Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-24, 22:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, jag fattar det. Men trots det så tror jag att en komplett potatis släpper ifrån sig mindre ånga och till en viss punkt bygger upp ett visst tryck än en sprucken dito. Men vi får se om det blir något test eller inte .

~Paul~

Potatisen som släpper ifrån sig mer ånga kommer att minska i vikt och vattenhalt - vilket gör att den blir varmare och klar snabbare - du behöver nog ett rätt så rejält övertryck för att kompensera detta.

Men är inte själva vitsen men att baka potatis att få en torrare slutprodukt? (förutom ett krispigare skal) annars kan man väl lika gärna koka den?
Citera
2010-08-25, 00:39
Medlem
Kupsans avatar
Har en påse Blåband ostsås hemma, men har kastat kartongen. Nån som vet hur mycket vatten och/eller mjölk det ska vara i såsen?
Citera
2010-08-25, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Potatisen som släpper ifrån sig mer ånga kommer att minska i vikt och vattenhalt - vilket gör att den blir varmare och klar snabbare - du behöver nog ett rätt så rejält övertryck för att kompensera detta.

Men är inte själva vitsen men att baka potatis att få en torrare slutprodukt? (förutom ett krispigare skal) annars kan man väl lika gärna koka den?
Hm, kanske men jag misstänker att den inte hinner släppa ifrån sig alltför mycket innan den är färdig. Detta är spekulationer. Det enda som kan bringa klarhet i det här är ett test. Hoppas att ett sådant blir utfört av Constant .

För min egen del vill jag absolut inte ha en torr bakpotatis. Skalet skall vara krispigt och inre saftigt, dränkt med mängder av skirat smör, dill och flingsalt - eller skirat smör, vitlök samt flingsalt och vitpeppar.

~Paul~
Citera
2010-08-25, 12:33
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Finns det ngt som man kan använda som substitut för hjorthornssalt? Jag ska baka småkakor.
Citera
2010-08-25, 12:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Finns det ngt som man kan använda som substitut för hjorthornssalt? Jag ska baka småkakor.
Kör på bakpulver eller bikarbonat.

~Paul~
Citera
2010-08-25, 13:06
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Kör på bakpulver eller bikarbonat.

~Paul~

Sweet! Samma mängder? Wikipedia påstår att man ska dubbla men jag litar mer på dig
Citera
2010-08-25, 13:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Sweet! Samma mängder? Wikipedia påstår att man ska dubbla men jag litar mer på dig
Haha, tack för förtroendet. Men det stämmer nog. Dubbla upp!

~Paul~
Citera
2010-08-25, 20:08
När man gör pesto så förutsätter jag att man endast använder bladen från de kryddor man använder. Jag tänkte använda en kombination av basilika och mynta (50/50). Någon som vet på ett ungefär hur många gram basilika respektive mynta man kan tänkas få ut per kryddkruka?
Citera
2010-08-25, 21:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
När man gör pesto så förutsätter jag att man endast använder bladen från de kryddor man använder. Jag tänkte använda en kombination av basilika och mynta (50/50). Någon som vet på ett ungefär hur många gram basilika respektive mynta man kan tänkas få ut per kryddkruka?

Smaken i mynta sitter framförallt i stjälken - skippa inte den!
Citera
2010-08-25, 22:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Hm, kanske men jag misstänker att den inte hinner släppa ifrån sig alltför mycket innan den är färdig. Detta är spekulationer. Det enda som kan bringa klarhet i det här är ett test. Hoppas att ett sådant blir utfört av Constant .

Jag håller med - tror inte att skillnaden kommer att bli mätbar - skillnaden mellan olika potatisar är nog större än skillnaden mellan storleken på ånghålen.

Citat:
För min egen del vill jag absolut inte ha en torr bakpotatis. Skalet skall vara krispigt och inre saftigt, dränkt med mängder av skirat smör, dill och flingsalt - eller skirat smör, vitlök samt flingsalt och vitpeppar.

~Paul~

om potatisen är lite "torr" till att börja med suger den smöret mycket bättre - smör på en fast kokpotatis rinner bara av
Citera
2010-08-25, 22:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
smör på en fast kokpotatis rinner bara av
Fast du har nog missförstått mig lite . En mjölig potatis, tycker jag, kan trots sin mjölighet vara saftig, dvs konsistens och saftighet behöver inte jobba mot varandra.

~Paul~
Citera
2010-08-26, 18:14
Medlem
klybans avatar
Melass och tamarind, var faan kan man hitta dessa.
Och hur smaken på dessa?

Finns melass i flera"färger"?

Dessa ska ingå i framtida grilläventyr.
Och vill gärna då testa recepten som de är tänkta först innan man gör eget.
I helgen blir det kamben, 5 olika smaker(St Louis, Kansas, cajun, "Thai" och "Svenskt")
Och med 3st olika BBQ-såser, ketchup, senap och Jack Daniels.

Thai, är lite thai kryddor som ingefära, citrongräs och lite soja/sesamolja/hoisin(Kanske inte direkt autentiskt, men lite asiatiskt över det).

Svenska ribsen ska bli kryddpeppar, lagerblad plus någon färskkrydda(har oregano, timjan, dragon, gräslök, enbär(kanske) och mynta).
Så vilken kan jag skicka i här.
Och sista frågan vad ska jag pensla dessa ribsen med?
Står liksom lite still, vill inte pensla vinäger på dessa för de har såpass lite socker och tanke verksamheten står still vad som kan passa.

Tips?

Fundera på avlägga detta i en egen ribs tråd senare och lite utvärderingar om vad som funkat.

Har faktiskt grillat ribs hela sommaren, känns det som
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in