2010-01-30, 21:36
Medlem
chainhearts avatar
Har länge funderat på att ta upp gitarrspelandet igen efter flera års uppehåll. Ikväll fick jag syn på min gamla akustiska gitarr och i brist på något annat att göra för tillfället så bestämde jag mig för att börja plinga lite igen. Den är dock ostämd utav helvete, och jag vet inte riktigt hur man stämmer en gitarr. Finns det möjligtvis någon hemsida eller program som hjälper en att stämma gitarren så att den låter hyfsat bra i alla fall?

Tips på hemsidor med tabs för nybörjare skulle även uppskattas.
Citera
2010-01-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainheart
Har länge funderat på att ta upp gitarrspelandet igen efter flera års uppehåll. Ikväll fick jag syn på min gamla akustiska gitarr och i brist på något annat att göra för tillfället så bestämde jag mig för att börja plinga lite igen. Den är dock ostämd utav helvete, och jag vet inte riktigt hur man stämmer en gitarr. Finns det möjligtvis någon hemsida eller program som hjälper en att stämma gitarren så att den låter hyfsat bra i alla fall?

www.gitarrkurser.net har en bra nybörjargrund tycker jag. Har även en hjälp för när du skall stämma gitarren osv. Happy playing!
Citera
2010-01-30, 21:55
Medlem
chainhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mweiner
www.gitarrkurser.net har en bra nybörjargrund tycker jag. Har även en hjälp för när du skall stämma gitarren osv. Happy playing!

Tack.
Citera
2010-01-31, 01:49
Medlem
Citat:

Om du har en mikrofon i datorn är AP Tuner ett program för dig om du inte orkar stämma gitarren by ear.
Citera
2010-01-31, 20:38
Medlem
GaletAnonyms avatar
Började spela gitarr för ungefär ett halvår sedan och har ett par frågor rörande själva gitarren.

1. Min gitarr(stratocaster) har en greppbräda av "rosewood", behöver man regelbundet behandla det med olja(olika källor har givit olika svar)?

2. Om jag köper nya single coil mikrofoner, ska då mikrofonen i mitten vara "reverse wound"? Om ja, varför?

Hoppas någon kunnig sitter inne med svaren, tack
Citera
2010-01-31, 20:59
Medlem
chainhearts avatar
Har ännu ett par frågor.

Skiljer det mycket bland akustiska gitarrer emellan i form av ljud och kvalitén i allmänhet? Tycker priserna varierar så pass mycket. Varför är det så? Har det till större del bara med märket att göra? Vad är ett lämpligt pris att lägga ut på en akustisk gitarr tycker ni? Tänkte fixa mig en ny gitarr nu, den jag hade tidigare är en sån där mindre modell som jag använde när jag var 11-14 år ungefär.
Senast redigerad av chainheart 2010-01-31 kl. 21:03.
Citera
2010-01-31, 21:09
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mup321
Tjena

Jag har nyligen bytt strängar på min helt ordinära akustiska stålsträngade gitarr (Fender, vet inte exakt modell, väldigt basic). Sedan jag har gjort detta har två saker hänt:

1. Strängarna låter numera väldigt metalliska, inte så "varma" och behagliga som de gamla gjorde. Har hört att det här inte är konstigt, utan att de bara låter lite annorlunda i början.

2. Ett konstigt resonansfenom har uppstått. Om jag t.ex. spelar på B-strängen, börjar även lägsta E strängen att vibrera. Har märkt att detta mest handlar om att bas-strängarna börjar låta när jag spelar på B och e, och det ger ett tjutande ljud i bakgrunden (de kompletterar inte varandras vibrationer på ett tilltalande vis dvs.). Om det ens fanns där innan jag bytte, så var det i alla fall inte såhär tydligt.

All hjälp uppskattas!

1. Strängarna låter alltid metalliska i början, de kommer bli bättre när du använt dem ett tag.

2. Det är tydligare nu för att du bytt till färska strängar, det är bara bra att det hörs, då får du möjlighet att lära dig dämpa de oanvända strängarna medan du spelar.
Citera
2010-01-31, 21:44
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Har ännu ett par frågor.

Skiljer det mycket bland akustiska gitarrer emellan i form av ljud och kvalitén i allmänhet? Tycker priserna varierar så pass mycket. Varför är det så? Har det till större del bara med märket att göra? Vad är ett lämpligt pris att lägga ut på en akustisk gitarr tycker ni? Tänkte fixa mig en ny gitarr nu, den jag hade tidigare är en sån där mindre modell som jag använde när jag var 11-14 år ungefär.
Först och främst, med akustiska menar man alltid stålsträngade så jag kommer anta att det är det du menar (säg till annars). Att jämföra stålsträngat med nylon är som att jämföra med elgitarr. Nu har jag inte sagt att du har gjort det MEN hursomhelst.

