Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-06-16, 00:11
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag tänker som du, har länge velat kliva över det där steget och börja baka bröd hemma men på något sätt känns det som att det är lite för jobbigt för att vara värt det. Man har ju jobb, barn och fritid att stå i också. Men det är ju en prioriteringsfråga och säkert en vanesak, man kanske kan köra en storsats med deg på en söndag, lägga in i kyl eller frys och sen plocka fram på kvällen för att göra iordning till dagen efter eller nåt sånt

Här är en bra bild angående margarintillverkningen iaf: http://i53.tinypic.com/35ixifb.jpg
Jag kan rekommendera bannock som ett snabbt frukostbröd. Bara att blanda mjöl, mjölk, smör, salt och bakpulver till en kletig deg och trycka ut till en ca 2 cm tjock kaka i en het stekpanna och steka ca 5 minuter per sida.
Citera
2011-06-16, 01:11
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Hur diskar man en sil utan diskmaskin? Omöjligt att få den helt ren ju.
Koka den med diskmedel i en kastrull
Citera
2011-06-16, 07:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vuXen-poJke
Ska göra kyckling-fajitas i helgen och vill som omväxling ha någon slags "klet" i.

Inte salsa då jag tycker de passar mer till tacos eller biff.

Guacamolen ogillas av resten av hushållet. Vad mer kan man ha till? Inte för fajitamixen är torr i sig men jag eftersöker om det finns något utöver det nämnda.
Gräddfil är rätt gott om man fått bra smak på sitt kött.
Eller någon "mole"-sås, finns ett par att välja på.

Nu är det inget klet, men gjorde en apelsinsalsa, som var bara pressad apelsin+kött, rödlök ,habanero, salt och svartpeppar.
Passade bra till fajitas, visserligen gjord på fransyska men funkar nog bra ändå.
Salsa behöver ju inte betyda tacosåsen på ICA, utan kan vara hur varierat som helst.
Ska se om jag kan hitta något gott när jag komemr hem.

btw, kör du fajitasmix till att göra fajitas?
Om du gör det, så föreslår jag att du testar göra egen nästa gång.
Det blir gott och är väldigt enkelt.
Citera
2011-06-16, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gräddfil är rätt gott om man fått bra smak på sitt kött.
Eller någon "mole"-sås, finns ett par att välja på.

Nu är det inget klet, men gjorde en apelsinsalsa, som var bara pressad apelsin+kött, rödlök ,habanero, salt och svartpeppar.
Passade bra till fajitas, visserligen gjord på fransyska men funkar nog bra ändå.
Salsa behöver ju inte betyda tacosåsen på ICA, utan kan vara hur varierat som helst.
Ska se om jag kan hitta något gott när jag komemr hem.

btw, kör du fajitasmix till att göra fajitas?
Om du gör det, så föreslår jag att du testar göra egen nästa gång.
Det blir gott och är väldigt enkelt.

Japp jag använder texmex fajitasmix.

Sen ordet klet var väl och ta i för min del! :P Menade mer tillbehör som man häller på om man säger så.
Precis som du också nämnde att jag förknippar salsa med den röda i glasflaska från ICA. Jag ser ju hellre de ihop med tacos som sagt.
Finns antagligen så mkt man inte provat på som säkert är gott.

Ska även tillägga att Mango Chutney har vi även i hushållet och tkr det är för sött för att ha ihop med fajitas.
Citera
2011-06-16, 13:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Jag kan rekommendera bannock som ett snabbt frukostbröd. Bara att blanda mjöl, mjölk, smör, salt och bakpulver till en kletig deg och trycka ut till en ca 2 cm tjock kaka i en het stekpanna och steka ca 5 minuter per sida.
Tackar, det ska jag prova ikväll!
Citera
2011-06-16, 15:57
Medlem
Någon som har lust att snabbt skriva en liten guide om hur jag tillagar kyclingfilé i ugn?

Tina först? Hur länge? Sedan när den ska in i ugnen; hur mycket vatten ska formen där filén är innehålla? Tips på kryddor?
Citera
2011-06-16, 16:06
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Någon som har lust att snabbt skriva en liten guide om hur jag tillagar kyclingfilé i ugn?

