Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-11, 07:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hur finhackar man lök? Har aldrig hackat lök tidigare. Tänkte göra köttfärsås såhär. Stek köttfärs så den får lite färg, i med konserverade tomater, lite vatten, 2 vitlöksklyftor, lite gul lök. Sen kryddor så klart och låt stå en stund.
Enklast med en youtube video.
https://www.youtube.com/watch?v=TwGBt3V0yvc

Jag brukar väldigt sällan köra det där horisontella snittet.
Sen köttfärssås så brukar jag köra lite större lökbitar på.
Men det är en smaksak, så man gör som man vill.
Citera
2014-09-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Enklast med en youtube video.
https://www.youtube.com/watch?v=TwGBt3V0yvc

Jag brukar väldigt sällan köra det där horisontella snittet.
Sen köttfärssås så brukar jag köra lite större lökbitar på.
Men det är en smaksak, så man gör som man vill.

Okej tack! Ska jag göra som jag skrev ovan, att jag steker köttfärsen och sen i med allt och låta det puttra meddan spagettin kokar?
Citera
2014-09-11, 11:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Okej tack! Ska jag göra som jag skrev ovan, att jag steker köttfärsen och sen i med allt och låta det puttra meddan spagettin kokar?

Fräs löken med färsen. Låt gärna det hela puttra en timme eller två.
Citera
2014-09-11, 12:27
Medlem
Citat:

Bäst smak får du om du inte steker det tillsammans sen beror det ju på vilka krav du har på smaken. Jag brukar vilja steka köttfärsen i små portioner så att jag lyckas få stekyta utan att dra ur vätska och koka färsen i sin egen vätska (vilket händer om du dundrar i allt på en gång).

Så gör så här för bästa resultat och hänsyn tagen till Maillard

1. Dela upp färsen i portioner om 100-200 g
2. Hetta upp neutral olja i en stekpanna. Det ska vara riktigt hett. Stek sedan första "portionen" under bra omrörning från bottnen med en stekspade. Detta ger fin yta på de små köttkornen.
3. Häll över den stekta färsen i ett annat kärl allteftersom och upprepa med varje del tills du har stekt all färs.
4. Sänk sedan temperaturen och tillsätt mer olja. Stek löken. Där kan du välja om du vill ha färg på löken eller bara göra den glasartad. Det är en fråga om smak.

Visst, det här är lite jobbigare än att dundra i allt på en gång men DET BLIR SKILLNAD.
Citera
2014-09-11, 15:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man vill ha fräst löken, utan tagit färg i åtminstone 5min.
Annars blir löken lite hårdare tycker jag.

Själv brukar jag steka upp köttfärsen, med peppar till har en fin färg.
Sen fräser jag lök och blandar i hop det.
Brukar bara ta halva köttfärsen med och kokar, och sen lägger i resten det sista.
För gillar när man har bitar i som smakar mycket, och gillar smaken som man kokar ur och in i själva såsen.
Citera
2014-09-11, 19:57
Medlem
Iloveludas avatar
Hur bär sig snabbmat företagen åt för att frysa potatis? Fryste ner stekta potatis som blev över förra helgen. Tog fram idag och konsistensen var ungefär som att en mjölig king Edward blivit kokad i 8 timmar.
Citera
2014-09-11, 21:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Hur bär sig snabbmat företagen åt för att frysa potatis? Fryste ner stekta potatis som blev över förra helgen. Tog fram idag och konsistensen var ungefär som att en mjölig king Edward blivit kokad i 8 timmar.
Det är en bra fråga, då jag aldrig lyckats frysa en potatis.
Och sen tyckt om den när den kommer ut.
Raggmunk funkar att frysa, och känns inte där.

Jag skulle tro det har en del med vilken sorts potatis man har.
Där säkert vissa är enklare att frysa och behålla sina egenskaper.
Dom fryser säkert jättesnabbt, det kanske har en påverkan också.
Citera
2014-09-11, 21:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dom fryser säkert jättesnabbt, det kanske har en påverkan också.
Där har du den springande punkten .

Det gäller att frysa så snabbt att man inte spränger cellväggarna.

~Paul~
Citera
2014-09-11, 21:54
Medlem
Sereenas avatar
Har för mig dom frysta "matlådorna" fryses ner i tempraturer runt -60c
Citera
2014-09-11, 21:54
Medlem
diedarlings avatar
hej! igår gjorde jag lax i ugnen med gratinerad med fetaost, blomkålsmos till detta, nu kommer jag inte kunna äta upp det som blev över inom de närmsta dagarna, kan jag frysa in det eller kommer det bli helt kaffa kaffa? har creme fraiche i och det är väl den som får mig att tveka, för övriga råvaror, lax och blomkål går ju bra att frysa

tacksam för svar
Citera
2014-09-11, 22:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diedarling
hej! igår gjorde jag lax i ugnen med gratinerad med fetaost, blomkålsmos till detta, nu kommer jag inte kunna äta upp det som blev över inom de närmsta dagarna, kan jag frysa in det eller kommer det bli helt kaffa kaffa? har creme fraiche i och det är väl den som får mig att tveka, för övriga råvaror, lax och blomkål går ju bra att frysa

tacksam för svar
Bara att frysa på, brukar frysa in bl.a biff Stroganoff gjord på CF och har aldrig märkt något problem. Men blir det problem borde du kunna få ihop allt igen med en klick fräch CF som du rör i i samband med att du värmer upp det.
Senast redigerad av MeanME 2014-09-11 kl. 22:04.
Citera
2014-09-11, 22:02
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diedarling

tacksam för svar
Sådana där måltider bestående av olika komponenter är svåra att frysa.
Det beror ju helt på hur kräsen du är och var du har för krav.
På den tiden jag fortfarande jobbade så frös jag dock ner sådant där till matlådor.
Det dög som bukfylla på jobbet. Dessutom hatar jag att slänga mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in