägger 1500-2000 kr på en stålsträngad (leta på Blocket). Om du sedan vill köpa en dyrare gitarr i höst kan du ju sälja din 2000-kronorsgitarr för kanske 1200. Så istället för att köpa en skitgitarr för 800 spänn kan du få bättre kvalité för samma pengar.

Den här sidan ger dig istort sett allt du behöver för att komma igång och komma vidare
http://www.justinguitar.com/index.php
Citera
2010-04-21, 11:37
Medlem
Ender.Ws avatar
Jag började själv lära mig att spela gitarr för 2 år sedan när jag var 33 så jag har några bra råd som du kan tänka på i början.

Gitarrval: Du kan lära dig att spela på vilken gitarr som helst bara den är stämd, men det är bättre att köpa nåt man kan använda ett tag, jag rekommenderar att köpa en stålsträngad akustisk gitarr. Det finns många prisvärda nybörjarpaket för runt 1500:- - 2000:- och då följer oftast extra uppsättning strängar, stämmapparat, axelband mm.

Själv började jag att lära mig de enklaste ackorden på en nylon strängad gitarr viket jag är tacksam över då det var lättare att få renare toner snabbt för man slapp trycka ner strängarna så hårt plus att halsen var bredare vilket gjorde det lättare att missa lite med fingrarna utan att nudda de andra strängarna. Köpte mig en stålsträngad efter en månad och ångrar mig inte så mycket bättre ljud.

Ackord: Börja med de enklaste ackorden, tex: Em, A, A7, mm. Det är lättare att snabbt få en klar och ren ton och när man väl hör att man får fram olika toner så blir man sporrad att fortsätta. Gjorde misstaget när jag var 14 att försöka lära mig själv spela genom en lärobok som kostade 300:-, de första ackorden man skulle ta var G & F, G är halvsvårt om man aldrig hållit i en gitarr förut och F (barréackord) är omöjligt. Efter 2 veckor gav jag upp då jag inte lyckats fått det att låta bra. Nu började jag istället med de enklaste och tog lite svårare och svårare efterhand och nu låter det riktigt bra.

Det finns många sidor på internet där de listar ackorden och hur du skall hålla dem.

Lycka till!

Citat:
Om du verkligen lägger ner energi på det så lär du dig ackorden A, B, C, D E, F, G på en fyra - fem veckor .. .. .. .. så lär du dig barréackord, svårare låtar,.

Om du tar ett "riktigt" B och ett "riktigt F" så är ju de barréackord?
Citera
2010-04-21, 13:11
Medlem
PanAmericas avatar
Den här ser bra ut http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbd120cebk_lh.htm
- Jag har själv beställt andra grejer från Thomann förut och de är mycket pålitliga.

EDIT: Eller så kan du ju köpa samma modell, begagnad på blocket för en högre summa, om du känner för det!

http://www.blocket.se/kronoberg/Svart_vanster_gitarr__Helt_ny__26782416.htm
Senast redigerad av PanAmerica 2010-04-21 kl. 13:19.
Citera
2010-04-21, 17:23
Medlem
I Got Erections avatar
Det är ALDRIG för sent att börja spela gitarr. 20 är väl ingen ålder Rekommenderar dig att köpa en vettig gitarr redan från början, såvida du inte lätt blir arg och tar sönder saker För mellan 1500-2000 spänn ska du kunna hitta en riktigt schysst nybörjargura. Rekommenderar stålsträngat, det låter mycket bättre.
Citera
2010-04-21, 18:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Infogade tråden börja spela gitarr?
/Mod

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem