Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-12, 09:17
Medlem
Sedatives avatar
Jag har hittat en bra liten serie av Viggo Cavling som heter Linjekock 100 dagar.
I ett avsnitt där de ska stekas lök till 600 köttbullar, så steker dom i MARGARIN!!!?(http://www.riche.se/linjekock/kottbullar/ vid ca 4:50 )
Jag trodde att man blev bannlyst om man stekte i margarin på en restaurang.
Finns det någon anledning till att dom väljer margarin före smör eller bara ren rapsolja?

Offtopic
Jag tycker mycket om den här serien med Viggo, om någon har ett tips på liknande serier som det lagas mat för och i en restaurang så för man gärna skicka ett PM eller skriva här.
Senast redigerad av Sedative 2014-09-12 kl. 09:39.
Citera
2014-09-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Jag har hittat en bra liten serie av Viggo Cavling som heter Linjekock 100 dagar.
I ett avsnitt där de ska stekas lök till 600 köttbullar, så steker dom i MARGARIN!!!?(http://www.riche.se/linjekock/kottbullar/ vid ca 4:50 )
Finns det någon anledning till att dom väljer margarin före smör eller bara ren rapsolja?

Offtopic
Jag tycker mycket om den här serien med Viggo, om någon har ett tips på liknande serier som det lagas mat för och i en restaurang så för man gärna skicka ett PM eller skriva här.

Har inte kollat (än) men kan det kanske vara så kallad klassisk margarin? Sån gjorde man på ankfett och kärnmjölk traditionellt i Frankrike. Då är det värsta jävla lyxet, men är det Milda så är det ju bara dynga.

Edit: Det var dynga ser jag nu. Konstigt.
Citera
2014-09-12, 11:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative

Offtopic
Tjaa, pengar troligast.

Inte många människor som klarar av att skilja på köttbullar stekta i smör eller margarin.
Så varför då välja det dyrare när ett billigare ger lika bra resultat?
Citera
2014-09-12, 16:28
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Hej, hur mycket tomater är rimligt att äta i veckan? Jag äter ganska mycket, säkert 1-2kg. Finns det några negativa effekter av detta? Borde jag minska intaget eller är det bara nyttigt?
Citera
2014-09-12, 16:31
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Hej, hur mycket tomater är rimligt att äta i veckan? Jag äter ganska mycket, säkert 1-2kg. Finns det några negativa effekter av detta? Borde jag minska intaget eller är det bara nyttigt?
Tror inte man kan äta för mycket tomater, så länge de inte är besprutade ska det väl inte vara någon fara. Sedan har jag hört att mycket av det nyttiga i tomaterna (lykopen tror jag det heter) blir ännu nyttigare när det värms upp.
Citera
2014-09-12, 17:49
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln

Så länge dom inte är gröna (samma som med gröna pottisar) så ser jag väl inte nån skada med det, kanske fräter på tänderna eller nåt. Men kroppen reglerar alla nyttigheter så det du inte kan använda kommer ut igen.

Jag saltar gärna råa tomater och saltet i sig är inte bra att få för mycket av i alla fall.

Men, för mycket av vad som helst är ju inte bra - syre tex blir giftigt om det är för koncentrerat (tror jag i alla fall). För lite så dör vi åxå.
Citera
2014-09-12, 19:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så länge dom inte är gröna (samma som med gröna pottisar) så ser jag väl inte nån skada med det, kanske fräter på tänderna eller nåt. Men kroppen reglerar alla nyttigheter så det du inte kan använda kommer ut igen.

Jag saltar gärna råa tomater och saltet i sig är inte bra att få för mycket av i alla fall.

Men, för mycket av vad som helst är ju inte bra - syre tex blir giftigt om det är för koncentrerat (tror jag i alla fall). För lite så dör vi åxå.

Jupp, syre är faktiskt mycket giftigt, vatten blir också giftigt om man dricker för mycket.
Citera
2014-09-12, 21:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jupp, syre är faktiskt mycket giftigt, vatten blir också giftigt om man dricker för mycket.

Lagom är bäst, men just när det gäller tomater så har jag faktiskt inte en aning. Även om jag brukar ha en åsikt om det mesta.
Citera
2014-09-12, 22:52
Medlem
äh... inte går det att överdosera tomater.
Citera
2014-09-13, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vatten blir inte giftigt vid överkonsumtion. Set är pga att salterna i kroppen urlakas vilket får hjärnan att svälla som medför faran med att drick för mycket vatten. Men då skall man dricka jävligt mycket vatten, 3-4 liter på en timme...
Citera
2014-09-13, 13:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Vatten blir inte giftigt vid överkonsumtion. Set är pga att salterna i kroppen urlakas vilket får hjärnan att svälla som medför faran med att drick för mycket vatten. Men då skall man dricka jävligt mycket vatten, 3-4 liter på en timme...
Nej, det behöver inte alls drickas fort för att vara farligt.
Det är faktiskt dygnsmängden som spelar roll.
Jag har sett en mycket allvarlig vattenförgiftning hos en ung tjej som för övrigt var helt frisk med normal njurfunktion och friskt hjärta. Hon hade druckit ca 6 liter vatten om dagen i en dryg vecka för hon trodde att det skulle få henne att gå ner i vikt. Mer än så behövs inte om man har otur.
Citera
2014-09-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nej, det behöver inte alls drickas fort för att vara farligt.
Det är faktiskt dygnsmängden som spelar roll.
Jag har sett en mycket allvarlig vattenförgiftning hos en ung tjej som för övrigt var helt frisk med normal njurfunktion och friskt hjärta. Hon hade druckit ca 6 liter vatten om dagen i en dryg vecka för hon trodde att det skulle få henne att gå ner i vikt. Mer än så behövs inte om man har otur.
Ok, där ser man! Har hört att det är pga att man ursaltar kroppen när vattnet intas för fort som man kan dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in