2013-12-16, 17:57
Medlem
jagteamkillars avatar
Stek på lite högre värme i nån minut på varje sida. Sänk sedan till lite lägre än medel, och stek tills insidan inte längre är rå. Tar inte mer än 10 minuter.
Citera
2013-12-16, 17:59
Medlem
Skär i småbitar. Lägg i smör och låt det smälta i pannan på medelhög värme, typ 4/6. Sen i med lite curry och blanda runt, sen stek kycklingen i grejset, så brukar jag göra
Citera
2013-12-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagteamkillar
Stek på lite högre värme i nån minut på varje sida. Sänk sedan till lite lägre än medel, och stek tills insidan inte längre är rå. Tar inte mer än 10 minuter.

Okej då kör jag på det, kommer gå snabbare och blir enklare om man skär kycklingen i mindre bitar. Tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Skär i småbitar. Lägg i smör och låt det smälta i pannan på medelhög värme, typ 4/6. Sen i med lite curry och blanda runt, sen stek kycklingen i grejset, så brukar jag göra

Curry vore gott men har inte det hemma. Får nog bli grillkrydda och peppar kanske.
Citera
2013-12-16, 18:02
Medlem
Heureuxs avatar
Vill du ha en hel filé så bryner du den i stekpannan och sen in ugnen i typ 20-25 min. Vill du steka så 'måste' du tärna den.
Citera
2013-12-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hej,

Jag tänkte steka kycklingfile. La fram dem från frysen för två timmar sen så den börjar tina, kanske värmer de i mikron lite om de fortfarande är hårda. Men hur gör ni när ni steker kycklingfilen? Jag tänkte kanske börja med att ha hög värme så de får lite färg på båda sidor, och sedan på låg värme(4an eller 5:an?) i 6-7 minuter på båda sidor så att de blir genomstekta. Eller hade ni gjort annorlunda?

Jag hade skurit den i två delar, så att den inte blir så tjock. Det gör den lättare att få lagom klar genom hela.
Citera
2013-12-16, 18:59
Medlem
dePauls avatar
Tina kycklingfiléerna, ansa dem och torka dem med hushållspapper.

Avlägsna det som kallas för ostron, dvs den lilla delen som är extra mör och som hänger på sidan av filén.

Skär filéerna itu på bredden så att du erhåller två tunnare filéer. Banka ut dem försiktigt mellan två Gladpackfolier eller i en plastpåse/fryspåse. Tjockleken bör i slutändan vara ca 6-8 mm. "Ostronen" behöver du inte banka ut.

Ta fram en stekpanna, gärna belagd (eller ännu hellre en stekgryta). Ställ värmen på halva reglagets nivå. T ex 3:an av 6 möjliga och hetta sakta upp pannan.

Finhacka en medelstor gul lök.

Salta och peppra filéerna och ostronen runt om och vänd dem sedan i vetemjöl.

Lägg 2 msk äkta smör i pannan och tillsätt den finhackade löken. Sautera sakta tills den är genomskinlig. Gå sedan in med köttet.

Låt filéerna få en ljusbrun färg och lägg sedan i 1msk neutral senap, t ex Slotts standard.
Rör om försiktigt utan att äventyra skorpan på köttbitarna. Addera sedan ca 1,5 dl vitt vin, eller så mycket att vinet täcker köttet till halva deras höjd.

Reducera vinet tills hälften återstår och gå sedan in med en msk torkad grönpeppar som du har krossat något. Rör om igen och späd med vatten så att nivån konstant ligger på köttets halva höjd. Låt puttra i ca 5 minuter.

Slutligen adderar du ca 1 dl grädde och låter det puttra i ytterligare 5 minuter. Eventuellt kan man de sista 5 minuterna dessutom ha i små gröna ärter. Det ger grytan ytterligare en dimension.

Placera om rätten till ett serveringsfat och toppa med färsk persilja.

Servera med bandmakaroner eller ris. Det är gott med lite svart vinbärsgelé till, samt ett glas vitt vin.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2013-12-16 kl. 19:02.
Citera
2013-12-16, 19:21
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Bryn? Antar att du menar att jag ska steka den lite först så den får lite färg och sen i ugnen. Men det tar väl rätt långtid i ungnen?

Japp, sen 15minuter, pensla lite och 5minuter (kanske kortare, stick lite i den så ser du när den är klar - ska inte vara nåt rött/rosa som kommer ut) till ungefär på 225grC om jag nu kommer ihåg rätt. Men det beror lite på storlek åxå.

Tider är jag ganska dålig på faktiskt. Jag går lite på känsla...

Sen tycker jag att det skiljer lite från ugn till ugn, men det kanske är jag som upplever det annorlunda bara.
Citera
2013-12-16, 19:57
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har du inget salt och vitpeppar i? Och ingen nypa socker?

Personligen undviker jag dijonsenap och kör på en neutral tysk Taffel-senap eller svensk Slotts standard-dito. 3 äggulor ger väldigt mycket majjo. Jag kör oftast på 1 äggula och försöker att konsumera upp hela mängden. Gillar inte ha majonnäs stående i kylen i veckor eller månader. Den tappar allt för mycket i smak och konsistens. Hemslagen majjo är trots allt en färskvara.

Jag har dessutom i sherryvinäger och drar därför ner mängden citronsaft. Allra oftast så kör jag på en pytteliten nypa citronsyra och resten sherryvinäger. Denna vinäger ger majonnäsen en helt annan dimension.

