Citat:
Ursprungligen postat av chainheart
Har ännu ett par frågor.
Skiljer det mycket bland akustiska gitarrer emellan i form av ljud och kvalitén i allmänhet? Tycker priserna varierar så pass mycket. Varför är det så? Har det till större del bara med märket att göra? Vad är ett lämpligt pris att lägga ut på en akustisk gitarr tycker ni? Tänkte fixa mig en ny gitarr nu, den jag hade tidigare är en sån där mindre modell som jag använde när jag var 11-14 år ungefär.
Först och främst, med akustiska menar man alltid stålsträngade så jag kommer anta att det är det du menar (säg till annars). Att jämföra stålsträngat med nylon är som att jämföra med elgitarr. Nu har jag inte sagt att du har gjort det MEN hursomhelst.
Ljudmässigt får man den största skillnaden av locket (träskivan på gitarrkroppen med ljudhålet i). På billiga gitarrer < 2500 kr så är det oftast laminerat, typ plywood. När man kommer upp mot 2500:- så blir locken istället solida. De är gjorda från ett och samma stycke trä. Skillnaden i ljud brukar vara så stor att tom en ickemusiker tycker den ena låter mycket finare än den andra. När gitarrerna blir ännu dyrare, > 6-7000 spänn så brukar botten också bli solid. På vissa gitarrer är tom sidopanelen gjord på ett stycke trä. Ljudmässigt blir det inte sån jättestor skillnad på dessa värstinggitarrer, men vill man ha det bästa så... Sen finns det självklart tusen andra faktorer: tillverkare, årgång, träslag, utsmyckning, you name it va.
Jag vet inte vad du hade för modell tidigare, men jag antar att du "kan" spela gitarr? Då är det kanske lite onödigt att köpa nybörjarprylar. Tror du kan hitta något smaskigt för 3000!