2009-12-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Pich harmonics är när du slår an tummen på strängen precis när plektrumet har lämnat den, för att få till en överton.
Den andra typen utav överton (flageolett, harmonic, whatever) du nämner är en "natural harmonic" (flageolett helt enkelt). Du kan spela dem fem, sju, tolv, nitton och tjugofyra band över tonen du spelar, dock lättast tolv över (störst vibrationer i strängen/man delar vibrationen i enbart två delar).

Så pinch harmonics= rak(e)ing? Görs alltid med plektrum + tumme och inte med tumme + pekfinger?

Är inte natural harmonics endast de "öppna" flageoletterna? Dvs. då man inte trycker ner vänsterhandens finger/rar helt utan istället bara nuddar strängarna så nära bandstaven som möjligt och sedan skiter i det där med nedtryckt vänsterhand + högerhanden tolv band ifrån?
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-12-17 kl. 02:25.
Citera
2009-12-17, 02:22
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Så pinch harmonics= rak(e)ing? Görs alltid med plektrum + tumme och inte med tumme + pekfinger?

Är inte natural harmonics endast de "öppna" flageoletterna? Dvs. då man inte trycker ner vänsterhandens finger/rar helt utan iställett bara nuddar strängarna så nära bandstaven som möjligt och sedan skiter i det där med nedtryckt vänsterhand + högerhanden tolv band ifrån?

Raking har jag alltid pratat om dom när du dämpar strängar, för plektrumet över alla och träffar en odämpad not, t.ex. i ett solo. Lyssna på Gary Moore så förstår du vad jag menar, han gillar det.

Ang. flageoletterna så är jag lite osäker... Då jag alltid snackar musik på engelska iprincip (amerikanska vänner...) och det kallas olika av olika folk så kan jag tänka helt fel. Hoppas att Noetlovskij kan komma och hjälpa oss lite
Citera
2009-12-17, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Raking har jag alltid pratat om dom när du dämpar strängar, för plektrumet över alla och träffar en odämpad not, t.ex. i ett solo. Lyssna på Gary Moore så förstår du vad jag menar, han gillar det.

Ang. flageoletterna så är jag lite osäker... Då jag alltid snackar musik på engelska iprincip (amerikanska vänner...) och det kallas olika av olika folk så kan jag tänka helt fel. Hoppas att Noetlovskij kan komma och hjälpa oss lite

Tack, då hajar jag nog vad raking är. Används väl också rätt mycket i jazz, metal och av BB. King?

Men vad kallas det Robbie Robertson, Rory Gallagher och Clapton (i Bell Bottom Blues-solot) sysslar med då? Det var egentligen den finessen jag alltid tagit för raking, vilket bevisligen var fel.

Jo, Noetlovskijs syn på saken uppskattas alltid.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2009-12-17 kl. 02:41.
Citera
2009-12-17, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Tack, då hajar jag nog vad raking är. Används väl också rätt mycket i jazz, metal och av BB. King?

Men vad kallas det Robbie Robertson, Rory Gallagher och Clapton (i Bell Bottom Blues-solot) sysslar med då? Det var egentligen den finessen jag alltid tagit för raking, vilket bevisligen var fel.

Jo, Noetlovskijs syn på saken uppskattas alltid.

Edit: Det måste ju vara pinch harmonics i så fall.
Citera
2009-12-18, 22:28
Medlem
Krackshots avatar
Bumpar fanimig den här tråden så att någon kan översätta alla dessa flageolett-termer.
Citera
2009-12-19, 12:24
Medlem
Det här är ju en djungel, men vi kan se om vi kan reda ut lite...

Pinch harmonics - skulle jag på svenska kalla för klämflageoletter, vilket är de man får genom att använde plektrum och tumme. Jag antar att ni alla är bekanta med tekniken?

Natural harmonics - jo, som nedan nämnt skulle detta vara öppna flageoletter, åtminstone vore det mest logiskt!

Tap harmonics - Hur detta skulle översättas till svenska vetefan men det är naturligtvis när man utnyttjar tekniken tapping (som namnet förtäljer) för att få fram en flageolett! Exempelvis genom att hålla pekfingret på 3e bandet på låga E-strängen (vilket blir ett G) och sedan tappa 12 band och således få fram en flageolett.

