Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-08, 22:30
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Finns det några trix för hur man kan steka utan att det sprätter så mycket? Något särskilt steksmör eller? Är trött på att behöva stå i långärmat hela tiden

Det är vattnet från råvaran som reagerar med fettet i pannan. Se till att råvaran är så torr som möjligt.
Eller så använder du dig av ett stänkskydd, finns olika varianter: http://www.clasohlson.com/se/St%C3%A4nkskydd/Pr348030021?gclid=CKSg1ovxg70CFasLcwodqAcA4Q
Citera
2014-03-08, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Finns det några trix för hur man kan steka utan att det sprätter så mycket? Något särskilt steksmör eller? Är trött på att behöva stå i långärmat hela tiden
Lite smörskvätt härdar bara!
Citera
2014-03-10, 12:48
Medlem
BaLLs avatar
Har inhandlat lite bra krossade tomater av märket delizie och tänkte pröva om den håller bättre klass än mutti.

Tänkte ett litet recept som jag tänkte ut nyss.
Vad tror ni om

Zucchini
Lök
färsk pasta
Krossade tomater

Kommer det bli gott. Kan man slänga in något mer typ svamp o morötter?
Citera
2014-03-10, 13:05
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Har inhandlat lite bra krossade tomater av märket delizie och tänkte pröva om den håller bättre klass än mutti.

Tänkte ett litet recept som jag tänkte ut nyss.
Vad tror ni om

Zucchini
Lök
färsk pasta
Krossade tomater

Kommer det bli gott. Kan man slänga in något mer typ svamp o morötter?
Jag hade gjort såhär.

Börja med att steka delad zucchini, finhackade lök och morötter tills de blir mjuka. Lägg då i skivad svamp och kanske hackad vitlök om du gillar det. Höj värmen och stek tills svampen har släppt all vätska och den har kokat bort. Häll då i tomaterna och låt det puttra i cirka tio minuter. Jag hade lagt till någon hackad kryddört som basilika eller persilja innan jag blandade såsen med pastan.
Citera
2014-03-10, 13:15
Medlem
BaLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag hade gjort såhär.

Börja med att steka delad zucchini, finhackade lök och morötter tills de blir mjuka. Lägg då i skivad svamp och kanske hackad vitlök om du gillar det. Höj värmen och stek tills svampen har släppt all vätska och den har kokat bort. Häll då i tomaterna och låt det puttra i cirka tio minuter. Jag hade lagt till någon hackad kryddört som basilika eller persilja innan jag blandade såsen med pastan.

Tack ska testa det =)
Citera
2014-03-11, 16:33
Medlem
trattfans avatar
Kan man göra sås av turkisk yoghurt?

Tänkte köra en hel kyckling i ugn och försöker komma på någon såsaktig sak man kan slänga ihop utan att dra till affären. Om ni inte kommer på något så tar jag tips på en sås till hel kyckling i ugn + klyftpotatisar!
Citera
2014-03-11, 16:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Kan man göra sås av turkisk yoghurt?

Tänkte köra en hel kyckling i ugn och försöker komma på någon såsaktig sak man kan slänga ihop utan att dra till affären. Om ni inte kommer på något så tar jag tips på en sås till hel kyckling i ugn + klyftpotatisar!

Bara att krydda med nåt som passar (tex vitlök/örter eller kanske curry) och ha som kall sås
Citera
2014-03-11, 17:15
Medlem
Jag har 3(!) gratänger som gick ut 28/2, dom har legat i kylen hela tiden. Potatis/rotgratänger.

Visst borde det vara lugnt och köra in dom i ugnen? Är ju bara potatis, mjölkprodukter o lite rotfrukter i dom..? Borde väl inte direkt bli gammalt, eller?
Citera
2014-03-11, 17:22
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Jag har 3(!) gratänger som gick ut 28/2, dom har legat i kylen hela tiden. Potatis/rotgratänger.

Visst borde det vara lugnt och köra in dom i ugnen? Är ju bara potatis, mjölkprodukter o lite rotfrukter i dom..? Borde väl inte direkt bli gammalt, eller?

Lukt och smaksinnet som gäller. Kan hända att det fungerar, men när det gäller mjölkprodukter är det lite tveksamt. Speciellt om det är feta produkter. Men som sagt öppna en påse och lukta och smaka.
Citera
2014-03-11, 19:11
Medlem
trattfans avatar
Skall man ha över&under-värme i ugnen eller fläkt? När man gör klyftpotatis& hel kyckling. (har de bredvid varandra så inget skymmer varann")
Citera
2014-03-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Skall man ha över&under-värme i ugnen eller fläkt? När man gör klyftpotatis& hel kyckling. (har de bredvid varandra så inget skymmer varann")

Vad jag har fått köra mig är att aldrig ha fläkt på vid tillagning av kött.
Ha fläkt på om du har flera saker inne samtidigt på olika galler.
Citera
2014-03-11, 23:04
Medlem
64550.s avatar
När jag öppnar en sån här gurkmajonäs/hamburgardressing etc: http://i62.tinypic.com/2z83vqp.jpg
http://i57.tinypic.com/2l9hy08.jpg
Hur länge håller den i kylen? Står aldrig på flaskorna..

Har liiten fobi för gammal mat så brukar alltid bli att jag kastar dom efter ca 1 vecka..
Kan tänka mig att de är massa kemikalier o shiee som gör att den håller längre men hur länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in