2010-07-28, 00:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Jag känner mig som en nybörjare på nytt, då jag snart ska spela med andra musiker, kors i taket. Men är det möjligt att med en rörkombo 40-60W jamma och eventuellt göra mindre gig?
Beror på flera saker om det funkar eller inte.
Hur stor är lokalen?
Hur stort högtalarelement är det i stärkaren? 10" eller 12"
Vad är det för slags musik? Är den högljudd eller lågmäld?
Vad är det för andra instrument? Om det är flera gitarrer och syntar etc, så är det lätt att drunkna.
Det är oftast trummorna som sätter lägsta ljudnivån. Är det hårda slammriga trummor är det lättare att det överröstar
Beror mycket på vad det är för stärkare du har. Tex en 50w Marshall med två 10" klarar det lätt.
Citera
2010-07-28, 00:53
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Beror på flera saker om det funkar eller inte.
Hur stor är lokalen?
Hur stort högtalarelement är det i stärkaren? 10" eller 12"
Vad är det för slags musik? Är den högljudd eller lågmäld?
Vad är det för andra instrument? Om det är flera gitarrer och syntar etc, så är det lätt att drunkna.
Det är oftast trummorna som sätter lägsta ljudnivån. Är det hårda slammriga trummor är det lättare att det överröstar
Beror mycket på vad det är för stärkare du har. Tex en 50w Marshall med två 10" klarar det lätt.

Jag har ingen aning, ännu. Men jag tror inte det är någon exceptionellt stor lokal.
En tolvtum.

Både och, men vi säger högljudd.
Trummor, bas, keyboard/sampling.

Jag har inte förstärkaren ännu, men jag är sugen på http://www.musicstore.de/en_EN/SEK/Guitars/Tube-combo-amps/Fender-Hot-Rod-Deluxe-112-40-Watt-All-Tube-Combo-1x12-Speaker/art-GIT0000092-000

Just nu har jag för tillfället en digital skräplåda på 120W. Jag har ingen lust att spela med den på högre volymer.
Senast redigerad av SarangHae 2010-07-28 kl. 00:56.
Citera
2010-07-28, 01:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Jag har ingen aning, ännu. Men jag tror inte det är någon exceptionellt stor lokal.
En tolvtum.

Både och, men vi säger högljudd.
Trummor, bas, keyboard/sampling.

Jag har inte förstärkaren ännu, men jag är sugen på http://www.musicstore.de/en_EN/SEK/Guitars/Tube-combo-amps/Fender-Hot-Rod-Deluxe-112-40-Watt-All-Tube-Combo-1x12-Speaker/art-GIT0000092-000

Just nu har jag för tillfället en digital skräplåda på 120W. Jag har ingen lust att spela med den på högre volymer.

Har en sån där. De låter förjävla mycket om man vill. Har aldrig spelat över 3,5 - 4 på rep med ett hyfsat stort band (8 pers) och hård musik.

Blir lokalen för stor så får du micka helt enkelt. Men det är en bra jävla rörstärkare till ett bra jävla pris!
Citera
2010-07-28, 01:05
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Har en sån där. De låter förjävla mycket om man vill. Har aldrig spelat över 3,5 - 4 på rep med ett hyfsat stort band (8 pers) och hård musik.

Blir lokalen för stor så får du micka helt enkelt. Men det är en bra jävla rörstärkare till ett bra jävla pris!

Jamen dåså. Fungerar den väl i inspelningssyfte också?
Citera
2010-07-28, 01:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Jamen dåså. Fungerar den väl i inspelningssyfte också?

Javisst, så länge du inte bor i en lägenhet och spelar in, för där låter den för mycket.

Och du, det är ingen fetingdist inbyggd i den så det blir till att bunkra upp med pedaler om du vill spela metal!
Citera
2010-07-28, 02:48
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Javisst, så länge du inte bor i en lägenhet och spelar in, för där låter den för mycket.

Och du, det är ingen fetingdist inbyggd i den så det blir till att bunkra upp med pedaler om du vill spela metal!

Nja, metal och tung dist känns inte viktigt. Däremot en underbar clean krävs. Hmm..funderade ett tag. Namnet "Hotrod" osar vintage och blues aktigt twang-twang á la telecaster. Till skillnad från resten av musikvärlden så avskyr jag detta ljud. Präglas denna stärkare av detta?
Senast redigerad av SarangHae 2010-07-28 kl. 02:53.
Citera
2010-07-28, 10:04
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Nja, metal och tung dist känns inte viktigt. Däremot en underbar clean krävs. Hmm..funderade ett tag. Namnet "Hotrod" osar vintage och blues aktigt twang-twang á la telecaster. Till skillnad från resten av musikvärlden så avskyr jag detta ljud. Präglas denna stärkare av detta?

Den har inte det renaste cleana ljudet, nej. Den är ganska aggressiv på det sättet.
Citera
2010-07-28, 10:44
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Den har inte det renaste cleana ljudet, nej. Den är ganska aggressiv på det sättet.
Typiskt
Citera
2010-07-28, 14:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Typiskt
VOX är ju bra på rent ljud. Kan inte en vanlig klassisk VC30 funka?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vox_AC30
Citera
2010-07-28, 14:25
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
VOX är ju bra på rent ljud. Kan inte en vanlig klassisk VC30 funka?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vox_AC30
30W, Lite väl svagt, eller?
Citera
2010-07-28, 14:29
Medlem
526s avatar
Citat:
30W, Lite väl svagt, eller?
Det är ett grymt blås i de där.
Citera
2010-07-28, 14:34
Medlem
526s avatar
Dubbelpost
Senast redigerad av 526 2010-07-28 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in