Om jag vet med mig att majonnäsen kommer användas till exempelvis potatissallad så kör jag in dragonen i majonnäsen. Samma procedur använder jag när slutresultatet är planerad att bli en Bouillabaisse. Då kör jag in vitlök direkt i majjon. Den får dock absolut inte stå för länge i kylen!

Det finns som sagt många knep, kryddningar och personliga preferenser. Den första majjon man pular ihop brukar sällan bli bra. Det största misstaget brukar vara att man anser att majjon smakar för oljigt och därför inte adderar mer .

~Paul~
Jodå, salt och vitpeppar har jag förstås i. En majonnäs på tre ägg blir ju en del men det är grundreceptet jag brukar utgå från. Sedan minskar jag eller ökar vid behov.

Ditt recept låter intressant, skulle du vilja posta det?
Citera
2013-12-16, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
1. Jodå, salt och vitpeppar har jag förstås i. En majonnäs på tre ägg blir ju en del men det är grundreceptet jag brukar utgå från. Sedan minskar jag eller ökar vid behov.

2. Ditt recept låter intressant, skulle du vilja posta det?
1. Fattar .

2. Jag har i stort sett beskrivit receptet redan.

- Äggula/äggulor
- Senap, neutral typ (Taffelsenap)
- Olja, helst jordnötsolja men en neutral rapsolja går bra
- Citronzest, en liten mängd för en mer sammansatt smak
- Citronsyra för stinget i syran
- Sherryvinäger (har en billig variant från Lidl. Tidigare körde jag dock på en mycket fin lagrad spansk Grand Reserva sherry som gav majonnäsen en utsökt smak)
- Dragon, eventuellt
- Flingsalt och/eller en skvätt thai fisksås (försiktigt, det är en potent "krydda")
- Cognac, en liten skvätt ger en intressant brytning. Har dock inte alltid i den
- Vitpeppar, nymalen
- Socker i någon form, t ex muscovado eller råsocker

Jag börjar med att vispa ihop senap och äggulor. Sedan går jag in med de övriga ingredienserna och avslutar med att strila ned oljan. Det är allt.

Jag har testat att ha i gurkmeja för färgens skull men det ger majjon även en viss smak som man inte förknippar med just majonnäs. Det funkar dock med pulvriserad saffran som man blandar med cognacen eller vinägern och sedan tillsätter till de övriga ingredienserna. Man får en djupt orange färg på majonnäsen. Den påminner om den som man slår på frigående höns med orangea äggulor.

Det funkar att smaksätta majonnäsen med diverse kryddor som rosmarin, oregano, mejram, libbsticka (försiktigt!), mynta, fänkål, anis samt timjan. Det gäller dock att sansa sig och tänka på vad man ämnar använda majjon till.

Har förutom cognacen testat sherry, madeira och kirsch. Det gäller dock att vara försiktig med mängderna. De skall trots allt funka som kryddning och inte som egensmak. Alkoholen har dessutom en förmåga att lösa upp/späda ut majonnäsen.

Som sagt, den viktigaste faktorn när det gäller smak är vinägern och den viktigaste faktorn när det gäller konsistens och utseende är äggulornas kvalitet. En intressant variant är att köra på ankägg. De ger en mycket mustigare smak. Ankägg innehåller mer fett (olika typer) än hönsägg, likaså vaktelägg. Dessa är dock dyra. Smaken blir å andra sidan utmärkt.

~Paul~
Citera
2013-12-16, 21:19
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Jag måste genast (eller åtminstone till helgen) prova detta! Var finner du ankägg, på saluhallen eller behöver man knyta kontakt med en personlig "pusher"?

Skulle man inte kunna använda safflor som fått dra i sprit som färgämne till majjon? Den avger ju ingen som helst smak (åtminstone inte vad jag kunnat uppleva) till skillnad mot gurkmeja och det dyra saffranet?
Citera
2013-12-16, 21:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
...

Som sagt, den viktigaste faktorn när det gäller smak är vinägern och den viktigaste faktorn när det gäller konsistens och utseende är äggulornas kvalitet. En intressant variant är att köra på ankägg. De ger en mycket mustigare smak. Ankägg innehåller mer fett (olika typer) än hönsägg, likaså vaktelägg. Dessa är dock dyra. Smaken blir å andra sidan utmärkt.

~Paul~
De har ju en mycket gulare färg också, i alla fall de myskankor vi hade.
Vet när vi gjorde sockerkaka, den vara riktigt djupt gul alla svenska flaggan.
Gåsägg hade inte så gul gula, sen gillade jag inte gåsägg pga äggvitan blev så jävla hård.
Citera
2013-12-16, 22:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag måste genast (eller åtminstone till helgen) prova detta! Var finner du ankägg, på saluhallen eller behöver man knyta kontakt med en personlig "pusher"?

Skulle man inte kunna använda safflor som fått dra i sprit som färgämne till majjon? Den avger ju ingen som helst smak (åtminstone inte vad jag kunnat uppleva) till skillnad mot gurkmeja och det dyra saffranet?
Jag hade personliga leverantörer. Den tiden är dock tyvärr förbi. Jag misstänker dock att jag skulle kunna beställa dem i Sävedalens kötthall. Förmodligen kan man göra likadant i Saluhallen. Orienthuset är lite mer osäkert.

Safflor funkar men jag har inte hittat någon bra källa. Du kanske vet var man kan få tag i det? Man har ju ingen lust att färga majjon med en vanlig hushållsfärg...

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in