Citat:
Ursprungligen postat av
irrbloss
Gör ett långkok nu (bolognese) efter ett recept jag hittade på nätet. Fyra timmar ska det puttra på svag värme. Det står att man ska ösa på med vatten lite då och då. Är det inte istället bättre att låta det puttra med lock och på så vis bevara den vätska som redan finns, och sedan i slutet eventuellt ta av locket och reducera till lagom tjocklek?
Låter väl inte som en dum idé. Så är den ju helt självgående, eller så reducerar du ner till lagom konsistens och sen på med lock tills du tycker den är klar. Går ju att göra den på 45minuter åxå om man nu vill, smakskillnaden tror jag inte blir så mycket bättre.
Tycker allt smakar bättre dan efter faktiskt. Dvs när man gjort en gryta och sen låtit den stå i kylen (efter en kallnat) och värmer upp en dan efter.
Min ungkarlschiliconcarne pytsade jag bara i en burk vita bönor i och värmde igen så första dan var det nästan för mycket köttfärs - men sista dan (när jag avslutade efter några dagars ipytsande av en burk vita bönor) var det nästan ingen köttfärs alls. Den var nog bäst i mitten på veckan tyckte jag, sen började jag bli less på att käka samma sak till middag varje dag åxå.