Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-26, 12:01
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nejdå, har du mjöl och ägg i smeten så går det alldeles utmärkt.

~Paul~

Ahh då har jag lärt mig något nytt annars tycker jag inte potatis klarar att frysas så bra.

Angående potatis så har jag köpt två sorter hem men minns inte vilken som var fast och vilken som var mjölig. Någon som vet vad den lite rödaktiga potatisen kan vara för sort och om den är fast eller mjölig?
Citera
2009-09-26, 12:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ahh då har jag lärt mig något nytt annars tycker jag inte potatis klarar att frysas så bra.

Angående potatis så har jag köpt två sorter hem men minns inte vilken som var fast och vilken som var mjölig. Någon som vet vad den lite rödaktiga potatisen kan vara för sort och om den är fast eller mjölig?
Förmodligen Asterix. Den är fast i konsistensen.

~Paul~
Citera
2009-09-26, 12:21
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Förmodligen Asterix. Den är fast i konsistensen.

~Paul~

Ja så kan det nog vara. Köpte bara två olika

Har något ett förslag på vad jag ska laga för potatis till ikväll. Jag har lammstek som jag marinerar i rödvin och grillar i skivor, jag har även fläskfile då jag vet att en av mina gäster inte är så förtjust i lamm. Till det kommer jag göra rödvinssås men även servera vitlökssmör. Jag har också tänkt att ha grillade rotfrukter. Men potatisen är jag osäker på vad jag ska göra. Det lutar lite åt att bara göra klyftor men har något ett roligt förslag?
Citera
2009-09-26, 12:23
Medlem
dePauls avatar
Själv skulle jag köra på potatispuré.

~Paul~
Citera
2009-09-26, 12:26
Medlem
Snövits avatar
Citat:

~Paul~

Ja det är sjukt gott och blir ju väldigt bra tillsammans med de krispiga grönsakerna man får ju många olika konsistenser.
Citera
2009-09-26, 12:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

~Paul~

Jag skulle nog köra klyftor med tanke på såsen och smöret. Misstänker att kombinationen kan bli lite väl flytande.
Citera
2009-09-26, 13:23
Bannlyst
Citat:

Hemmagjord Rösti. Går grymt snabbt om man har en mixer, man alla blir imponerade!
Citera
2009-09-26, 13:53
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag skulle nog köra klyftor med tanke på såsen och smöret. Misstänker att kombinationen kan bli lite väl flytande.

MAn måste inte ha både smör och sås allt kommer att serveras vid sidan av så gästerna själva får välja vad de föredrar.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hemmagjord Rösti. Går grymt snabbt om man har en mixer, man alla blir imponerade!

Ja det är gott men då passar det nästan bäst att ha i rotfrukterna och ha tex gröna bönor vis sidan av så det får nog bli en annan gång.
Citera
2009-09-26, 13:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja det är sjukt gott och blir ju väldigt bra tillsammans med de krispiga grönsakerna man får ju många olika konsistenser.
Precis .

~Paul~
Citera
2009-09-26, 16:44
Medlem
731s avatar
Hjälp!

Hur kokar man potatis?

Kastar man bara ner den i kokande vatten eller?
Citera
2009-09-26, 16:47
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 731
Hjälp!

Hur kokar man potatis?

Kastar man bara ner den i kokande vatten eller?

Jag lägger den i kallt vatten som jag sen ställer på plattan. När det börjar koka tar det ungefär 20 minuter men du får känna med en sticka när den är klar. Kom ihåg att salta vattnet också och koka under lock ska man.
Citera
2009-09-27, 08:52
Medlem
Vilken är den enklaste rätten att göra på ägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in