Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-21, 21:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
"Vanligt" socker?
Och vad är vanligt socker?
Citera
2015-01-21, 21:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
"Vanligt" socker?

Misstänkte nästan det. Tack för svaret i alla fall, det uppskattas alltid när jag får lära mig nåt nytt.
Citera
2015-01-21, 22:39
Medlem
Elementarts avatar
Jag plockade nyss fram min toaster som har legat i ett köksskåp i säkert minst fem år. Den var rätt skitig, så jag har tvättat den med diskmedel och sköljt vissa stekytor med kokande vatten. Och nu ligger den på tork. Är det lugnt att göra toast på detta sen tror ni? Jag är mest nojig för gamla brödfragment och andra bakterier
Citera
2015-01-21, 22:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag plockade nyss fram min toaster som har legat i ett köksskåp i säkert minst fem år. Den var rätt skitig, så jag har tvättat den med diskmedel och sköljt vissa stekytor med kokande vatten. Och nu ligger den på tork. Är det lugnt att göra toast på detta sen tror ni? Jag är mest nojig för gamla brödfragment och andra bakterier
Borde vara lugnt. Är du orolig kan du ju "vaska" din första toast.
Citera
2015-01-21, 22:46
Medlem
skippers avatar
Citat:

Det låter som en bra rengöring. Men eftersom du är orolig så undrar jag om du verkligen gjort rent den ordentligt? Din fråga låter lite som att lägga legobitarna under mattan så ser barnrummet rent ut. :-)
Citera
2015-01-21, 22:52
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Borde vara lugnt. Är du orolig kan du ju "vaska" din första toast.

Det är planen

Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Det låter som en bra rengöring. Men eftersom du är orolig så undrar jag om du verkligen gjort rent den ordentligt? Din fråga låter lite som att lägga legobitarna under mattan så ser barnrummet rent ut. :-)

Jag brukar alltid noja lite extra, så därför är det bra att kunna fråga andra
Citera
2015-01-21, 23:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är planen

Jag brukar alltid noja lite extra, så därför är det bra att kunna fråga andra
Elektrisk?
Om så är fallet, hade jag nog väntat tills den torkar ut rejält innan jag tillför ström.

Bakterier har svårt att överleva dessa temperaturer som en sådan kommer upp i.
Enda är väl att det finns någon rest, som kan smaka illa.
Enkelt som någon sa då att och vaska en, men utan fyllning då.
För den lär ju inte fylla någon funktion.
Citera
2015-01-22, 09:17
Medlem
Jag ska laga rödvinsbräserade oxkinder enligt detta recept och då står det att man ska göra en mire poix (morot, rotselleri, gul lök, vitlök och purjolök) http://www.recept.nu/johan_jureskog/huvudratter/kott/rodvinsbrasserade_oxkinder_med_tryffelpotatispure/

Det jag undrar är vilka proportioner det ska vara i mire poixn. Hur många gram ska det vara av varje beståndsdel skalad och hackad?
Citera
2015-01-22, 09:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234
Jag ska laga rödvinsbräserade oxkinder enligt detta recept och då står det att man ska göra en mire poix (morot, rotselleri, gul lök, vitlök och purjolök) http://www.recept.nu/johan_jureskog/huvudratter/kott/rodvinsbrasserade_oxkinder_med_tryffelpotatispure/

Det jag undrar är vilka proportioner det ska vara i mire poixn. Hur många gram ska det vara av varje beståndsdel skalad och hackad?

Man behöver inte millimeterprecision i recept av den här typen. Jag hade kört på ungefär lika delar av alla ingredienser förutom vitlöken (kanske tre klyftor för ett kilo kött).

Den här instruktionen säger dock att det ska vara en större andel lök: "The proportions (by weight) for making mirepoix are 50% onions, 25% carrots and 25% celery." http://culinaryarts.about.com/od/seasoningflavoring/p/mirepoix.htm Men med tanke på att du har purjo i ditt recept hamnar du ungefär där.
Citera
2015-01-22, 11:57
Medlem
Moffins avatar
Jag har köpt en ny spis med induktionshäll vilket såklart är trevligt även om det är en liten omställning när man lagar mat

Men hur kokar jag ägg? Vattnet kokar ju upp mycket snabbare så koktiden borde ju rimligtvis höjas? Brukar koka mina ägg 8-9 minuter annars så de är hårdkokta (men inte börjar bli gröna) vill inte ha ett uns mjukhet eller så i gulan då jag skivar och lägger på mackan.

Nån som vet?
Citera
2015-01-22, 12:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag har köpt en ny spis med induktionshäll vilket såklart är trevligt även om det är en liten omställning när man lagar mat

Men hur kokar jag ägg? Vattnet kokar ju upp mycket snabbare så koktiden borde ju rimligtvis höjas? Brukar koka mina ägg 8-9 minuter annars så de är hårdkokta (men inte börjar bli gröna) vill inte ha ett uns mjukhet eller så i gulan då jag skivar och lägger på mackan.

Nån som vet?
Det skulle jag inte säga. Ägget hinner inte bli närmvärt varmare om ud kokar upp på max ändå på vanlig häll.

I korridoren där jag bor så använder de flesta sådana där ägg från clas ohlson, röda saker som blir mörkare i varmvatten, för att spegla hur välkokt ägget är.
Citera
2015-01-22, 12:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Nån som vet?

Koktiden på ägg räknas från det vattnet kokar så det spelar mimdre roll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in