Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-13, 18:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Köpte ett gäng råa korvar idag, några nöt, några fläsk, knappt 2 cm i diameter. Hur tillagas de på bästa sätt och hur vet jag när de är klara?
Vissa kör sån här korv i 100-125grader i ugnen.
Jag brukar ta dom i stekpannan oftast, låg värme picka dom så de inte exploderar.

Vilken typ av korv köpte du, ursprung?
Fick smaka på ett par Greklandsinköpta fläskkorvar(råa också), dessa grillade vi.
Var så in i helvete goda.
Citera
2015-01-14, 16:11
Medlem
Emerains avatar
Är det någon som besitter ett recept på bouillabaisse utan saffran? Jag vet att det är en nyckelingrediens, men av luftburna skäl så är det saffransförbud i köket.

Eller ens en tanke på vad jag ska göra? Bara ersätta saffranen med gurkmeja?
Citera
2015-01-14, 17:08
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Är det någon som besitter ett recept på bouillabaisse utan saffran? Jag vet att det är en nyckelingrediens, men av luftburna skäl så är det saffransförbud i köket.

Eller ens en tanke på vad jag ska göra? Bara ersätta saffranen med gurkmeja?

Följ ditt tilltänkta recept men uteslut bara saffranet. Saffran tycker jag inte ger sådär jättemycket i smakväg iaf. Tycker inte att du ska gå i med gurkmeja som jag upplever som bitter i vissa sammanhang.

Kommer smaka hur bra som helst även utan saffranet.
Citera
2015-01-14, 17:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Följ ditt tilltänkta recept men uteslut bara saffranet. Saffran tycker jag inte ger sådär jättemycket i smakväg iaf. Tycker inte att du ska gå i med gurkmeja som jag upplever som bitter i vissa sammanhang.

Kommer smaka hur bra som helst även utan saffranet.
okej, jag tänkte mest gurkmeja för färgen. Men att bara skippa safran, det kan ju alltid testas.
Citera
2015-01-14, 17:15
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
okej, jag tänkte mest gurkmeja för färgen. Men att bara skippa safran, det kan ju alltid testas.

Färg är sekundärt mot smak. Skippa gurkmeja är mitt tips. Du kan ju bygga serveringen bredvid med lite rostat vitlöksbröd och en trevlig sallad för att bryta lite färger.
Citera
2015-01-14, 19:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man kan ta en mindre mängd gurkmeja och gul karamellfärg, om man nu ute efter färgen.
Om man plockar upp gurkmeja i större mängd, så kommer den ta över med sin smak.
Och här tror jag inte det är passande i denna rätt.

Kanske du kan blanda ihop saffran och vatten på annan plats.
Om det nu är "dammet" av saffran som är problemet.
Citera
2015-01-17, 08:36
Medlem
Jag har stekt en bit kycklingfilé till lunchen. Bör jag lägga in den i kylen om jag ändå ska åka till jobbet om ~2h och äta runt 11? Det känns onödigt att värma upp kylen om det inte behövs.
Senast redigerad av Waqput 2015-01-17 kl. 09:01.
Citera
2015-01-17, 09:51
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waqput
Jag har stekt en bit kycklingfilé till lunchen. Bör jag lägga in den i kylen om jag ändå ska åka till jobbet om ~2h och äta runt 11? Det känns onödigt att värma upp kylen om det inte behövs.

Jag hade inte lagt den i kylen, men jag är ingen mönsterperson enligt svenska hälsovårdsnämnder heller. :-)
Citera
2015-01-17, 09:53
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Lägg i en tät plastpåse och sedan i kallvatten en stund, sedan in i kylen så slipper du värma upp kylen.
Citera
2015-01-17, 11:31
Medlem
Isnatts avatar
Ah, fast en liten kycklingfilé värmer inte upp kylen. Skillnad om man laddar in en 4-litersgryta med nån köttfärssås eller liknande då kan den iaf få ånga av ordentligt ute innan man ställer in den och hellre portionera upp den i mindre burkar för att kyla snabbare.
På krogen har man 4 timmar på sig att kyla ner en råvara till 8 grader eller lägre. Man brukar ha speciella kylar som kyler maten snabbt, 'chill blaster'.
Citera
2015-01-17, 12:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Häng ut den genom fönstret. Vi har väl en stor j*la kyl utanför just nu.
Citera
2015-01-17, 12:18
Medlem
constants avatar
Tror många missar att vi har en enorm kyl utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in