Ljudmässigt får man den största skillnaden av locket (träskivan på gitarrkroppen med ljudhålet i). På billiga gitarrer < 2500 kr så är det oftast laminerat, typ plywood. När man kommer upp mot 2500:- så blir locken istället solida. De är gjorda från ett och samma stycke trä. Skillnaden i ljud brukar vara så stor att tom en ickemusiker tycker den ena låter mycket finare än den andra. När gitarrerna blir ännu dyrare, > 6-7000 spänn så brukar botten också bli solid. På vissa gitarrer är tom sidopanelen gjord på ett stycke trä. Ljudmässigt blir det inte sån jättestor skillnad på dessa värstinggitarrer, men vill man ha det bästa så... Sen finns det självklart tusen andra faktorer: tillverkare, årgång, träslag, utsmyckning, you name it va.

Jag vet inte vad du hade för modell tidigare, men jag antar att du "kan" spela gitarr? Då är det kanske lite onödigt att köpa nybörjarprylar. Tror du kan hitta något smaskigt för 3000!
Senast redigerad av wzbz 2010-01-31 kl. 21:47.
Citera
2010-01-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Tjenare,

Jag har spelat gitarr ett tag nu och har börjat bemästra många ackord. Dock är jag fortfarande väldigt dålig på fingerspel. Någon som kan tipsa om lätta och sköna låtar som är bra att börja med när man ska lära sig fingerspel?

Finns det några bra övningar?

Tack på förhand.

Lagrima: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/f/francisco_tarrega/lagrima_tab.htm
Romance: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/john_williams/romance_tab.htm
Cavatina: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/john_williams/cavatina_tab.htm

Dessa tycker jag är roliga att spela, Lagrima och Romance är relativt lätta men Cavatina kan vara lite knepig, speciellt andra delen.
Citera
2010-02-02, 01:08
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Tjena, har en line 6 spider IV 15wattsstärkare, och en epiphone explorer som fungerar utmärkt tycker jag. Nu är det så att jag vill ha lite fetare och andra ljud än de jag lyckas få fram med hjälp av rattarna och förinställningarna... typ sena Exodus-soundet? Hur går jag till väga? Finns det några knep å knåp för att få stärkar'n att låta lite annorlunda så att säga, eller är det effektpedal/multipedal eller vad fan dom heter som gäller? Isånafall, vad bör jag satsa på om jag inte vet exakt vad jag vill ha för sound? Tackar för svar
Citera
2010-02-02, 16:18
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Tjena, har en line 6 spider IV 15wattsstärkare, och en epiphone explorer som fungerar utmärkt tycker jag. Nu är det så att jag vill ha lite fetare och andra ljud än de jag lyckas få fram med hjälp av rattarna och förinställningarna... typ sena Exodus-soundet? Hur går jag till väga? Finns det några knep å knåp för att få stärkar'n att låta lite annorlunda så att säga, eller är det effektpedal/multipedal eller vad fan dom heter som gäller? Isånafall, vad bör jag satsa på om jag inte vet exakt vad jag vill ha för sound? Tackar för svar

Spiderstärkarna är inte direkt kända för bra ljud, men en bra distpedal kan göra mycket.
Citera
2010-02-22, 20:52
Medlem
Tänkte köpa min första gitarr någonsin denna helg. Har ingen erfarenhet alls. Jag har läst lite om skillnaden mellan stål och nylon strängad och om jag förstått det rätt är stålsträngs gitarrer bättre för rock / ballader, så jag tänkte ta och köpa en stål strängad. (Om ni tycker jag gör fel val var snäll och säg till). Jag är vänsterhänt.

Grejen är det att jag inte riktigt vet vart jag ska köpa en. Jag har kollat runt lite på nätet och hittat denna:
http://www.thomann.de/it/harley_benton_hbd120cebk_lh.htm

Det är en för vänsterhänta och jag undrar om det är så stor skillnad på att lära sig spela om det är höger eller vänster. Jag undrar också om det finns billigare alternativ i Stockholm.Eftersom jag är nybörjare vill jag att den ska kosta runt 1000 kr ju billigare desto bättre eftersom jag inte vet hur länge intresset kommer hålla, men jag vill inte ha dåliga gitarrer heller.
All sorts hjälp uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in