Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Lite trist hur Napoli-sagan har kommit att utvecklats. När jag kikar tillbaka bland mina dokument och tittar på var jag placerade Napoli inför säsongen, så hittar jag ändå dem på en 6:eplats.. Lite lustigt nog.. Men sett till övriga konkurrerande lag, som man kan räkna in i samma grupp som Napoli (Genoa, Lazio, Udinese, Atalanta, Sampdoria) så är det ju inte bara Napoli som misslyckats. Samtidigt som vissa lag presterat, kanske lite utöver sina förmågor, och fortsätter att göra det. Jag är övertygad om att Reja hade kunnat vända det här, och ett tränarbyte mitt i en säsong bara för att man råkar sladda lite tycker jag känns lite tveksamt. Inte direkt att Donadoni kommer fixa nån CL-plats nu ändå, och vad är det egentligen han ska tillföra?
Nää, trist är det. Men jag hoppas ändå Napoli reparerar skadan, hade varit kul att se dem ute i Europa igen.
Ett ypperligt exempel är Marino som hängde löst efter elva omgångar i helvete, men han lyckades till slut få skutan på rätt köl igen. Generellt sett tror jag att det rör sig om andra faktorer än tränarna i dessa lägen. I slutändan är det trots allt spelarna som ska utföra jobbet. Men visst spelar träning, taktik och till vilken grad tränaren motiverar laget en viktig roll i ett framgångsrikt lag. Dock, tror jag inte att Reja är problemet i Napolis fall utan det är snarare bristen på kvalitet.
Om jag ska dela in deras trupp i några kategorier, där spelarnas "vanliga form" bedöms, så skulle det se ut som följer:
5 tillhör toppen i ligan, 3 kan ses som "up and coming"/etablerade och 1 är en medioker spelare:
5
Ezequiel Lavezzi
Marek Hamsik
4
Manuele Blasi
Mariano Bogliacino
Walter Gargano
Christian Maggio
3
Marcelo Zalayeta
Paolo Cannavaro
Nicolas Navarro
Fabiano Santacroce
Gennaro Iezzo
Michele Pazienza
German Denis
Daniele Mannini
2
Salvatore Aronica (inte alls levt upp till kraven som Domizzis ersättare..)
Matteo Contini
Inacio Pia
Leandro Rinaudo
Kan hända att jag glömt någon i förbifarten och det här är självklart min högst personliga uppfattning. Backlinjen i Napoli tycker jag inte håller måttet, den känns stabbig, relativt osäker i positionerna och med fötterna. Offensivt sett är den dock helt okej. Nu har jag ändå varit relativt givmild med vissa spelare som hamnade på en fyra..