Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-03, 22:41
Medlem
Du kan nog äta köttfärs som stått en vecka om du steker nog länge. Man kan ju äta kokt giftsvamp.
Citera
2008-06-03, 22:57
Medlem
Perfekt tråd för min N00bfråga. Om jag ska servera X antal västerbottenpajer på fredag kan jag tillaga dom redan imorgon(onsdag) eller blir pajskalet soggigt och mjukt om pajerna får stå?
Citera
2008-06-03, 23:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayte
Perfekt tråd för min N00bfråga. Om jag ska servera X antal västerbottenpajer på fredag kan jag tillaga dom redan imorgon(onsdag) eller blir pajskalet soggigt och mjukt om pajerna får stå?
Det blir självklart mjukare, men det räcker att stoppa dem i ugnen på 140 grader i ca 6 minuter för att de återigen skall bli krispiga.

~Paul~
Citera
2008-06-04, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det blir självklart mjukare, men det räcker att stoppa dem i ugnen på 140 grader i ca 6 minuter för att de återigen skall bli krispiga.

~Paul~

Tack för snabbt och bra svar! Då blir det till att fylla köket med pajer idag.
Citera
2008-06-04, 07:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayte
Tack för snabbt och bra svar! Då blir det till att fylla köket med pajer idag.
OK, lycka till!

~Paul~
Citera
2008-06-05, 21:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Del montes chilisås(ketchupvarianten), hittar ni den i era affärer?

Hittar bara allt annat av del monte och då deras konserver främst.

Tycker denna chilisås har en mycket god och unik smak som jag saknar grymt mycket.
Dom saluför inte den längre enligt importören
Citera
2008-07-13, 13:59
Medlem
Har en bit djupfryst laxfilé som jag tog ut för ca timmen sedan. Antar att den inte tinar än på ett par timmar. Hade tänkt käka vid 6-7.

Hur påverkas tillagningen av att den är halvfryst? Ska jag tina den i micron eller bara slänga in i ugnen på lägre temperatur och tillaga som vanligt?
Citera
2008-07-13, 14:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panjemajo
Har en bit djupfryst laxfilé som jag tog ut för ca timmen sedan. Antar att den inte tinar än på ett par timmar. Hade tänkt käka vid 6-7.

Hur påverkas tillagningen av att den är halvfryst? Ska jag tina den i micron eller bara slänga in i ugnen på lägre temperatur och tillaga som vanligt?

Lägg ner biten (i plastpåse) i kallt vatten och låt den tina där.
Citera
2008-07-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Lägg ner biten (i plastpåse) i kallt vatten och låt den tina där.

Tack, det gör alltid min far vilket jag glömt.

Den luktade dock fiskmat så vetefasiken om jag vågar käka den Får bli en tur till affären ist...
Citera
2008-07-13, 14:27
Medlem
Jag vill göra en ganska enkel ljummen pastasallad och undrar vad man kan ha i den bortsett från pasta, lite enkla grönsaker, jag har svårt att bestämma om man ska satsa på att göra en gräddfilshistoria eller pesto, om man nu väljer det första alternativet, vad är godast att ha i en såkallad gräddfilssås?
Citera
2008-07-13, 14:49
Medlem
Soppas avatar
Jag skulle välja creme fraishe istället för gräddfil, inte så mycket men en skvätt iallafall. Pressad vitlök, rödlök, oliver, fetaost, coctailtomater, avocado, rouccola, röd paprika, gurka, solrosfrön eller pumpafrön...
Mycket ingredienser här, välj gärna bort några för det kan bli ganska dyrt annars.
Vad har du tänkt att ha till?
Citat:
Ursprungligen postat av ykkmeister
Jag vill göra en ganska enkel ljummen pastasallad och undrar vad man kan ha i den bortsett från pasta, lite enkla grönsaker, jag har svårt att bestämma om man ska satsa på att göra en gräddfilshistoria eller pesto, om man nu väljer det första alternativet, vad är godast att ha i en såkallad gräddfilssås?
Citera
2008-07-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Jag skulle välja creme fraishe istället för gräddfil, inte så mycket men en skvätt iallafall. Pressad vitlök, rödlök, oliver, fetaost, coctailtomater, avocado, rouccola, röd paprika, gurka, solrosfrön eller pumpafrön...
Mycket ingredienser här, välj gärna bort några för det kan bli ganska dyrt annars.
Vad har du tänkt att ha till?
Det låter ganska bra faktiskt, hmm, jag vet inte, någon form av skinka i kanske eller kyckling eller något sådant läckert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in