2010-03-01, 12:40
Medlem
Haha äre så
Citera
2010-03-01, 19:09
Medlem
När jag spelar utan plektrum så spelar jag som om jag höll i en plektrum men bara det att jag låter pekfingret slå på strängarna (ej fingerspel). Föreställ er bara ett osynligt plektrum.
Någon annan som gör så? Har inte sett det iaf.

Hur är det med sättet då man spelar med enbart tummen (strumming)? Värt att lära sig?

Har en akustisk.
Citera
2010-03-01, 19:44
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PXK
Hur är det med sättet då man spelar med enbart tummen (strumming)? Värt att lära sig?
Jag kan inte komma på något tillfälle då man enbart spelar med tummen. Har du länk eller nåt? Förövrigt kallas det "strumming" när man "slår" strängarna istället för när man plocka dem, oavsett fingrar.
Citera
2010-03-03, 23:52
Medlem
Ska lära mig spela gitarr...

Akustisk gitarr införskaffad.

Förkunskaper:
Kan ta ett G-ackord och kan i teorin ta ett C-ackord.

Relevanta handikapp:
Omusikalisk, ganska "klumpig" med händerna

Gick in på adlibris.se och sökte på "gitarr" - satan vad många träffar.

Kan någon rekommendera en bra nybörjar-nybörjar-nybörjar bok/DVD om hur spelar gitarr??
Citera
2010-03-04, 00:16
Medlem
chillarmests avatar
Guitar pro 5 och någon random "how to play guitar" från thepiratebay funkade för mig

Sen så finns det redan ganska många sådana här trådar, så sök istället!
Citera
2010-03-04, 00:25
Medlem
RealMadrid852s avatar
Jag har inga bra tips på böcker eller liknande men det bästa tipset jag kan ge dig är iaf att lära dig "grundackorden" dvs A, C, D, E, G, Am, Dm Em
Här ser du hur dem ser ut: http://www.ullberg.com/gitarrkurs/gitarrackord-fler.shtml

Spela dem ackorden tills dem sitter någorlund. Sen kan du spela lite enkla ackordöljder t.ex. G-D-C.
Sen kan du börja spela lite lättare låtar som innehåller de här grundackorden. Efter det borde det flyta på rätt bra.
Citera
2010-03-04, 01:11
Medlem
plej skivorna. Finns för alla nivåer med kompetenta och pedagogiska lärare. Man lär sig låtar, ackord och skalor. Man får spela med etc, finns att köpa i alla musikaffärer
Citera
2010-03-04, 01:16
Medlem
pumpanyckels avatar
Ja plej skivorna är bra faktiskt.

Annars är mitt tips att försöka alltid ha gitarren tillgänglig. Typ kollar du på tv, ha den bredvid dig så kan du spela i reklamen, sitter du och läser tidningen, plinka lite i bakrunden osv osv. Det var så jag blev bra snabbt iaf.

hej då
Citera
2010-03-04, 06:39
Medlem
Funderar på att köpa denna: http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb-l400cs_gitarre.htm
och undrar då.. det enda som kommer är gitarren? Ingen kabel? Antar inte.. då är min fråga vad en kabel mellan förstärkare och gitarr kostar ca? Och måste det vara en speciell kabel? Nybörjare..
Citera
2010-03-04, 21:14
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpanyckel
Ja plej skivorna är bra faktiskt.

Annars är mitt tips att försöka alltid ha gitarren tillgänglig. Typ kollar du på tv, ha den bredvid dig så kan du spela i reklamen, sitter du och läser tidningen, plinka lite i bakrunden osv osv. Det var så jag blev bra snabbt iaf.

hej då
Bra tips!
Det var i stort sett så jag lärde mig att spela elbas (som jag tyvärr ha sålt. Suget är tillbaks och starkare än någonsin ).
Satt och försökte spela med i alla möjliga ljud runt omkring. Du lär dig skillnaden på strängarna, toner, vilka band som är schyssta att kombinera, osv.
Citera
2010-03-05, 04:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Jag kan inte komma på något tillfälle då man enbart spelar med tummen. Har du länk eller nåt? Förövrigt kallas det "strumming" när man "slår" strängarna istället för när man plocka dem, oavsett fingrar.
http://www.youtube.com/watch?v=pfiyEsMOSu0 Ser fantastiskt fånigt ut
Citera
2010-03-05, 13:35
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0w
Funderar på att köpa denna: http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb-l400cs_gitarre.htm
och undrar då.. det enda som kommer är gitarren? Ingen kabel? Antar inte.. då är min fråga vad en kabel mellan förstärkare och gitarr kostar ca? Och måste det vara en speciell kabel? Nybörjare..
Vanlig kabel funkar bra. Typ 100-200 spänn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in