2011-06-27, 15:07
Medlem
Barnflods avatar
Till er som precis börjat spela/befinner er på nybörjarnivå: Jag inleder gärna ett sorts samarbete med någon, till exempel att man tipsar varandra om övningar och låtar att spela osv. Det behöver inte vara något jättestort - huvudsaken vi kan trigga varandra att bli bättre. Utbytet kan ske via MSN eller här på Flashback. Nån som är på? PM:a i så fall. Jag spelar både akustisk och elgitarr men kan bara några få ackord och riff i nuläget.
Citera
2011-06-27, 15:55
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Att bygga själv är väldigt känsligt. Det är en mängd med faktorer som måste stämma överens. Tror som föregående talare, satsa på nån billig LP-kopia. Kolla in Epiphone kanske? (de gamla är bättre än de nya, kolla blocket de går för växelpengar i många fall )

jodu, epiphone paket finns det gott om. men hört dom är skit.
Det är en polare som ska bygga ihop den, han har gjort det förr men det var ett tag sen och han måste kolla upp kartan igen hur man löder ihop sa han hehehe.

Men jag kan ju kolla upp på tipsen ni ger mig, har ni kanske en länk ni vill ge?
Citera
2011-06-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Tjena

Jag har spelat på en stålsträngad gura nu i två år, jag är 22 år gammal så de är aldrig försent att börja. Jag känner att jag har kommit i den sitsen att jag inte lär mig något mer på min gura och hittar inte några nya sounds längre och vill gå över till el.

Men de är så att jag vill ha den här http://www.thomann.de/se/gibson_les_paul_custom_57voseb_3pu.htm och den kostar rätt kraftigt, men jag har tänkt att låta en vän till mig bygga guran. Att praktiskt taget nästan göra en replica på den. Men jag ska ha mitt namn signerad på halsen och hans namn på nacken. Men frågan till mig är att, borde jag egentligen bygga ihop en egen eller ska jag köpa ett färdigt packet eller plocka ur delar?
Själv hade jag letat upp en MIJ (Made in Japan) kopia istället.
Burny, Greco, Edwards etc gör alla bra gitarrer till väldigt överkomliga priser.

Gav själv 5k för min Edwards LP. Och den är likvärdig, om inte bättre, min polares ESP för 15k kom vi fram till efter diverse blind- och inspelningstester. Har dock bytt ut mickar och all elektronik.
Men den är fortfarande avsevärt mycket billigare.
Citera
2011-07-09, 12:31
Medlem
pirates avatar
Ni som har spelar med en gitarr som har floyd rose (eller liknande) skulle ni tipsa en som aldrig spelat på en sån att köpa en sådan gitarr eller börja med en el-gitarr utan tremolo??
Citera
2011-07-09, 14:51
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Ni som har spelar med en gitarr som har floyd rose (eller liknande) skulle ni tipsa en som aldrig spelat på en sån att köpa en sådan gitarr eller börja med en el-gitarr utan tremolo??

Tja, då man föreslår något till en absolut nybörjare förväntas det att produkten är såpass enkel att nybörjaren inte ska behöva bry sig om det tekniska för att istället fokusera till 100% på gitarrspel. Men om du frågar mig, floyd rose och dess implikationer lär man sig, väldigt fort. Om inte så kan du få allt förklarat på 10 minuter via Youtube. Nybörjaren borde istället ställa en annan fråga, till sig själv: kommer jag att använda tremolo?
Citera
2011-07-09, 15:10
Medlem
AntiLeaders avatar
Halloj!
Tänkte köpa en Epiphone Red dot 335
( http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=25759&artno=192550 )
Det är ju en gibson kopia för väldigt bra pris ( ? )

Är Epiphone's 335a en bra o prisvärd kopia?

Kan man spela musik som är lite åt progghållet med 335an? ( den är väl egentligen gjord för blues, men jag har ju sett Dregen från Backyard babies lira rock på den så det ska la funka? )

Hur funkar halvakustiska gitarrer unplugged? Låter det då tråkigt som en elgitarr eller e det lite klang i ljudet?

Tacksam för svar!
MvH
Citera
2011-07-09, 19:13
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Tja, då man föreslår något till en absolut nybörjare förväntas det att produkten är såpass enkel att nybörjaren inte ska behöva bry sig om det tekniska för att istället fokusera till 100% på gitarrspel. Men om du frågar mig, floyd rose och dess implikationer lär man sig, väldigt fort. Om inte så kan du få allt förklarat på 10 minuter via Youtube. Nybörjaren borde istället ställa en annan fråga, till sig själv: kommer jag att använda tremolo?

Japp, tack för svar.
Jag vill gärna tro att jag kommer att använda tremolo, då min musikstil och smak där gitarristerna spelar använder sig av tremolo.

Jag står inför valet mellan dessa två gitarr, och hade uppskattat lite feedback på dem.

Gitarr 1:
Ibanez S420-wk
http://www.thomann.de/se/ibanez_s420wk.htm

Gitarr 2:
Ibanez RGA42-BK
http://www.thomann.de/se/ibanez_rga42_bk_new.htm

Har ni råd eller tips på andra guror som skulle passa så skriv gärna.
Citera
2011-07-20, 19:44
Medlem
PreaCs avatar
Hej!

Har en elgitarr som börjar låta lite skrikigt. Lät inte så i början. När jag drar ett powerackord så är det inte alls som vanligt, låter alldeles för mesigt. Är helt stämd vad jag tror, har låtit andra lyssnat också och de tycker samma sak.

Varför är det så? Har spelat i några år så jag tror inte att det är tekniken det är fel på, gitarren är rätt budget, gick bara på ett par tusenlappar (6-7) på Jam i stockholm.

Ska jag prova byta strängar? Låter likadant med olika förstärkare och utan.
Citera
2011-07-21, 21:58
Medlem
Vad betyder 0h3???

Precis köpt en gitarr och försöker lära mig lite. Jag har en fråga vad betyder 0h3 i det här sidan i noterna??? http://tabs.ultimate-guitar.com/s/seasick_steve/burnin_up_tab.htm

... Jag testade mig fram och tog redan på vad 0h3 är nu undrar jag va 2/4 betyder???? Någon som vet?
Senast redigerad av emailkia 2011-07-21 kl. 22:07.
Citera
2011-07-21, 22:19
Medlem
Nonchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emailkia
Precis köpt en gitarr och försöker lära mig lite. Jag har en fråga vad betyder 0h3 i det här sidan i noterna??? http://tabs.ultimate-guitar.com/s/seasick_steve/burnin_up_tab.htm

... Jag testade mig fram och tog redan på vad 0h3 är nu undrar jag va 2/4 betyder???? Någon som vet?

2/4 = du slidar (läs: drar fingret) från andra bandet till fjärde bandet.
Citera
2011-07-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonchi

Tack tack Nonchi
Citera
2011-07-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonchi

Okay, det står 2/4 -- 4/2

betyder det att jag ska slå 2 och dra till 4 och sedan slå 4 och dra till 2?
eller ska jag slå 2 och dra till 4 och dra tillbaka tillbaka till 2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in