Finns det några fler att gå igenom? Helvete vad jag är disträ, såhär på morgonkvisten.

*reserverar mig för eventuella fel*
Citera
2009-12-19, 16:31
Medlem
Plinkaplonkas avatar
Elgitarrköp?

Nu är det så att jag är väldigt sugen på att införskaffa mig en elgitarr. Har spelat akustisk i ett par månader nu men skulle vilja testa på lite elgura. Det är inga värstinggrejer jag letar efter, utan Gitarr+förstärkare på någonstans runt 1500-2000, dels för att det är första elgitarren, så vet ej hur jag kommer tycka att det är jämfört med akustisk, och har dessutom inte råd med någon dyrare. Har tittat runt lite på thomann.de , men det är lite svårt för mig som aldrig handskats med förstärkare osv. Så min fråga till er är nu, vad rekomenderar ni? Går det att få tag på något "vettigt" i den prisklassen eller borde jag vände mig till begagnat direkt? Länka gärna/pm:a mig några fina gitarrer om ni vet några som ni tror kan passa. Obs, kommer inte att spela metal eller liknande^^
Senast redigerad av Plinkaplonka 2009-12-19 kl. 16:32. Anledning: Fixa rubrik
Citera
2009-12-24, 00:01
Medlem
heeenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pH1xXx3r
lustigt du nämner den...äger den själv. bra gitarr, och lättspelad i o m att stränghöjden (till halsen) är låg. om du däremot vet med dig att du har ett hårt anslag till strängarna när du spelar, ska du kanske fundera på en annan modell då de kan bli en del "rassel" ljud. å andra sidan är det inget man lär märka när man krämar på förstärkarn duktigt.

och vad användare ett-noll replikerade med antar jag inte var så seriöst. hoppas du förstod jag menade att du ska lära dig spela rent utan dist innan du distar. inget fel att dista, men de blir i långa loppet för jävligt om du inte lärt dig ta rena toner från grunden.

om du ska utöka gitarrgarderoben framöver kan jag rekommendera washburns akustiska d46sce. riktigt bra ljud för pengarna.

lycka till!
Angående det här med stränghöjden till halsen, kan man ändra höjden på den?
Citera
2009-12-24, 00:29
Medlem
GeneralGibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heeenke
Angående det här med stränghöjden till halsen, kan man ändra höjden på den?

Ja det kan man. Har dock inte provat på att göra det själv än. Här kan du läsa lite om ämnet: http://www.99.se/straenginstrument/111127-intonering-halsjustering.html
Citera
2009-12-30, 20:04
Medlem
Någon som har ett bra tips på hur man spelar detta ackord? Både stum och plock känns för tillfället omöjligt då ljudet på sista femman alltid blir dämpat.
Det går bättre om man "barrar" med ringfingret, men lillfingret känns bäst, även om det är svårare. Hur fan ska man göra?

-----------
---5-------
---5-------
---5-------
---3-------
-----------
Citera
2009-12-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magic7
Någon som har ett bra tips på hur man spelar detta ackord? Både stum och plock känns för tillfället omöjligt då ljudet på sista femman alltid blir dämpat.
Det går bättre om man "barrar" med ringfingret, men lillfingret känns bäst, även om det är svårare. Hur fan ska man göra?

-----------
---5-------
---5-------
---5-------
---3-------
-----------

Jag tar ett finger per sträng. Pekfingret på A-strängen, långfingret på D-strängen, ringfingret på G-strängen och lillfingret på b-strängen. Om du är nybörjare kan det vara svårt att sträcka ut pek- och långfingret.
Citera
2009-12-31, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laichzeit
Jag tar ett finger per sträng. Pekfingret på A-strängen, långfingret på D-strängen, ringfingret på G-strängen och lillfingret på b-strängen. Om du är nybörjare kan det vara svårt att sträcka ut pek- och långfingret.

Är det "rätt" sätt att lära sig den typen av ackord? Tänkte mest om man gynnas i längden av att lära sig barra ordentligt på en gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in