Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-03, 14:59
Medlem
Brmcs avatar
Har precis gjort en dressing till en kyckling jag ska ha ikväll, varpå jag har i 2 dl ruccola, 70 ml olivolja och en halv citron samt salt och peppar. Blev inte alls så god som jag tänkt, utan smakar mest ruccola och citron. Hur ska jag rädda den? Smakar inte skit men inte sådär supergod som jag trodde den skulle bli.

Olivoljan jag har är nämligen ingen höjdare då det är en billigare variant från willys, så vill inte ösa ner alltför mycket av den heller. Vad kör jag i? Vitlök? Vitvinsvinäger? Lite socker? Dijon?
Citera
2014-04-03, 16:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Har precis gjort en dressing till en kyckling jag ska ha ikväll, varpå jag har i 2 dl ruccola, 70 ml olivolja och en halv citron samt salt och peppar. Blev inte alls så god som jag tänkt, utan smakar mest ruccola och citron. Hur ska jag rädda den? Smakar inte skit men inte sådär supergod som jag trodde den skulle bli.

Olivoljan jag har är nämligen ingen höjdare då det är en billigare variant från willys, så vill inte ösa ner alltför mycket av den heller. Vad kör jag i? Vitlök? Vitvinsvinäger? Lite socker? Dijon?
Jag skulle köra lite socker.
Sen om man vill ha annan smak, så skulle jag nog kört lite lite vitlök.
Citera
2014-04-03, 19:19
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag skulle köra lite socker.
Sen om man vill ha annan smak, så skulle jag nog kört lite lite vitlök.

Har rätt mycket vitlök till kycklingen, så inte det. Tog faktiskt lite vitvinsvinäger, fungerade utmärkt! Skall hursom bara i måttligt mängd ringlas över en helgrillad kyckling, så att den inte blev den bästa dressingen jag gjort så tror jag det skall fungera ändå Bild kommer i mattråden om en stund!
Citera
2014-04-03, 21:32
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=6Uw_-_CL8Ak

Undrar lite över dillkrämen i ovanstående klipp, hur gör han den och hur kan den bli så grön?
Citera
2014-04-03, 23:06
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
http://www.youtube.com/watch?v=6Uw_-_CL8Ak

Undrar lite över dillkrämen i ovanstående klipp, hur gör han den och hur kan den bli så grön?

Det framkommer ju inte hur han burit sig åt, men jag hade nog använt mig av fryst dill som jag tinat upp, kramat vattnet ur och mixat till en puré och passerat genom en finmaskig sil, sedan blandat med antingen majonnäs eller creme fraiche (eller liknande mejeriprodukt), och lite citron. Då blir det grönt.
Citera
2014-04-05, 21:49
Medlem
Mhaels avatar
Kan man bara röra ner senap i majonnäsen med en sked innan man äter om man glömde ha i den när man gjorde den?
Jag upptäckte att det saknades lite smak och kom på att jag glömt senap. Dock så antar jag att det inte spelar någon roll ifall jag har i den direkt eller väntar ett tag och sedan rör ner den? Men den är god oavsett så jag vill ju inte riskera att något händer, även om inget borde hända...men jag vet inte vad som kan förstöra emulationen (böjer jag det rätt?).
Citera
2014-04-05, 22:21
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Kan man bara röra ner senap i majonnäsen med en sked innan man äter om man glömde ha i den när man gjorde den?
Jag upptäckte att det saknades lite smak och kom på att jag glömt senap. Dock så antar jag att det inte spelar någon roll ifall jag har i den direkt eller väntar ett tag och sedan rör ner den? Men den är god oavsett så jag vill ju inte riskera att något händer, även om inget borde hända...men jag vet inte vad som kan förstöra emulationen (böjer jag det rätt?).

Senapen innehåller ju lecitin, så den den lär snarare förstärka emulsionen (emulering är något annat ). I med senap, för all del.
Citera
2014-04-05, 23:05
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Senapen innehåller ju lecitin, så den den lär snarare förstärka emulsionen (emulering är något annat ). I med senap, för all del.

Finemang. Tänkte att det skulle vara trist om allt bara föll ihop. den var tyvärr min första misslyckade, så jag var tvungen att knäcka fler ägg och vispa i den första smeten i.
Så det skulle kännas trist om jag "förstörde" den igen^^
Senast redigerad av Mhael 2014-04-05 kl. 23:11.
Citera
2014-04-06, 20:24
Medlem
Copterss avatar
Köpte fast potatis på Willys igår och nu när den är färdig så smakar den väldigt sött.. Varför?
Citera
2014-04-06, 21:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Köpte fast potatis på Willys igår och nu när den är färdig så smakar den väldigt sött.. Varför?
Frysskada.

~Paul~
Citera
2014-04-08, 20:43
Medlem
eribabsis avatar
Ägg, ägg, ägg.. Massa jävla ägg. Äggfråga alltså. Hur i helvete ska man göra för att ägget inte ska klibba fast i skalet? Jag lyckas alltid få ägget att klibba fast, så delar av ägget avlägsnar sig från resten av kroppen och följer istället med skalet.

Det brukar gå fint att skala när dom är nykokta och blöta, men någon timma efter är det omöjligt. Tips och trix?
Citera
2014-04-08, 22:57
Medlem
oskar_ericsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Ägg, ägg, ägg.. Massa jävla ägg. Äggfråga alltså. Hur i helvete ska man göra för att ägget inte ska klibba fast i skalet? Jag lyckas alltid få ägget att klibba fast, så delar av ägget avlägsnar sig från resten av kroppen och följer istället med skalet.

Det brukar gå fint att skala när dom är nykokta och blöta, men någon timma efter är det omöjligt. Tips och trix?

Kan ofta bero på att äggen är för färska!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in