Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetARep
Vad ska jag göra med spaghetti?
Jag har inge kött eller gräddfil/crème fraîche hemma men en massa kryddor och lite annat.
Snabba svar tack!

Koka spaghettin som vanligt. Samtidigt som spaghettin kokar så värmer du lite olivolja i en panna och fräser vitlök och chili i bitar (akta så att det inte bränns). När pastan är klar häller du över den i stekpannan och blandar den med oljan. Ta bort chilin och vitlöken före detta steg, då de enbart är i olivoljan för att tillföra smak. Salta och eventuellt peppra och tillsätt lite persilja. Lägg upp på en tallrik och toppa med riven parmesanost.

Om du inte har färsk chili går det bra att hälla på lite torkade chili-flakes istället.
Citera
2011-01-09, 18:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetARep
Vad ska jag göra med spaghetti?
Jag har inge kött eller gräddfil/crème fraîche hemma men en massa kryddor och lite annat.
Snabba svar tack!
Blanda spaghettin med kryddor och lite annat då?
Citera
2011-01-09, 18:10
Medlem
GetAReps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOhly
Koka spaghettin som vanligt. Samtidigt som spaghettin kokar så värmer du lite olivolja i en panna och fräser vitlök och chili i bitar (akta så att det inte bränns). När pastan är klar häller du över den i stekpannan och blandar den med oljan. Ta bort chilin och vitlöken före detta steg, då de enbart är i olivoljan för att tillföra smak. Salta och eventuellt peppra och tillsätt lite persilja. Lägg upp på en tallrik och toppa med riven parmesanost.

Om du inte har färsk chili går det bra att hälla på lite torkade chili-flakes istället.

Tackar! Jag kör på det.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Blanda spaghettin med kryddor och lite annat då?
Finns det möjligtvis en sarkastisk underton i det där inlägget?
Citera
2011-01-09, 22:35
Medlem
Cyllefonistens avatar
Brukar göra en röra av välkryddadstekt köttfärs, keso och ruccolasallad och lägga i pitabröd. Supergott och klart på några minuter
Citera
2011-01-10, 14:46
Medlem
brunstigs avatar
Min frys har gått sönder inatt och allt har tinat upp. Var visserligen inte mycket men 4 paket glass, 9 paket fiskpinnar samt 7 paket bacon och lite kakor.
Kan jag frysa detta igen eller vad tror ni?
Citera
2011-01-10, 19:07
Medlem
troengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Min frys har gått sönder inatt och allt har tinat upp. Var visserligen inte mycket men 4 paket glass, 9 paket fiskpinnar samt 7 paket bacon och lite kakor.
Kan jag frysa detta igen eller vad tror ni?

Glassen är nog lugn, det ändå som händer är väl att den kommer bli stenhård. Baconet klarar sig nog om det är vaakumförpackat, kakorna behöver du inte heller oroa dig för. Det enda jag skulle oroa mig för är fiskpinnarna, men du kan ju testa!
Citera
2011-01-11, 20:55
Medlem
rocksmysockss avatar
Hjälp, Vad heter den där speciella engelska svarta röran som de är så förtjusta i? Säljs i glasburkar och de har den på sandwiches bland annat. Försöker söka både här och där, men eftersom jag glömt namnet så är det svårt.

Sitter i en diskussion med sambon nu och han vet inte vad jag pratar om öht. (inte jag heller tydligen)

Tack på förhand.
Senast redigerad av rocksmysocks 2011-01-11 kl. 20:56. Anledning: tillägg
Citera
2011-01-11, 20:56
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Hjälp, Vad heter den där speciella engelska svarta röran som de är så förtjusta i? Säljs i glasburkar och de har den på sandwiches bland annat. Försöker söka både här och där, men eftersom jag glömt namnet så är det svårt.

Sitter i en diskussion med sambon nu och han vet inte vad jag pratar om öht.

Tack på förhand.

Marmite alternativt Vegemite?

http://www.chemistrydaily.com/chemistry/upload/3/3d/Marmite_jar.jpg
Citera
2011-01-11, 20:57
Medlem
rocksmysockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Marmite alternativt Vegemite?

Tack för snabbt svar..
Citera
2011-01-12, 03:07
Medlem
Bowens avatar
När man ska baka och degen ska jäsa i kylen under en "blöt handduk" hur går man då tillväga? Alltså hur blöt handduk snackar vi? Ska man ta en vanlig kökshandduk och blöta ner den sen krama ur den så det bara e fuktig och lägga över degen? Har aldrig gjort detta så vet inte riktigt hur man ska göra.

Tänkte göra pizzadeg efter detta receptet. Därför jag undrar.
Citera
2011-01-12, 03:46
Medlem
HerrVits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
När man ska baka och degen ska jäsa i kylen under en "blöt handduk" hur går man då tillväga? Alltså hur blöt handduk snackar vi? Ska man ta en vanlig kökshandduk och blöta ner den sen krama ur den så det bara e fuktig och lägga över degen? Har aldrig gjort detta så vet inte riktigt hur man ska göra.

Tänkte göra pizzadeg efter detta receptet. Därför jag undrar.
Jag har bakat pizza hemma nu ett par år och jag kan säga direkt när jag ser receptet; ha i mer olivolja! Jag har för mig jag brukar ha ½-1 dl olivolja. Stryk även kruskakli (om du inte vill ha fiberrik pizzadeg) och glöm inte durumvetet.

För att svara på din fråga: ja, dom menar en fuktig trasa. Det görs för att degen inte ska torka på ytan.
Citera
2011-01-12, 03:51
Moderator
NewDeers avatar
Tänkte frosta av min frys och undrar om jag kan lägga frysvarorna på balkongen över natten - det är runt nollan ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in