Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-19, 21:23
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
I dessa svåra tider är det mycket som är "belagt" som inte är så belagt faktiskt. Men där kan vi tycka annorlunda och det är inte så mycket mer med det.

Tack för tipset om andra uppvärmningsmöjligeter men jag har inte alltid tillgång till dessa. Hemma har jag inte ens någon micro längre och värmer på spisen eller i ugnen.

Även i "dessa svåra tider" så är fakta fakta. Det handlar inte om tyckande.
Citera
2023-09-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Även i "dessa svåra tider" så är fakta fakta. Det handlar inte om tyckande.

Ok, ok. Vi tänker olika om det som jag varit inne på tidigare.

För de andra som läser tråden kvarstår min fråga:

Riskerar man något när man äter resterna kalla dagen efteråt istället för att mikra? Förutom att det på sätt och vis smakar sämre med kalla rester förstås (om man inte har möjlighet att värma på annat sätt)
Senast redigerad av Pu 2023-09-19 kl. 23:15.
Citera
2023-09-20, 02:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Ok, ok. Vi tänker olika om det som jag varit inne på tidigare.

För de andra som läser tråden kvarstår min fråga:

Riskerar man något när man äter resterna kalla dagen efteråt istället för att mikra? Förutom att det på sätt och vis smakar sämre med kalla rester förstås (om man inte har möjlighet att värma på annat sätt)

Så länge dom kylts ner direkt/snabbt och inte stått frame nån längre tid så ska det inte vara nån fara alls.
Citera
2023-09-20, 18:42
Medlem
Nihennas avatar
Tips på något gott och enkelt man kan göra med jalapeños? Skördat av dem från min chilibuske då vädret är för dåligt nu, men har noll inspiration

Kanske någon tacogratäng med det iblandat, men vad mer?
Citera
2023-09-20, 19:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tips på något gott och enkelt man kan göra med jalapeños? Skördat av dem från min chilibuske då vädret är för dåligt nu, men har noll inspiration

Kanske någon tacogratäng med det iblandat, men vad mer?
Lägga in dom, då det är väldigt gott, själv kört inläggning på jalapeno och hungraian waz.
Eller som styrka i någon gryta.

Jag hade fått en del röda jalapeños, dessa åkte ned i en currygryta och blev både gott och starkt.(Det var ovanligt bra fart i mina jalapenos i år.)

Pico de gallo är något som är riktigt gott med, det är en salsa.

Sen har du ostfyllda och bacon lindade jalapeños, de är goda de med.

Skulle säga över allt där du kan tänka dig starkt kan man använda jalapeños till.
Citera
2023-09-30, 18:41
Medlem
2n00b4Us avatar
Vad är egentligen skillnad på citronsås, citronjuice och citronsaft? Jag fattar att vissa märken kanske har citroner från koncentrerat och %-andel, men är det någon mer skillnad på vad de ska användas till?
Citera
2023-09-30, 22:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Vad är egentligen skillnad på citronsås, citronjuice och citronsaft? Jag fattar att vissa märken kanske har citroner från koncentrerat och %-andel, men är det någon mer skillnad på vad de ska användas till?

Citronsås = Sås smaksatt med citron
Citronjuice = Vätskan från pressad citron
Citronsaft = Saft med citronsmak (ie citron och socker eller sötningsmedel)
Citera
2023-10-04, 17:56
Medlem
Kan inte skala kukäggen. Vad är det för fel? Har följt alla tips på internet om att salta vattnet, spola kallt direkt efter kokning osv men alltid är det några ägg där skalen drar med hela jävla äggvitan så det bara är gulan kvar. Oerhört frustrerande.

Händer det alltid er också? Vad tror ni felet kan vara
Citera
2023-10-04, 17:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Kan inte skala kukäggen. Vad är det för fel? Har följt alla tips på internet om att salta vattnet, spola kallt direkt efter kokning osv men alltid är det några ägg där skalen drar med hela jävla äggvitan så det bara är gulan kvar. Oerhört frustrerande.

Händer det alltid er också? Vad tror ni felet kan vara

Ju färskare äggen är ju svårare är det att skala dom.
Citera
2023-10-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ju färskare äggen är ju svårare är det att skala dom.

Hittar inget datum på förpackningen. Man ska alltså köpa en förpackning veckan innan man tänker äta dom?
Citera
2023-10-04, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Hittar inget datum på förpackningen. Man ska alltså köpa en förpackning veckan innan man tänker äta dom?

Om man vill ha dom lättare att skala iaf.
Citera
2023-10-04, 18:21
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Vilket är det bästa vaniljpulvret? Alltså inte vanillin eller vad det heter, utan med äkta vanilj.

Har provat den där lilla promiskuösa glasburken "Bourbon vanilj" tyckte den va helt värdelös. Vad har restauranger för vaniljpulver? Det bästa jag provat var på en instution jag bodde på, då var det nån storköksvariant med äkta vanilj i typ en tvåkilos burk, aldrig hittat sen dess dock.

Tro fan jag hittade det bara för det:
https://www.martinservera.se/produkter/127803/vaniljsocker-aekta-1kg

Någon som vet nåt ännu bättre?

Jag kanske menar vaniljsocker och inte vaniljpulver förrästen.

Vart fan kan man köpa skiten då?! Måste man registrera sitt kök som enskilt bolag eller vad är det frågan om?
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2023-10-04 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in