Tina först? Hur länge? Sedan när den ska in i ugnen; hur mycket vatten ska formen där filén är innehålla? Tips på kryddor?
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=kycklingfil%C3%A9+i+ugn+recept& oq=kycklingfil%C3%A9+i+ugn&aq=4&aqi=g10&aql=&gs_sm =c&gs_upl=1477l10433l0l18l18l0l7l7l0l237l2073l0.6. 5l11&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=6c51f4beb2216d4&biw =1280&bih=968
Citera
2011-06-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel

Tina först, ja. Tills att den är tinad. Du behöver inte ha något vatten i formen alls, lite olja så att det inte fastnar duger bra. Är du lite extra onyttig kan du lägga en klick smör ovanpå dom också.

Rosmarin och citron är jättebra kompisar med kyckling.

Sen angående temperatur råder det skilda åsikter. Jag hade sagt lägre temperatur längre, men om du inte orkar vänta i typ 40 minuter på att dom blir klara så kan du stoppa in dom på 200° eller så. Det borde ta kanske... 20 minuter. Jag gör så sällan kycklingfiléer i ugn sådär så någon kan säkert rätta mig.
Citera
2011-06-17, 17:00
Medlem
Hur mycket bakpulver behöver man till 5dl vetemjöl? ( ska göra chokladtårta)

Tack!
Citera
2011-06-18, 17:02
Medlem
Har köpt såna där Calzone extra allt på willys och tänkte lindra runt bacon runt två - tre st och sen in i ugnen. Hur tror ni detta hade blivit?
Citera
2011-06-18, 17:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.A
Hur mycket bakpulver behöver man till 5dl vetemjöl? ( ska göra chokladtårta)

Tack!
Jag brukar köra på 2 men det finns inga absoluta regler.

~Paul~
Citera
2011-06-18, 17:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Tina först, ja. Tills att den är tinad. Du behöver inte ha något vatten i formen alls, lite olja så att det inte fastnar duger bra. Är du lite extra onyttig kan du lägga en klick smör ovanpå dom också.

Rosmarin och citron är jättebra kompisar med kyckling.

Sen angående temperatur råder det skilda åsikter. Jag hade sagt lägre temperatur längre, men om du inte orkar vänta i typ 40 minuter på att dom blir klara så kan du stoppa in dom på 200° eller så. Det borde ta kanske... 20 minuter. Jag gör så sällan kycklingfiléer i ugn sådär så någon kan säkert rätta mig.
Tempen kontra tiden är den springande punkten.

Faktum är att det i princip inte spelar någon roll på vilken metod du kör så länge din timing är perfekt. Varför lågtempmetoden trots allt är lämpligare är att tidsramen/slarvmarginalen är mycket större. Dvs, du hinner närma dig idealtempen på ett säkert sätt.

Av samma anledning behöver således kycklingen inte vara tinad eller ens halvtinad . Det går att använda samma metod som i samband med tjälknöl. Dock bör man inte lämna köttet blodigt .

Den säkraste metoden enligt min mening är denna:

Kyckling på ca 1,2 kg

1. Ställ ugnen på 125 grader.
2. Skär ut ryggraden på den tinade kycklingen. Skär av vingspetsarna och vik ut klubborna. Platta till kycklingen så den liknar en stor platta.
3. Salta lätt på båda sidorna.
4. Halstra snabbt i stekpanna (helst grillpanna) för att ernå en fin yta.
5. Ta upp och krydda med valbara kryddor. En fin blandning i det här sammanhanget är Sumak, flingsalt, nymalen svartpeppar, rött paprikapulver samt sirap/honung och citronsaft.
6. Placera om kycklingen till en ugnssäker form på en bädd av rotsaker så att den inte har kontakt med bottnen. Kör på nedre halvan av ugnen med skinnsidan ned (!) i ca 30 minuter.
7. Vänd på kycklingen, ställ den i botten på ugnen, dvs den skall ha direktkontakt!
8. Höj tempen till grilläge på 275 g (!). Kör därpå så länge tills skinnsidan får en djupt gyllene färg.
9. Ta upp, låt vila i ca 5 minuter i fritt luftläge.
10. Ta upp kycklingen och tranchera. Därmed är den färdig. Släng rotfrukterna, de har gjort sitt.

Beströ gärna med kycklingen med kryddgrönt och-/eller gremolata. Servera med ris eller kokt potatis, gärna dill- och smörslungad nypotatis eftersom det är säsong för dessa .

OBS. Inte alla ugnar tar lika, kontrollera därför att köttet inte är blodigt. Om så är fallet så fortsätt att tillaga kycklingen.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in