Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-25, 15:05
Medlem
Kan man steka/koka/tillaga på annat - sätt en gammal råvara så den blir ätbar utan fara för hälsan? Typ en gammal korv som har gått ut.
Citera
2016-12-26, 13:05
Medlem
FuriousRages avatar
Finns det någon "senap" som inte har varesig smak eller stank av senap?

Jag körde precis in en grisarsle i ugn med senapslager tunnare än ett vanligt papper.
Finns det något bra substitut till senap för oss som får kväljningar av bara stanken från senap?
Citera
2016-12-29, 21:58
Medlem
God kväll kära flashback-kockar,

Jag fick med mig älgfärs hem från julfirandet på landet och tänkte nu bjuda vännerna på fina och saftiga älgbiffar. Är det någon här som har tips hur man får till riktigt bra älgbiffar? Hur tillagar ni dem?

Senast jag gjorde det hade jag i riven västerbottensost och enbär i färsen. Det smakade gott. Men jag vill prova något nytt. Har någon ett bra recept att dela med sig av? Vad brukar ni slänga i färsen?

Väl mött,
KentaKlot
Citera
2016-12-29, 22:37
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Finns det någon "senap" som inte har varesig smak eller stank av senap?

Jag körde precis in en grisarsle i ugn med senapslager tunnare än ett vanligt papper.
Finns det något bra substitut till senap för oss som får kväljningar av bara stanken från senap?

Varför inte bara pensla skinkstackarn med uppvispat ägg istället?
Citera
2016-12-30, 11:38
Medlem
Mohaves avatar
Jag skall ha några vänner över på Nyårsafton i morgon. Har köpt skumpa. Men tänkte bjuda på någon enkel mat också. Några förslag?
Citera
2016-12-30, 12:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag skall ha några vänner över på Nyårsafton i morgon. Har köpt skumpa. Men tänkte bjuda på någon enkel mat också. Några förslag?
Helstekt fläskfilé och potatisklyftor. Bea till.
Citera
2016-12-30, 13:11
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Vår nyårstradition brukar vara blinier. Fungerar utmärkt tillsammans med skumpa!

Fördelen är att det går att steka blinierna på förhand, och om man vill kan man sen bara lägga fram tillbehören på bordet och alla får sen fixa till sina blinier själva.

Så mitt förslag; Blinier med smetana (eller creme fraiche), rödlök och löjrom/sikrom (alt. kaviar om man nu vill lyxa till det) och eventuellt lite gräslök ovanpå.

Är det förresten någon som har tips på vad man kunde byta ut löj/sikromen mot? I år är en av deltagarna på festligheterna gravid och hon får med andra ord inte äta detta. Finns det något vettigt som man kan byta ut löj/sikromen mot som funkar att äta för henne?
Citera
2016-12-31, 11:42
Medlem
Ratis avatar
Gjorde en köttgryta med köttet blev lite för torrt. Beror det på att man bryner köttet för hårt eller för länge?
Det var iof viltkött som ju är magrare och torrare än nöt och fläsk.
Citera
2016-12-31, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Kan man steka/koka/tillaga på annat - sätt en gammal råvara så den blir ätbar utan fara för hälsan? Typ en gammal korv som har gått ut.
Korv behöver inte vara gammal för man uppnått bästföredatum.
Citera
2016-12-31, 13:01
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Gjorde en köttgryta med köttet blev lite för torrt. Beror det på att man bryner köttet för hårt eller för länge?
Det var iof viltkött som ju är magrare och torrare än nöt och fläsk.

Här är det sannolikt köttet som är för magert.
Citera
2016-12-31, 20:11
Medlem
Mikeyjamess avatar
Köpte prinskorv innan julen som jag hade en dag i frysen men läste då på förpackningen att den ska vara i plusgrader så lade den i kylskåpet igen. Tänkte göra den till julen men all mat man bjöds på så blev det inte av.

Nu har den gått över bästföredatum med 3 dagar så slängde in den i frysen igen. Om jag tar ut den imorgon för tillagning - är den ätbar efter all sejour den varit med om?
Citera
2017-01-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Korv behöver inte vara gammal för man uppnått bästföredatum.
Det vet jag men det var inte riktigt det jag frågade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in