2012-08-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lasagne, cottage pie, fylld paprika, fyllda auberginer, fylld gul lök, piroger, tex mex, kålpudding, kåldolmar, ravioli, tortelli, köttbullar, frikadeller, moussaka, kinesiska vårrullar, chili con carne, szegedin-gulasch, gulaschsoppa, köttfärssoppa, köttfärspizza, köttfärslimpa, samt pelmeni.

~Paul~
Många bra förslag fast jag ställer mig tveksam till kålpudding och kåldolmar tillagade av köttfärssås.
Citera
2012-08-05, 13:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Många bra förslag fast jag ställer mig tveksam till kålpudding och kåldolmar tillagade av köttfärssås.
Det funkar. Tillsätt bara potatismjöl eller maizena, samt äggvita.

Det blir förstås inte den klassiska smaken men mer åt det turkiska hållet.

~Paul~
Citera
2012-08-07, 15:51
Medlem
skrudiss avatar
Hej,

Jag har ungefär halva kilot kantareller jag tänkte förvälla. Har några frågor kring detta. Själva metoden har jag läst mig till. Men vet någon ungefär vilken mängd svamp som är "minsta", eller ca hur stor mängd, låt säga, ett kilo ger?

Jag har aldrig förvällt, blott torkat svamp innan. Hur länge håller de i frysen? Bör man suga ur luften ur påsen? Ska de ligga hela (eller halva, sen de rensats)? Och hur bra blir svampen sedan när den tas ut, och hur sker tillagningen när den är frusen ut?

Mina frågor är många, och jag vore ypperligt tacksam för svamplig vägledning!
Citera
2012-08-07, 16:48
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Hej,

Jag har ungefär halva kilot kantareller jag tänkte förvälla. Har några frågor kring detta. Själva metoden har jag läst mig till. Men vet någon ungefär vilken mängd svamp som är "minsta", eller ca hur stor mängd, låt säga, ett kilo ger?

Jag har aldrig förvällt, blott torkat svamp innan. Hur länge håller de i frysen? Bör man suga ur luften ur påsen? Ska de ligga hela (eller halva, sen de rensats)? Och hur bra blir svampen sedan när den tas ut, och hur sker tillagningen när den är frusen ut?

Kan inte svara på hur mycket ett kilo ger, bara att volymen blir betydligt mindre. Min erfarenhet är att de håller väldigt länge i frysen. Inte för att min svamp brukar bli liggande så länge där, men nåt år har det väl blivit. Annars är det inga konstigheter. Bara lägga ner lagom portioner i fryspåsar (ett par dl i varje kanske) och snörpa ihop dem. Det är säkert bra att suga ut luften. När du tar fram svampen är den lite vattnig så det är bra att ånga ur den innan du tillsätter smör och steker.
Citera
2012-08-07, 16:49
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Hej,

Bara att rensa och sen skära ner i lagoma bitar och låta koka upp. Det behövs väldigt lite vatten då svampen släpper ifrån sig vätska själv. Men jag vill ha spad kvar till infrysningen så jag tar extra vatten och låter det koka ihop i typ 20 minuter.

Jag brukar alltså inte koka helt tort, utan låta det vara spad kvar och sen när det kallnat så fryser jag in det i massor med småpåsar med kanske två deciliter svamp och lite spad i varje.
På så sätt kan man ta fram en påse och slänga i en gryta rakt från frysen när man behöver.

Eller ta fram och micra (alternativt självtina om man har tid) så att svampen precis lossnar från vätskan och sen ha till rätten jag vill göra.

Väl i frysen så håller svampen sig mer än ett år (iaf om man fryser in den med vätskan som jag gör), tror jag ätit 3 år gammal infryst svamp utan problem och med smak och allt kvar.
Citera
2012-08-07, 17:45
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Svar.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Svar.

Stort tack! Har nu kommit så lång att jag bara väntar på att de ska svalna! Sedan ska jag ställa dem i frysen. Kan även säga att volymen för svampen blir ca hälften av det ursprungliga.
Citera
2012-08-08, 14:18
Medlem
Hej!

Jag kände mig lat häromdagen och köpte en vegetarisk färdigrätt från Weightwatchers. När jag kom hem så kraschade jag i soffan och råkade somna. Idag, på morgonen, vaknade jag och insåg att jag hade glömt lägga in rätten i frysen och den verkade i princip helt tinad. Hur använder jag den här om den fortfarande går att äta? La in den i kylen så länge, men dom rekommenderar ju inte att man fryser om den och anvisningarna på paketet om tillagning förutsätter att den är fryst.

Ska jag bara kanske lägga in den i ungen på 200 grader i 10-15 min och värma upp eller hur gör jag?
Citera
2012-08-08, 15:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n1k
Hej!

Jag kände mig lat häromdagen och köpte en vegetarisk färdigrätt från Weightwatchers. När jag kom hem så kraschade jag i soffan och råkade somna. Idag, på morgonen, vaknade jag och insåg att jag hade glömt lägga in rätten i frysen och den verkade i princip helt tinad. Hur använder jag den här om den fortfarande går att äta? La in den i kylen så länge, men dom rekommenderar ju inte att man fryser om den och anvisningarna på paketet om tillagning förutsätter att den är fryst.

Ska jag bara kanske lägga in den i ungen på 200 grader i 10-15 min och värma upp eller hur gör jag?

Bara att värma och käka. Enda skillnaden i stort sett är att det kommer gå lite snabbare att värma än vad det står.
Citera
2012-08-08, 22:12
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Hur får man gräddsåsen att smaka som den som serveras i skolan/dagis/ålderdomshemmen? Denna sås är så sjukt jävla god
Citera
2012-08-08, 22:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRutigPenna
Hur får man gräddsåsen att smaka som den som serveras i skolan/dagis/ålderdomshemmen? Denna sås är så sjukt jävla god

Skulle tippa på att byta ut grädden mot vatten och pulvermjölk samt smöret mot margarin eller matolja... (Storkökets "gräddsås" här iaf hade garanterat bara grädde inamnet)
Citera
2012-08-09, 19:05
Medlem
Freebss avatar
Någon som sitter på ett simpelt recept på bröd?
Har typ 10dl mjöl kvar & orkar inte gå att köpa mer. Sirap & ägg äger jag inte heller.
Citera
2012-08-09, 19:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebs
Någon som sitter på ett simpelt recept på bröd?
Har typ 10dl mjöl kvar & orkar inte gå att köpa mer. Sirap & ägg äger jag inte heller.
ca 3-4 dl vatten (tillsätt vätskan långsamt, för det är mjölet som är gränsen)
1 msk honung (går nog bra med socker kan jag tro)
1 tsk salt
1 paket jäst
mjölet

blanda ihop allt, jäs i ca 30-40 minuter, baka ut till dina limpor, jäs i ca 30 minuter till, in i ugnen på 200 grader celsius, en 20 minuter.

Detta är från minnet bara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in