Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-29, 20:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge Slagpåse
Några tips på hur man monterar isär en ananas lättast och snyggast?

Jag gjorde precis så att jag greppade bladen, skar bort botten och skar sedan bort sidorna ungefär som pizzagubbarna på ett kebabspett.
Ska man ta bort någon slags stam i mitten? Där var det bitvis lite hårt men det gick fortfarande att äta
Nästan korrekt!

Skär bort botten och därefter "Dr Alban frisyren". Skär sedan ut kärnan med en äppelurkärnare eller en tub. Skär därefter bort sidorna med en böjlig kniv. Pilla bort de svarta "finnarna" med en potatisskalare eller skär diagonalt med en kniv.

~Paul~
Citera
2008-06-01, 22:56
Medlem
Okay, nu är det så att min gjutjärnspanna fått utstå lite stryk, bland annat ett diskmedelsbad och jag undrar hur jag kan få den non-stick igen. Måste jag ta bort rester av existerande beläggning jättegrundligt, tid, värme, vilket fett etc? Är något vilsen då jag aldrig behövt göra detta förut men nu fastnar det mesta tyvärr
Citera
2008-06-02, 08:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbe
Okay, nu är det så att min gjutjärnspanna fått utstå lite stryk, bland annat ett diskmedelsbad och jag undrar hur jag kan få den non-stick igen. Måste jag ta bort rester av existerande beläggning jättegrundligt, tid, värme, vilket fett etc? Är något vilsen då jag aldrig behövt göra detta förut men nu fastnar det mesta tyvärr
Du måste nog tyvärr bränna in den igen. Det finns olika vägar att gå men de har en sak gemensam, bilda ett skyddande kollager på pannans yta.

Den ena metoden att göra detta på plattan, den andra i ugnen. Själv föredrar jag plattan eftersom man har större koll.

Hetta upp pannan och (helst) spraya i neutral olja så det rycker om den. Kör så i ca 2-3 minuter och ta av värmen. Låt den svalna och upprepa några ggr till. Torka därefter med hushållspapper. Ju fler upprepningar, desto tjockare lager bildas det. Lycka till och berätta hur det gick!

~Paul~
Citera
2008-06-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du måste nog tyvärr bränna in den igen. Det finns olika vägar att gå men de har en sak gemensam, bilda ett skyddande kollager på pannans yta.

Den ena metoden att göra detta på plattan, den andra i ugnen. Själv föredrar jag plattan eftersom man har större koll.

Hetta upp pannan och (helst) spraya i neutral olja så det rycker om den. Kör så i ca 2-3 minuter och ta av värmen. Låt den svalna och upprepa några ggr till. Torka därefter med hushållspapper. Ju fler upprepningar, desto tjockare lager bildas det. Lycka till och berätta hur det gick!

~Paul~

Okay kör på platta då, trähandtaget har en tendens att ryka lite det med om den är för länge i ugn . Hur varmt bör det vara? Har nog inget att spraya olja med, men skall försöka skaffa.
Citera
2008-06-02, 09:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okay kör på platta då, trähandtaget har en tendens att ryka lite det med om den är för länge i ugn . Hur varmt bör det vara? Har nog inget att spraya olja med, men skall försöka skaffa.
OK, är det trähandtag på den så får man antingen skruva av det eller köra på plattan.

Sätt spisen på ca 4-5 om du kör med vanlig elplatta och på mittläget om du kör med gas (på den stora ringen). Du behöver inte köpa spray. Ta en bit hushållspapper i stället eller en pensel. Poängen är att fördela oljan jämnt över hela ytan.

~Paul~
Citera
2008-06-02, 11:31
Medlem
Aight, har en glashäll eller vad det är. Jävligt mycket jobbigare att hålla efter än en gammal hederlig spis är den iaf .
Citera
2008-06-02, 11:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Aight, har en glashäll eller vad det är. Jävligt mycket jobbigare att hålla efter än en gammal hederlig spis är den iaf .
Hmmm, har inte så mycket erf. av glashällar. Men testa på näst högsta värme.

~Paul~
Citera
2008-06-02, 11:40
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Själv brukar jag köra full karate på spisen, låta det bli riktigt varmt, sen ha i både olja och smör. köra det en par minuter och sen ställa av och låta det hela bli rumsvarmt. sedan ta bort överflödigt fett och upprepa processen 3-4 ggr
Citera
2008-06-03, 14:58
Medlem
Har lite ångest just nu! Är det någon fara att äta Köttfärssåsen som stått på bordet över natten, upptäckte detta klockan 8 då jag vaknade och lagningstiden var 17.00 igår.
Citera
2008-06-03, 15:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Har lite ångest just nu! Är det någon fara att äta Köttfärssåsen som stått på bordet över natten, upptäckte detta klockan 8 då jag vaknade och lagningstiden var 17.00 igår.
På vilket sätt hade du lagat den dagen innan? Dvs, vilken temperatur och hur länge?

~Paul~
Citera
2008-06-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På vilket sätt hade du lagat den dagen innan? Dvs, vilken temperatur och hur länge?

~Paul~
Stekte en 20min på högvärme, sedan kokade/puttrade det i en, 20-30min.

Tänkte äta snart så kokar den i kastrull ett tag igen, eller?
Senast redigerad av NSFG 2008-06-03 kl. 15:54.
Citera
2008-06-03, 15:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFG
Stekte en 20min på högvärme, sedan kokade/puttrade det i en, 20-30min.

Tänkte äta snart så kokar den i kastrull ett tag igen, eller?
I så fall är det ingen fara att äta den.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in