Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Hej,
Jag har ungefär halva kilot kantareller jag tänkte förvälla. Har några frågor kring detta. Själva metoden har jag läst mig till. Men vet någon ungefär vilken mängd svamp som är "minsta", eller ca hur stor mängd, låt säga, ett kilo ger?
Jag har aldrig förvällt, blott torkat svamp innan. Hur länge håller de i frysen? Bör man suga ur luften ur påsen? Ska de ligga hela (eller halva, sen de rensats)? Och hur bra blir svampen sedan när den tas ut, och hur sker tillagningen när den är frusen ut?
Mina frågor är många, och jag vore ypperligt tacksam för svamplig vägledning!
Bara att rensa och sen skära ner i lagoma bitar och låta koka upp. Det behövs väldigt lite vatten då svampen släpper ifrån sig vätska själv. Men jag vill ha spad kvar till infrysningen så jag tar extra vatten och låter det koka ihop i typ 20 minuter.
Jag brukar alltså inte koka helt tort, utan låta det vara spad kvar och sen när det kallnat så fryser jag in det i massor med småpåsar med kanske två deciliter svamp och lite spad i varje.
På så sätt kan man ta fram en påse och slänga i en gryta rakt från frysen när man behöver.
Eller ta fram och micra (alternativt självtina om man har tid) så att svampen precis lossnar från vätskan och sen ha till rätten jag vill göra.
Väl i frysen så håller svampen sig mer än ett år (iaf om man fryser in den med vätskan som jag gör), tror jag ätit 3 år gammal infryst svamp utan problem och med smak och allt kvar.