Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-18, 13:26
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu

Ja jag tänker att om man halvtinar det lite, så att det är relativt fryst i i mitten, och sedan skär i bitar och sedan fryser in igen. Går det tro?

Vi har inte käkat från biten öht. Det var ett riktigt bra jävla extrapris nere på västkusten, så vi köpte med oss. Vi höll den tinad hela vägen tillbaks hem.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Mamma sa även att man kan tina biten, steka den hastigt runtom och sedan frysa in den. Tydligen gjorde de så på krogen förr. Eller det kanske det gör fortfarande, jag vet faktiskt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Fogsvans och lite jävlar anamma när det är helfryst eller ska det tinas lite?
Senast redigerad av Brmc 2015-08-18 kl. 13:40.
Citera
2015-08-18, 17:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
...
Fogsvans och lite jävlar anamma när det är helfryst eller ska det tinas lite?
Bara såga direkt från frysen, bara vinkla om lite så biter det bra i köttet.
Sen tänka på att inte ta i för kung och fosterland, då att få ett såg i benet inte är så skönt.
Har "lurat" på många vänner denna, och alla har varit nöjda.
Glöm bara inte förpacka sågytan/biten bra(som ska in i frysen igen), så man inte får den där äckliga fryssmaken i köttet.

Måste undra/kommentera det din mamma som om att tina lätt, steka och sen frysa in igen.
Det måste ju bli dåligt för köttet.
Först tina och tappa vätska, steka och stressa upp köttet(släppa mer vätska), för sen frysa och göra om proceduren.
Även om man gjorde så, så kan det knappats sett som en bra sätt.
Och varför gör man så, har man så illa planering på sin restaurang?
Väldigt konstigt, vore skoj höra en förklaring efter du beskrivit i vad som man gör med köttet.
Rent logiskt så borde det bli rätt mycket torrare, bara att frysa in köttet påverkar ju en del här.
Citera
2015-08-18, 22:15
Medlem
Vilken är egentligen optimal temperatur för att steka kycklingfilé i ugn? Jag har läst allt från 150 till 250 C. Blir det någon skillnad i smak/konsistens vid låg respektive hög temperatur? Skillnaden i tidsåtgång är ju iaf markant.
Citera
2015-08-18, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Vilken är egentligen optimal temperatur för att steka kycklingfilé i ugn? Jag har läst allt från 150 till 250 C. Blir det någon skillnad i smak/konsistens vid låg respektive hög temperatur? Skillnaden i tidsåtgång är ju iaf markant.

Det blir alltid saftigare vid låg temperatur. Precis som långkok.
Gott!
Citera
2015-08-19, 10:51
Medlem
Citat:
Jag och bruden köpte häromveckan en rejäl bit fryst oxfilé. 1.7 kg för att vara exakt. Det var billigt och vi är studenter och vi tyckte att det var lika bra att köpa på oss osv. Eftersom biten vi köpte var hel och inte kommer ätas vid ett tillfälle har jag en fråga rörande frysning.

Kan man halvtina biten, stycka upp skiten i en mer lämplig styckning, typ portionsbitar, och sedan frysa in allt igen? Morsan sa att om vi tinar den, måste den tillagas vid det tillfället. Detta är något jag betvivlar. Morsan är nämligen från Norrland och har således rätt låg kredibilitet när det kommer till kulinariska kunskaper.

Om oxfilén ni köpte var fryst, och billig så är det ingen toppbit ni har fått tag på.
Om du låter filén Tina, putsar bort senor, styckar i portioner och lägger i fryspåsar (tryck ut så mycket luft som möjligt ur påsen innan du knyter igen den) så har du inte förlorat nämnvärt i kvalitet!
Citera
2015-08-19, 12:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det handlar mycket om ytan, gillar man en "stekyta" på kycklingen 250 C.
Citera
2015-08-19, 17:19
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Funkar det bra att ha en Sirloin i ugnen på ca 75grader i ca8h?
Ska ha den i ugnen över natten men vill inte ta ut en kolbit på morgonen.

Har lite vätska i botten av plåten.
Citera
2015-08-19, 17:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chefdec
Om oxfilén ni köpte var fryst, och billig så är det ingen toppbit ni har fått tag på.
Om du låter filén Tina, putsar bort senor, styckar i portioner och lägger i fryspåsar (tryck ut så mycket luft som möjligt ur påsen innan du knyter igen den) så har du inte förlorat nämnvärt i kvalitet!
Du menar om biten är av dålig kvalité, så kan man tina så märker man ingen skillnad?

Sen när det kommer till billig fryst oxfilé idag, så tycker jag dom har rätt bra kvalité.
För +15år sedan skulle jag mer eller mindre hållit med dig, då det kunde vara rena lotteriet att köpa fryst oxfilé från vissa länder.
Enda oxfilén jag köpt som var tveksam de senaste 10 åren, är en IT oxfilé.
Som jag misstänker man har mörat med nått.
Då man kunde genomsteka den och knaperstekt den, och den var lika mör och fin som en perfekt stekt medium/medium rare.
Sjukt var det.
Citera
2015-08-19, 17:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Om du bryner kycklingen före ugnen, så kör man inte mer än 125g.
Om du inte bryner, så handlar ju det om i hur mycket stekyta du vill ha.
För vid en viss innertemp, så måste ju kycklingen ut då den blir torr annars.
Citera
2015-08-19, 17:53
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Funkar det bra att ha en Sirloin i ugnen på ca 75grader i ca8h?
Ska ha den i ugnen över natten men vill inte ta ut en kolbit på morgonen.

Har lite vätska i botten av plåten.

Nämnvärt större bitar körs på högre grader och längre tid än Sirloin, så nej, det borde gå. Ser inte varför du ska göra det dock. Är det en hel biff eller?
Citera
2015-08-19, 18:19
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Nämnvärt större bitar körs på högre grader och längre tid än Sirloin, så nej, det borde gå. Ser inte varför du ska göra det dock. Är det en hel biff eller?

Det är en hel biff, ca 1,2kg.
Anledningen är att jag ska ha den under natten (är efter midnatt där jag bor).
Skulle du förslå en högre temperatur än 75grader?
Citera
2015-08-19, 19:39
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Det är en hel biff, ca 1,2kg.
Anledningen är att jag ska ha den under natten (är efter midnatt där jag bor).
Skulle du förslå en högre temperatur än 75grader?

När man gör PP eller dylikt så brukar man väl ha en drygt 100-125. Men fan vad kan det ta att köra den på 175? 2 h max? Ska du fyllekäka den eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in